ندا لهردی: شرکت‌های تکنولوژی در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته معمولا روند رو به رشدی را طی کرده‌اند. در واقع ماهیت به‌روز و رو به جلوی نوآوری به این شرکت‌ها کمک کرده است تا بتوانند حتی روزهای رکود اقتصادی را هم پشت سر بگذارند. شاید به همین دلیل هم هست که در سال‌های اخیر همیشه شرکت‌های بزرگ تکنولوژی را در فهرست پردرآمدترین و ارزشمندترین شرکت‌های جهان می‌بینیم. حالا غول‌های تکنولوژی به تدریج جای شرکت‌های بزرگ سنتی و قدیمی را در فهرست برترین‌های جهان می‌گیرند. شاید مهم‌ترین اتفاق سال‌های اخیر در این زمینه جایگزین شدن شرکت محبوب اپل با بزرگ‌ترین شرکت نفتی و گازی جهان یعنی Exxon Mobil بوده است.

با این اوصاف است که حالا شرکت‌های تکنولوژی سهم بیشتری از فهرست ارزشمندترین شرکت‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند و به این ترتیب نقش پررنگ و مهم‌تری در مبادلات اقتصادی دنیا ایفا می‌کنند. بررسی‌ها و آمارهای وب‌سایت Visual Captalist در این زمینه نشان می‌دهد که پنج شرکت ارزشمند تکنولوژی جهان یعنی شرکت‌های Apple،Alphabet، Microsoft، Amazon و Facebook در مجموع ارزش بازاری در حدود ۹/ ۲ تریلیون دلار دارند، مجموع درآمدشان تا پایان سال مالی ۲۰۱۶ برابر ۵۵۵ میلیارد دلار بوده و درآمد خالص آنها در این دوره زمانی به ۹۴ میلیارد دلار رسیده است. صرفنظر از بحران‌ها و رکودهای اقتصادی، اغلب این شرکت‌ها توانسته‌اند روی هم رفته عملکرد قابل قبولی داشته باشند. اپل در سال ۲۰۱۶ اولین کاهش درآمد سالانه خود را از سال ۲۰۰۱ تا آن زمان تجربه کرد. با این حال اما این شرکت در سال گذشته میلادی سودی برابر با مجموع سود چهار شرکت دیگر به خانه برد. از طرف دیگر، شرکت آمازون با سود بسیار کمی به یک ماشین درآمدزایی تبدیل شد. این در حالی است که شرکت فیس‌بوک در سال گذشته تا ۵ برابر سود بیشتری به‌دست آورد.

در حقیقت هر کدام از این شرکت‌ها صرفنظر از بعضی هم‌پوشانی‌ها و اشتراکات، شیوه کاملا منحصر به فردی در تولید درآمد نسبت به یکدیگر دارند. دو شرکت فیس‌بوک و آلفابت هر کدام بخش قابل توجهی از درآمدشان را از بخش تبلیغات به‌دست می‌آورند. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی این شرکت‌ها، ۹۷ درصد از کل درآمد فیس‌بوک و ۸۸ درصد از کل درآمد آلفابت از محل تبلیغات به‌دست می‌آید. اپل اما همان‌طور که انتظار می‌رود ۶۳ درصد از کل درآمدش را از گوشی موبایل محبوب آی‌فون و ۲۱ درصد را از آی‌پد و کامپیوترهای مک به‌دست می‌آورد. جالب اینکه شرکت آمازون ۹۰ درصد درآمدش را از فروش آنلاین محصولات به‌دست می‌آورد و حالا خدمات تحت وب و ابری این شرکت یعنی AWS هم ۹ درصد درآمد آن را تولید می‌کند. شرکت بزرگ مایکروسافت که سال‌ها به‌عنوان غول نرم‌افزاری جهان شناخته می‌شد، حالا بخش بزرگی از درآمدش را از بخش‌های غیرنرم‌افزاری به‌دست می‌آورد.

این شرکت ۲۸ درصد از درآمدش را از نرم‌افزارهای آفیس، ۲۲ درصد از سرورها، ۱۱ درصد از ایکس‌باکس، ۹ درصد از ویندوز، ۷ درصد از تبلیغات، ۵ درصد از سرفیس و ۱۸ درصد را از بخش‌های دیگر به‌دست می‌آورد.وقتی قرار باشد درآمد این شرکت‌ها را از بخش‌های مختلف با یکدیگر جمع کنیم، خواهیم دید که بخش‌های تجارت الکترونیک و تبلیغات روی هم رفته ۷۶ درصد از کل درآمد این پنج شرکت را در اختیار خود دارند. در این میان اتفاق جالبی افتاده است؛ حالا نرم‌افزار مثل سال‌های گذشته مهم‌ترین منبع درآمدزا برای این شرکت‌های بزرگ تکنولوژی نیست. با این حال اما بخش نرم‌افزار به‌عنوان ابزاری برای کمک به افزایش درآمد این شرکت‌ها عمل می‌کند. برای مثال سیستم عامل اندروید به‌صورت مستقیم هیچ درآمدی تولید نمی‌کند، اما این سیستم عامل این امکان را ایجاد می‌کند تا کاربران بیشتری بتوانند اپلیکیشن‌های موجود در Play Store را خریده و به کمک ابزارهای موبایل‌شان در اپلیکیشن جست‌وجوی گوگل به جست‌وجوی اینترنتی بپردازند. به همین ترتیب شرکت اپل به کمک سیستم عامل‌های خود که با خرید هر دستگاه سخت‌افزاری این شرکت در دسترس کاربرانش قرار خواهند گرفت، درآمدزایی می‌کند.

غول‏های تکنولوژی چطور درآمدزایی می‏کنند؟