رتبه پنجم ایران در تولید فناوری و نوآوری خاورمیانه

ایسنا: داده‌های گزارش «رتبه و سهم کشورهای خاورمیانه در تولید فناوری و نوآوری» درخصوص پروانه‌های ثبت اختراعات مربوط به سال‌های ۲۰۱۵- ۲۰۰۶ میلادی از سوی اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا درتاریخ ۴ اکتبر ۲۰۱۶ جمع‌آوری شده است. به‌صورت کلی رژیم اشغالگر قدس رتبه نخست را در خاورمیانه به خود اختصاص داده است. بعد از آن عربستان، کویت، ترکیه، امارات متحده عربی، ایران، مصر، اردن، قطر، عمان، سوریه، بحرین و عراق قرار گرفته‌اند و کشورهای فلسطین و لبنان و یمن نیز هیچ‌گونه پروانه ثبت شده در موسسه ثبت پروانه اختراعات آمریکا نداشته‌اند.

از نظر تعداد پروانه‌های ثبت شده از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ میلادی، رژیم اشغالگر با ۱۳۲۶ عنوان در صدر قرار دارد. بعد از آن عربستان با ۱۴۲۹، کویت با ۳۵۵، ترکیه با ۳۲۶، امارات با ۱۴۴، ایران با ۱۳۷، مصر با ۵۹، اردن با ۲۵، قطر با ۲۰، عمان با ۴، بحرین و سوریه با ۳ و عراق با ۲ عنوان پروانه ثبت شده در موسسه پروانه ثبت اختراعات آمریکا در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. از نظر سهم در جهان، سهم رژیم اشغالگر از کل پروانه‌های ثبت شده ۵۹/ ۰ است. سهم سایر کشورهای خاورمیانه در مجموع ناچیز است و ایران نیز در بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ حدود ۰۰۶/ ۰ را در اختیار دارد. رژیم اشغالگر قدس در سال ۲۰۱۵ رتبه نخست را در بین کشورهای خاورمیانه به خود اختصاص داده است. بعد از آن عربستان، ترکیه، کویت، امارات متحده عربی، ایران، اردن، قطر، مصر، عمان، سوریه و عراق قرار گرفته‌اند.

از نظر تعداد پروانه‌های ثبت شده در سال ۲۰۱۵ میلادی، رژیم اشغالگر با ۲۰۶۷ عنوان در صدر قرار دارد. بعد از آن عربستان با ۳۹۱، ترکیه با ۸۸، کویت با ۶۳، امارات متحده عربی با ۳۳، ایران با ۲۶، اردن با ۸، قطر با ۷، مصر با ۶، عمان با ۳، سوریه با ۲، عراق با یک عنوان پروانه ثبت شده در موسسه پروانه ثبت اختراعات آمریکا در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. کشورهای بحرین، فلسطین، لبنان و یمن نیز هیچ پروانه‌ای در سال ۲۰۱۵ در موسسه پروانه‌های ثبت اختراعات آمریکا ثبت نکرده‌اند. همچنین سهم رژیم اشغالگر از مجموع پروانه‌های ثبت شده در سال ۲۰۱۵ میلادی ۶۹/ ۰ است. سهم سایر کشورهای خاورمیانه در مجموع ناچیز است و ایران نیز در سال ۲۰۱۵ با ۰۰۹/ ۰ سهم در دنیا نسبت به سال‌های قبل وضعیت بهتری داشته است.