فضای مجازی برای بچه‏ها مفید است؟

دنیای اقتصاد: هر روز خبرهای زیادی راجع به استفاده غیر اخلاقی بچه‌ها و نوجوانان از فضای مجازی منتشر می‌شود که والدین را بیش از قبل نگران ارتباط پیچیده دنیای دیجیتال و کودکان می‌کند. استفاده بچه‌ها از فضای مجازی ریسک‌های زیادی دارد و این یک حقیقت است اما درصد کمی از کودکان و نوجوانان هستند که در واقع از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، کیک مسنجر و حتی یوتیوب استفاده غلط می‌کنند و این نوع شبکه‌ها به خودی خود بد نیستند. تحقیقات جدید منتشر شده نشان می‌دهد که کودکان با اتصال به فضای مجازی از چه مزایایی بهره‌مند می‌شوند و با یادگیری آنلاین و به اشتراک‌گذاری مطالب مفید چه چیزهایی یاد می‌گیرند. ما به عنوان والدین باید بدانیم که بچه‌ها به نوبه خود حق استفاده سالم از دنیای مجازی را دارند و این وظیفه ماست که نکات مثبت دنیای دیجیتال را تقویت کنیم و با آموزش به بچه‌ها، امکانات این فضا را به صورت کاملا امن در اختیار بچه‌ها قرار دهیم. به عنوان مثال چند نمونه از فواید شبکه‌های اجتماعی را عنوان می‌کنیم:

۱- کودک می‌تواند تقویت روابط دوستانه خود را یاد بگیرد. تحقیقات جدید ثابت کرده است که استفاده کودکان و نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند هنگام دوست‌یابی به کمک آنها بیاید و همچنین در نگهداری دوستان نیز کمک کننده است.

۲- نوعی از احساس تعلق در کودک ایجاد می‌کند. تحقیقی که در دانشگاه Griffith انجام شده است نشان می‌دهد که نوجوانان امروزی، دوستان بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی دارند و کمتر از تنهایی در دوران نوجوانی رنج می‌برند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی در حقیقت به اجتماعی شدن خصوصیات کودک کمک می‌کند و علاوه بر این نحوه استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا را نیز می‌آموزند.

۳- هنگام درماندگی می‌تواند کمک‌دهنده خوبی باشد. در بیشتر شبکه‌های اجتماعی افرادی وجود دارند که در صورت مواجه با کودکان و نوجوانان درمانده که علامت‌های خطر را از خود بروز می‌دهند، به کمک آنها می‌آیند. این اتفاق دقیقا در فرومی در سایت Reddit افتاد و تمام کاربران آنلاین در کنفرانس صوتی شرکت کردند تا نوجوانی که اعلام کرده بود قصد خودکشی دارد را از تصمیم خود منصرف کنند.

۴- شبکه‌های اجتماعی به بچه‌ها کمک می‌کند تا خود را بیان کنند. به عقیده روانشناسان، کودکان ونوجوانان احتیاج دارند تا خود را نشان داده و ابراز وجود کنند. تکنولوژی دیجیتال در این امر به کمک کودکان می‌آید تا عقاید و هنرهای خود را به اشتراک بگذارند و حتی در بسیاری از کارها با یکدیگر شریک شوند. شبکه‌های اجتماعی می‌تواند جایگاه فوق‌العاده‌ای برای عرضه و نشان داده شدن هنرهای کودک شما باشد.

۵- شبکه‌های اجتماعی بچه‌ها را تشویق به کارهای مثبت می‌کند. شبکه‌های قانونی اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر می‌تواند نوجوان را در معرض وقایع و اتفاقات مهم قرار دهد و با دیگر مردم دنیا مرتبط کند. کودکان نیز درمی‌یابند که تا چه اندازه جایگاه مهمی دارند و مثلا در پروژه‌های کمک‌دهنده جمعی و یاری رسانی می‌توانند تاثیر مثبتی در سرنوشت خود و دیگر افراد دنیا داشته باشند.