دنیای اقتصاد: رایانش ابری پدیده مهم سال‌های اخیر دنیای تکنولوژی است که ساختار ذخیره و پردازش اطلاعات را به کلی متحول کرده است. با این اوصاف این تکنولوژی خیلی زود به بخش‌های مختلف نفوذ کرده و به تدریج رشد می‌کند. جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار زیرساخت‌های لازم برای رایانش ابری روند افزایشی و رشد را طی می‌‌کند. موسسه تحقیقاتی IDC به‌تازگی نتایج تحقیقات و بررسی‌های خود در این زمینه را منتشر کرده است. این بررسی‌ها نشان می‌دهند که درآمد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری یا کلاد از فروش محصولات زیرساختی (شامل سرور، سیستم‌های ذخیره‌سازی و سوئیچ اترنت) در بخش‌های عمومی و خصوصی رشد سالانه ۱/ ۸ درصدی را تا پایان فصل سوم سال گذشته میلادی تجربه کرده است. به این ترتیب درآمد جهانی حاصل از فروش این محصولات تا پایان این دوره زمانی به ۴/ ۸میلیارد دلار رسیده است.

سوئیچ‌های اترنت همچنان بیشترین میزان تقاضا و فروش را در این بازار به خودشان اختصاص داده‌اند و به این ترتیب مهم‌ترین منبع درآمدزا برای شرکت‌های تولیدکننده و ارائه‌دهنده هستند. سهم بازار زیرساخت‌های رایانش ابری از کل بازار زیرساخت‌های IT از ۷/ ۳۴درصد در فصل سوم سال ۲۰۱۵ به ۲/ ۳۹ درصد در فصل سوم سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است. درآمد حاصل از فروش زیرساخت‌های کلاد به بخش‌های خصوصی با رشد سالانه ۲/ ۸درصدی به ۳/ ۳ میلیارد دلار رسیده، در حالی که این رقم برای بخش عمومی با رشد ۸درصدی به ۱/ ۵ میلیارد دلار رسیده است. در مقایسه درآمد بخش زیرساخت‌های غیر کلاد و سنتی IT کاهش سالانه ۸/ ۱۰ درصدی را در این دوره زمانی تجربه کرده است. رشد فروش زیرساخت‌های کلاد به بخش خصوصی به دنبال رشد سالانه ۸/ ۶۰ درصدی فروش سوئیچ‌های اترنت بوده است. به دنبال آن به ترتیب سیستم‌های ذخیره‌سازی با رشد سالانه ۹ درصدی و سرورها با رشد سالانه ۲/ ۳ درصدی قرار دارند. رشد فروش زیرساخت‌های کلاد به بخش عمومی هم به طور عمده به دنبال رشد سالانه ۲/ ۴۶ درصدی فروش سوئیچ‌های اترنت، رشد سالانه ۸/ ۶ درصدی فروش سرورها و در نهایت رشد سالانه ۳ درصدی فروش سیستم‌های ذخیره‌سازی بوده است.

در بازار زیرساخت‌های سنتی IT اما سرورها شاهد کاهش سالانه ۹/ ۱۲ درصدی، سوئیچ‌های اترنت کاهش سالانه ۶/ ۱ درصدی و سیستم‌های ذخیره‌سازی کاهش سالانه ۶/ ۸ درصدی را تجربه کرده‌اند. «کوبا استولارسکی» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد می‌گوید: «دیتاسنترهای جدید کلاد قرار است به زودی معرفی و عرضه شوند، اما تاثیر این اتفاق در فصل سوم سال گذشته میلادی چندان مشهود و ملموس نبوده است. همان‌طور که شبکه‌ها در حال گسترش و توسعه هستند، نیاز به زیرساخت‌های رایانش ابری برای سازگاری و پشتیبانی از آنها بیشتر هم می‌شود.» از دیدگاه منطقه‌ای درآمد شرکت‌های ارائه‌دهنده زیرساخت‌های رایانش ابری از فروش این محصولات در منطقه خاورمیانه و آفریقا با رشد سالانه ۷/ ۳۶ درصدی بیشترین رشد و رونق را در مناطق دیگر جهان داشته است. بعد از آن ژاپن با رشد سالانه ۹/ ۲۹ درصدی، آمریکای لاتین با رشد سالانه ۷/ ۲۱ درصدی، اروپای غربی با رشد سالانه ۸/ ۱۶ درصدی، آسیا پاسیفیک (به جز ژاپن) با رشد سالانه ۹/ ۱۱ درصدی، کانادا با رشد سالانه ۳/ ۵ درصدی، اروپای شرقی و مرکزی با رشد سالانه ۳/ ۴ درصدی و ایالات متحده آمریکا با رشد سالانه ۹/ ۲ درصدی قرار دارند.

رشد بازار زیرساخت رایانش ابری

رشد بازار زیرساخت رایانش ابری