چرا پیکسل از آی‌فون بهتر است؟

آی‌تی‌ایران: آخرین محصول اپل با نام آی‌فون ۷، از نظر سخت‌افزاری بسیار خاص و بی‌نظیر است. در حقیقت آی‌فون دستگاهی بسیار زیباست و استفاده از آن تجربه‌ و حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. آی‌فون جدید عکس‌های خوبی می‌گیرد و بسیار سریع و قدرتمند عمل می‌کند. اما در این گزارش می‌خواهیم به مقایسه این محصول پرطرفدار با پیکسل گوگل بپردازیم. شاید پیکسل از نظر ظاهری توانایی رقابت با آی‌فون را نداشته باشد، اما از دیگر جهات کاملا از آی‌فون برتر است. در پایین دلایل این برتری را برایتان شرح داده‌ایم. گوگل پیکسل مهم‌ترین ویژگی‌های یک اسمارت‌فون مدرن و بی‌نظیر را دارد: بسیار سبک است اما به گوشی ارزان‌قیمت شباهتی ندارد. بزرگ است اما بیش از حد بزرگ نیست و در ضمن یک صفحه نمایش بزرگ و بسیار باکیفیت دارد.

پیکسل از خیلی جهات به آی‌فون شباهت دارد. شکل بدنه، ضخامت و اندازه صفحه نمایش مانند آی‌فون است و ظاهر آن مثل آی‌فون به شکل مستطیل با گوشه‌های خمیده است. همچنین قاب دور صفحه نمایش و حاشیه‌های آن نیز شباهت زیادی به آی‌فون دارد. اما این شباهت‌ها به ضرر پیکسل نیست، چون طراحی آی‌فون به‌عنوان معیار اصلی طراحی اسمارت‌فون‌های سال ۲۰۱۷ شناخته شده است و با توجه به اینکه پیکسل اولین گوشی پیشرفته گوگل محسوب می‌شود، ساخت چنین اسمارت‌فونی که شباهت‌های ظاهری زیادی به آی‌فون دارد، برای گوگل یک موفقیت محسوب می‌شود. اما دو تفاوت آشکار در طراحی پیکسل و آی‌فون وجود دارد که این دو اسمارت‌فون را نسبت به یکدیگر متمایز جلوه می‌دهد. سنسور اثرانگشت در پشت گوشی و جک هدفون در بالا. دایره کوچک پشت بدنه پیکسل همان سنسور اثر انگشت است که برای باز کردن قفل گوشی از آن استفاده می‌شود.

از زمانی که آی‌فون به سنسور اثرانگشت مجهز شده، همواره در یک نقطه ثابت از آن استفاده کرده. کلا ویژگی سنسور اثرانگشت بسیار عالی است، با قراردادن انگشتتان روی آن، قفل گوشی مانند یک معجزه باز می‌شود. اما محل قرارگیری آن در آی‌فون یک نقص غیرقابل انکار محسوب می‌شود. زمانی که انگشتتان را به پایین گوشی می‌برید تا روی دکمه هوم و سنسور قرار دهید، امکان افتادن گوشی از دستتان بسیار زیاد است. خوشبختانه پیکسل با قراردادن این سنسور در پشت گوشی، این نقص را به بهترین شکل ممکن برطرف کرده است. حالا سنسور دقیقا جایی قرار گرفته که معمولا کاربران انگشتشان را در آنجا قرار می‌دهند. زمانی که قصد دارید گوشی را از جیبتان بیرون آورید، انگشتتان ناخودآگاه روی آن قرار می‌گیرد و گوشی در سریع‌ترین حالت ممکن باز می‌شود. شاید این تفاوت خیلی چشمگیر نباشد، اما بدون شک تاثیر بسزایی در استفاده روزانه شما از این گوشی خواهد داشت.

این ویژگی باعث سریع‌تر و قابل دسترس‌تر شدن پیکسل شده و امنیت بیشتری را برای گوشی به ارمغان می‌آورد، چراکه دیگر نگران لیز خوردن گوشی هنگام لمس کردن سنسور اثر انگشت نخواهید بود و با خیال راحت می‌توانید از این حسگر در پشت گوشی استفاده کنید. برداشتن جک هدفون از روی آی‌فون یک نقص محسوب می‌شود. استفاده از هدفون‌های بلوتوثی ایده خوبی است چون اصلا دست و پاگیر نیستند، اما امروزه که اکثر وسایل شارژی هستند، مطمئنا شارژ کردن روزانه هدفون باب میل خیلی از افراد نخواهد بود. بنابراین بسیاری از کاربران همان هدفون‌های سیمی را ترجیح می‌دهند. برای استفاده از هدفون سیمی در آی‌فون ۷، باید آنها را با استفاده از یک تبدیل، به پورت لایتنینگ گوشی متصل کنید وگرنه باید از هدفون‌های بلوتوث استفاده کنید. این روش برای تشویق کاربران به خرید هدفون بلوتوث اصلا ایده جالب و مناسبی به‌نظر نمی‌رسد.

محل قرارگیری جک هدفون در پیکسل واقعا مایه تاسف است، با این حال، وجود آن روی این گوشی یک وجه تمایز اساسی نسبت به جک حذف شده آی‌فون به حساب می‌آید. گوگل در ویدئوی تبلیغاتی پیکسل، حذف جک هدفون از روی آی‌فون را به سخره گرفت. اگر بخواهید از هدفون بلوتوث استفاده کنید، به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید، این اختیار در گوشی پیکسل و دیگر اسمارت‌فون‌های حال حاضر دنیا وجود دارد. اما هنگام استفاده از آی‌فون شما ملزم هستید که از هدفون بلوتوث استفاده کنید و احتمالا خیلی از کاربران نمی‌توانند با این مساله کنار بیایند. این محدودیت باعث بی‌استفاده شدن تمامی هدفون‌های سیمی شما می‌شود و زحمات شما را بیش از پیش افزایش خواهد داد (شارژ کردن روزانه هدفون‌های بلوتوثی).

البته می‌توان پورت تبدیلی را که هدفون‌های معمولی را به آی‌فون ۷ متصل می‌کند از فروشگاه‌های اپل خریداری کرد که این راه‌حل هم اصلا ایده جالب و جذابی نیست. ایراد اصلی در به‌کارگیری جک هدفون در پیکسل، محل قرارگیری عجیب و غریب آن دربالای گوشی است. قرارگیری این جک در زیر گوشی امکان کار با صفحه نمایش هنگام استفاده از هدفون را به کاربران می‌دهد اما هنگامی که این جک در بالای گوشی قرار بگیرد، مجبورید هرلحظه با سیم هدفون سروکله بزنید. البته امکان دارد دلیل خاصی برای قرارگیری این جک در بالای پیکسل وجود داشته باشد اما دلیل آن هرچه که باشد، باز هم یک نقص به حساب می‌آید. در هر حال، قرارگیری این جک هرچند که نامناسب هم باشد، مطمئنا از حذف آن خیلی بهتر است. گوگل نرم‌افزار بهتری نسبت به اپل دارد. شخصا سال‌ها از iOS استفاده کرده‌ام و نکات مثبت و جالبی درباره نحوه عملکرد سیستم‌عامل آن دیده‌ام اما اندروید جدید ویژگی‌های هوشمند متعددی دارد که آی‌او‌اس فعلا از داشتن آنها محروم است.

یکی از این ویژگی‌های اساسی اندروید جدید، قابلیت ایجاد تغییرات دلخواه در ظاهر منو و صفحه هوم آن است. آیکون‌ها را می‌‌توانید در هر نقطه‌ای که دوست دارید قرار دهید و برعکس سیستم‌عامل آی‌فون، نیازی به قرار دادن تمامی آیکون در ردیف‌های کنار هم نخواهد بود. در سیستم‌عامل اندروید تمامی اپلیکیشن‌ها یا فایل‌ها قابل حذف هستند و می‌توان گفت صفحه هوم اندروید از لحاظ کارآیی به صفحه دسک‌تاپ ویندوز شباهت‌هایی دارد. نوار اعلانات اندروید یکی دیگر از دلایل برتری اندروید نسبت به ‌آی‌او‌اس محسوب می‌شود. نوار اعلانات اندروید ابزاری برای کنترل موزیک، پاسخ سریع به ایمیل‌ها وکسب اطلاع از وضعیت آب و هوا است و در ضمن کاربران می‌توانند میانبرهای مورد نظرشان را به آن اضافه کرده یا از روی آن حذف کنند.