آغاز به کار اپراتورهای پست خصوصی از سال آینده

ایسنا: وزیر ارتباطات از روی کار آمدن دو اپراتور پست خصوصی در سال آتی خبر داد. محمود واعظی در مراسم رونمایی از طرح‌های هوشمندسازی پست گفت: هر فعالیتی در کشور اگر وارد رقابت نشود، نمی‌تواند چالاک شود و مردم نمی‌توانند از آن سود ببرند. تجربه کشورهایی که در این زمینه رشد کردند و نیز تجربه کشور خودمان در زمینه تلفن همراه هم این‌گونه بوده است. به همین دلیل دو پروانه به شرکت‌های بخش خصوصی می‌دهیم که برای این منظور اعلام کردیم و اسناد خریداری‌ شده و در حال کار هستیم. در آینده نزدیک سه شرکت پست خواهیم داشت که یکی از آنها شرکت ملی پست خواهد بود.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: علاوه بر فعالیت‌های دو اپراتور پستی بخش خصوصی آنچه به‌عنوان انتشار تمبر، نقطه تماس با مجامع بین‌المللی و همه فعالیت‌هایی که دیگران انجام نمی‌دهند مثل بردن نامه و خدمات‌رسانی به روستاها و مناطق دورافتاده که هزینه زیادی می‌برد و شرکت‌های خصوصی انجام نمی‌دهند، بر عهده شرکت ملی پست خواهد بود. وی در مورد جداسازی و تفکیک ترافیک اینترنت داخلی و خارجی از سوی اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت گفت: در این ماه فاز دوم شبکه ملی اطلاعات به بهره‌برداری می‌رسد که در این بخش فعالیت‌های مختلفی را آماده کردیم. یکی از آنها این است که مردم از این پس آنچه از ترافیک داخل بر بستر شبکه ملی اطلاعات و محتوای داخل استفاده می‌کنند را به اندازه نصف گذشته پرداخت کنند. وی افزود: در همین رابطه الزام کردیم همه اپراتورها و شرکت مخابرات، FCPها و همه شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت از اواسط این ماه موظف هستند که ترافیک داخل و خارج را جدا کنند تا آنچه مربوط به ترافیک داخل و محتوای داخل است براساس تعرفه نصف قبل باشد.

وزیر ارتباطات یادآور شد: با ایجاد فعالیت اپراتورهای خصوصی، همچنان خدمات پایه و زیرساختی در شرکت ملی پست باقی خواهد ماند و سایر فعالیت‌ها با هدف نو‌آوری و ایجاد رقابت به اپراتورهای بخش خصوصی واگذار می‌شوند. وی به بحث تبدیل شدن ایران به هاب پستی منطقه پرداخت و خاطرنشان کرد: در حوزه پست لازم است تجربیات بین‌الملل را نیز مورد توجه قرار دهیم. بر همین اساس مجموعه خدمات هوایی پیام و فرودگاه اقتصادی پیام را در اختیار این هدف قرار دادیم تا برای تبدیل شدن به هاب پستی منطقه گامی موثر برداشته شود.