آی‌تی ایران: به گفته محققان ضربان قلب شما می‌تواند جایگزین پسورد شما هنگام استفاده از لوازم الکترونیکی باشد. محققان دانشگاه Binghampton راهی برای حفاظت از سوابق سلامت جسمانی افراد با استفاده از ضربان قلب افراد یافته‌اند که می‌توان از الگوی الکتریکی ضربان قلب به عنوان کلمه عبور رمزگذاری‌شده استفاده کرد. طبق گزارش‌های حاصل از این تحقیق، دانشمندان از ECG افراد حاضر در این مطالعه برای دسترسی یا قفل کردن فایل‌های مربوط به سلامت این افراد استفاده کردند. این مطالعه تحت هدایت Zhanpeng Jin استادیار دپارتمان الکتریک و مهندسی کامپیوتر دانشکده علمی مهندسی Thomas J Watson در دانشکده Binghampton انجام گرفت. پروفسور Jin عمدتا در زمینه بیومتریک‌های شناختی، دستگاه‌های پوشیدنی قابل حمل، مباحث امنیتی گجت‌های سلامتی هوشمند، سیستم‌های کامپیوتری عصبی، مهندسی اعصاب و سنجش‌های کم قدرت فعالیت می‌کند. Jin می‌گوید: «هزینه و پیچیدگی سیستم‌های کدگذاری سنتی موجب عدم استفاده مستقیم از آنها در وسایل الکترونیکی در بخش سلامت جسمانی شده است. این نوع سیستم‌ها کم کم جایگزین دستگاه‌های کلینیکی می‌شوند و ما نیز به دنبال روشی بی‌نظیر هستیم که بتوانیم به شکلی ساده، قابل دسترس و کم‌هزینه از سوابق سلامت افراد محافظت کنیم.»

اندازه‌گیری ضربان قلب

Jin همچنین اشاره کرد که روش‌های اندازه‌گیری سنتی مانند کریپتوگرافی یا رمزنگاری بسیار پر هزینه، از نظر محاسباتی سنگین و بسیار زمان‌بر هستند. عموما، با استفاده از یک سنسور متصل به بدن، اندازه‌گیری فعالیت‌های الکتریکی قلب امکان‌پذیر است. سپس از ضربان قلب شخص می‌توان به عنوان رمز ورود به سوابق بیماری الکترونیکی استفاده کرد. سیگنال‌های ECG یکی از مهم‌ترین پارامترهای فیزیولوژیکی به‌دست آمده برای درک سلامتی بیماران به حساب می‌آید. زمانی که سیگنال‌های ECG برای تشخیص بیماری افراد استفاده شده و از طریق شبکه‌ها به سوابق بیماری الکترونیکی افراد انتقال داده می‌شد، ما نیز از این سیگنال‌ها برای رمزگذاری روی اطلاعات استفاده کردیم. با استفاده از این استراتژی، امنیت حریم خصوصی را می‌توان تا حد قابل توجهی افزایش داد و در عین حال هزینه‌ها را تا مقدار زیادی کاهش داد.

ECG چیست؟

Electrocardiogram (نوار قلب الکترونیکی) با نام مستعار EKG یا همان ECG آزمایشی است که فعالیت الکتریکی قلب رابه شکل خطوطی دنباله‌دار روی کاغذ نشان می‌دهد. این خطوط بالا و پایین رفته را امواج قلب می‌نامند که هرکدام از این خطوط الگوهای به‌خصوصی بوده و ریتم خاصی را خلق می‌کنند که به هیچ وجه قابل جعل نیستند.

رمز عبور نوار مغزی

افرادی که در زمینه امنیت سایبری فعالیت دارند احتمالا با این پروژه اخیر دکتر Jin آشنایی دارند. این مطالعه بر پایه بهره‌گیری از امواج مغزی به جای رمزهای عبور سنتی برای دسترسی به کامپیوترها و ساختمان‌های متصل به امنیت سایبری انجام گرفت. این تحقیق با نام «پسورد مغزی» برای بررسی نگرش روانشناختی تایید هویت امنیتی کاربر انجام گرفت و اخیرا نیز پروفسور Jin و Sarah Laszlo موافقت رسمی با تخصیص بودجه ۲/ ۱ میلیون دلاری برای انجام این پروژه را در مدت ۴ سال دریافت کردند. Jin در این باره گفت: «این مطالعه برای حفظ امنیت سوابق بیماران نسل آینده بسیار مفید خواهد بود.»

لابراتوار سایبری-پزشکی

پروژه همکاری بین پروفسور Zhanpeg Jin و گروهی از دانشجویان نابغه دپارتمان الکترونیک و مهندسی کامپیوتر و مهندسی پزشکی در دانشگاه Binghampton که لابراتوار سایبری-پزشکی نام دارد، بسیاری از موضوعات تحقیقاتی در رشته‌های مختلف را در بر خواهد گرفت. دانشجویان علاوه‌بر کار و تحقیق برای ارتقای کیفیت و کارآیی مراقبت‌های پزشکی با استفاده از تکنولوژی‌های فوق پیشرفته، در زمینه کشف روش‌های محاسباتی بیولوژیکی جدید نیز فعالیت می‌کنند.