دنیای اقتصاد: واقعیت مجازی شاید مهم‌ترین پدیده دنیای تکنولوژی در سال گذشته میلادی بوده است. در این سال هدست‌های واقعیت مجازی مختلف و متنوعی طراحی و به بازار عرضه شدند تا به این ترتیب بازار جهانی محصولات واقعیت مجازی گام‌های بزرگی به سمت رشد و رونق بردارد. در واقع استقبال و تقاضای خوب کاربران و خریداران باعث شد تا هدست‌هایی مانند Oculus Rift و HTC Vive به سرعت روانه بازار شوند. این در حالی است که محتوای واقعیت مجازی هم به سرعت در حال تولید و عرضه است و به این ترتیب خریداران حالا انگیزه بیشتری برای خرید هدست‌های جدید پیدا کرده‌اند. در همین حال گروه‌های صنعتی با برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های مختلف در این حوزه توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان محتوا را کنار یکدیگر جمع می‌کنند تا به رشد آینده صنعت نوپای واقعیت مجازی کمک کنند.

حالا جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی BI Intelligence در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی هدست‌های واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۶ با رشد سالانه جالب توجه ۱۰۴۷ درصدی به ۲/ ۸ میلیون دستگاه رسیده است. بر اساس بررسی‌های موسسه Deloitte، چنین رشد چشمگیری به صنعت واقعیت مجازی کمک می‌کند تا درآمد حاصل از فروش محصولاتش را برای اولین بار به یک میلیارد دلار افزایش داده و برساند. تخمین‌‌های موسسه CB Insights هم در این زمینه نشان می‌دهد که این روند رشد به افزایش ۲۷۱ درصدی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فعال در حوزه واقعیت افزوده و مجازی در سال ۲۰۱۶ منجر شده است. با وجود اینکه ۲۰۱۶ سال مهمی برای بازار واقعیت مجازی بوده است، اما انتظار می‌رود تنها سال رونق این بازار نباشد چون پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این بازار پتانسیل رشد خوبی در آینده دارد. با این اوصاف صادرات جهانی هدست‌های واقعیت مجازی با عرضه مدل‌های جدید و محتوای تازه همچنان در سال‌های آینده هم به رشد خود ادامه خواهد داد و نظر کاربران بیشتری را جلب خواهد کرد.

گزارش اخیر BI Intelligence نشان می‌دهد که بازار نوظهور محصولات واقعیت مجازی که در سال ۲۰۱۶ به صورت رسمی شکل گرفته است، می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ورود و عرضه محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید و نوآورانه‌ای باشد. همچنین انتظار می‌رود تمایل کاربران، توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان محتوا به گسترده‌تر و بزرگ‌تر شدن این بازار کمک زیادی بکند. بر اساس این گزارش، سال ۲۰۱۶ سال مهم و تاثیرگذاری در صنعت واقعیت مجازی بوده است. محصولات سخت‌افزاری و محتوای جدیدی که در این سال عرضه شدند، کمک کردند تا بازار واقعیت مجازی شاهد حضور کاربران و علاقه‌مندان بیشتری باشد. رشد چشمگیر بازار واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۶ نشان از آینده روشن این بازار و توسعه متمرکز آن در سال‌های بعد دارد.

حالا بعد از رشد سریع و چشمگیر در سال ۲۰۱۶، بازار محصولات واقعیت مجازی آماده یک تغییر و تحول مهم در سال ۲۰۱۷ است. حالا توسعه‌دهندگان، مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و سازندگان سخت‌افزار انتخاب‌های متنوعی پیش روی خودشان دارند. این روزها فضای بازار واقعیت مجازی کاملا برای ورود و عرضه یک اپلیکیشن واقعیت مجازی حرفه‌ای و انقلابی که بتواند توجه مصرف‌کنندگان را به خودش جلب کند، آماده است و احتمالا این اتفاق در سال جاری میلادی خواهد افتاد. البته نباید انتظار داشت که تمام انواع هدست‌ها و پلت‌فرم‌های واقعیت مجازی در آینده موفق شوند. هدست‌های پیشرفته‌ای که بهترین تجربه واقعیت مجازی را برای کاربرانشان داشته باشند، در حال حاضر برای اغلب کاربران و خریداران گران‌قیمت هستند. با این اوصاف عرضه هدست‌های واقعیت مجازی ارزان‌قیمت که مبتنی بر موبایل‌های هوشمند باشند، شاید این روزها جایگزین خوب و پرطرفداری باشند، اما نمی‌توانند در طولانی مدت تجربه خوب و کافی از امکانات و قابلیت‌های پیشرفته این تکنولوژی را برای کاربران به همراه داشته باشند.

انقلاب واقعیت مجازی در سال 2017