کدام «کارت حافظه» مناسب دستگاه شماست؟

آی‌تی‌ایران: اگر به مقداری فضای اضافه روی گوشیتان نیازمندید، کارت MicroSD راه حل شما خواهد بود. در ادامه به نکاتی که هنگام خرید باید آنها را در نظر داشت، اشاره کرده‌ایم و چندی از بهترین مدل‌های موجود را معرفی می‌کنیم. وقتی در موبایل یا تبلت با کمبود فضا مواجه می‌شوید، بی‌شک به دنبال راهی برای در اختیار گرفتن فضای بیشتر خواهید بود. یکی از ساده‌ترین راه‌ها استفاده از کارت MicroSD است اما متاسفانه برخی از موبایل‌ها و تبلت‌ها از این کارت پشتیبانی نمی‌کنند. اگر صاحب آی‌فون یا آی‌پد هستید، بنابراین از این شانس بهره‌مند نخواهید شد اما اکثر دستگاه‌های اندرویدی و برخی گوشی‌های ویندوز فون و بلک‌بری از این کارت پشتیبانی می‌کنند. ابتدا مشخصات کلی گوشیتان را روی وب‌سایت سازنده چک کنید یا به دنبال درگاه کارت MicroSD بگردید، در گوشی‌های جدید این درگاه با محفظه سیم‌کارت ادغام شده است.

موقع خرید چه نکاتی را در نظر بگیریم

نکات مختلفی هستند که هنگام انتخاب و خرید کارت MicroSD باید آنها را در نظر داشت. مشخصا، قیمت و ظرفیت از نکات مهم هستند اما ابتدا باید مطمئن شوید کارت خریداری شده از سوی گوشی شما پشتیبانی شود و مناسب آن باشد.

SDHC و SDXC: تنها تفاوت بین این دو نوع کارت در ظرفیت ذخیره‌سازی آنها است. کارت‌های SDHC از ۲ تا ۳۲ گیگابایت را پشتیبانی می‌کنند و کارت‌های SDXC از ۳۲ تا ۲۵۶ گیگابایت را پشتیبانی می‌کنند.

دسته‌بندی و امتیاز UHS: رتبه کارت‌های MicroSD نسبت به حداقل سرعت انتقال اطلاعات آنها داده می‌شود. UHS به معنی انتقال فوق سریع داده‌ها است. اکثر کارت‌ها از حداقل سرعت منسوب شده سریع‌تر عمل می‌کنند. مثلا کارت MicroSD کلاس ۱۰ می‌تواند تا ۹۵ مگابایت در ثانیه اطلاعات را انتقال دهد و کارت‌های UHS قادرند تا ۳۱۲ مگابایت در ثانیه نیز انتقال را انجام دهند. App Performance Class: انجمن SD اخیرا استاندارد جدیدی را معرفی کرده است که App Performance Class نام‌گذاری شده است و برای تایید صلاحیت استفاده از کارت‌های MicroSD استفاده می‌شود. مثلا کلاس A۱ در بخش خواندن اطلاعات، پرسرعت‌ترین محسوب می‌شود و برای باز کردن اپلیکیشن‌ها و انجام وظایف سنگین با گوشی مناسب است. اگر قصد دارید از فضای کارت MicroSD به عنوان فضای ذخیره‌سازی اصلی استفاده کنید، کارت‌های کلاس A۱ بی‌شک بهترین گزینه خواهند بود.

نحوه انتخاب کارت MicroSD

واضح است که همه افراد به دنبال خرید کارت MicroSD با بالاترین ظرفیت و سرعت و کمترین قیمت ممکن هستند. به شما پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید به اعتبار برند مورد نظر و نظرات دیگر افراد درباره سرعت اجرای آن توجه کافی داشته باشید. شرایط گارانتی را نیز چک کنید، شاید در صورت بروز مشکل به آن احتیاج داشته باشید. همچنین از فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید، اطمینان داشته باشید. اگر از آمازون یا EBay خرید می‌کنید، می‌توانید از نظرات خریداران استفاده کنید و البته مراقب کارت‌های MicroSD تقلبی نیز باشید چون تشخیص آنها از یکدیگر بسیار مشکل است. در اینجا تعدادی از برندهای قابل اعتماد را به شما معرفی می‌کنیم. در ضمن همواره قبل از خرید، پشتیبانی دستگاهتان از کارت مورد نظر را به یاد داشته باشید.

بهترین کارت‌های MicroSD

در اینجا پنج تا از بهترین کارت‌های MicroSD برای اسمارت‌فون‌ها را معرفی می‌کنیم اما باز هم اعلام می‌کنیم کارت مناسب بستگی به اسمارت‌فون شما خواهد داشت. ممکن است بخواهید سراغ برندهای خارج از این لیست بروید، اما همواره به شما پیشنهاد می‌کنیم از برندهای شناخته‌شده مانند سامسونگ، SanDisk، Toshiba و Kingston استفاده کنید. تمامی قیمت‌ها مربوط به زمان نوشته شدن این مقاله هستند اما به‌دلیل سرعت بالای تغییرات در بازار MicroSD باید انتظار تفاوت قیمت را داشته باشید.

SanDisk Extreme 32GB- 17 دلار: این کارت پرسرعت مدل SDHC، سرعت ۹۰مگابایت برای خواندن اطلاعات و ۶۰مگابایت برای رایت دیتا را ارائه می‌کند. این کارت بسیار با دوام و دارای گارانتی مادام‌العمر است و نظرات کلی خریداران درباره آن نیز کاملا مثبت است. این کارت هیچ مشکلی در پخش ویدئوهای۱۰۸۰ و ۴K نخواهد داشت و همراه آن یک تبدیل SD نیز عرضه می‌شود.

Samsung Evo+64GB - 26 دلار: این کارت SDXC سرعت انتقال تا حداکثر ۸۰مگابایت در ثانیه را به کاربران ارائه می‌کند. این کارت بسیار با دوام و قابل اطمینان بوده و نظرات مثبت بسیار زیادی از سوی خریداران درباره آن نوشته شده است. این کارت بسیار سریع است و برای استفاده در گوشی و تبلت‌ها بسیار مقرون به‌صرفه است و برای ضبط ویدئوهای ۱۰۸۰p هیچ مشکلی نخواهد داشت اما در صورت تمایل به فیلمبرداری با کیفیت ۴k، نیاز به انتخاب نوع دیگری از کارت‌ها خواهید داشت. در کل، این کارت MicroSD شرکت سامسونگ، کارتی بسیار قوی با قیمت کاملا منطقی به حساب می‌آید.

Lexar Professional 128GB- 80 دلار: اگر به دنبال یک کارت پرسرعت با ظرفیت بالا هستید، این محصول شرکت Lexar می‌تواند انتخاب اصلی شما باشد. این کارت SDXC سرعت انتقال داده‌ها تا ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند. البته سرعت نوشتن اطلاعات ۴۵ مگابایت برثانیه است که تا حدودی ناامیدکننده به نظر می‌رسد اما قابلیت ضبط ویدئوهای ۴K با این کارت وجود دارد. این کارت نیز نظرات مثبت بسیار زیادی را از سوی خریداران دریافت کرده و به همراه یک کارت‌خوان USB برای اتصال به کامپیوتر عرضه می‌شود.

SanDisk Ultra 200 - 70 دلار: شاید مایل به خرید کارت ۲۵۶ گیگابایتی شرکت SanDisk باشید اما در جریان باشید که قیمت آن ۲۰۰ دلار خواهد بود. کارتی که در اینجا به شما پیشنهاد کرده‌ایم مدت‌ها است که در بازار عرضه می‌شود، بنابراین قیمت آن نیز به اندازه کافی کاهش پیدا کرده است. این کارت کلاس ۱۰ با ظرفیت ۲۰۰ گیگابایت برای فیلمبرداری با کیفیت ۱۰۸۰p، سرعت کافی را به کاربر ارائه خواهد کرد. سرعت خواندن اطلاعات در این کارت نیز تا ۹۰ مگابایت خواهد بود اما به‌دلیل سرعت نوشتن نسبتا پایین، برای ضبط ویدئوهای ۴K مناسب نیست. این کارت به همراه یک آداپتور SD عرضه می‌شود.