آمازون در سال 2017 قوی‌تر می‌شود

سیمین عزیزمحمدی: سال ۲۰۱۶ برای آمازون با رکوردشکنی قابل توجهی در حوزه‌های مختلف همراه بود. این شرکت توانست ششمین سود فصلی متوالی خود را ثبت کند که پیش از آن، عمدتا در صورت‌های مالی‌اش ضرر مشاهده می‌شد. علاوه بر آن، عرضه بلندگوی هوشمند Echo آمازون و Alexa دستیار صوتی همراه آن در سال گذشته، نمونه مهمی از موفقیت‌های آمازون در زمینه سخت‌افزار و اینترنت اشیا است. بلندگوی هوشمند Echo اطلاعات مختلف مربوط به آب و هوا و مسابقات ورزشی را به اشتراک گذاشته، موسیقی پخش کرده و لامپ‌ها را خاموش یا روشن می‌کند. یکی دیگر از موفقیت‌های قابل توجه شرکت آمازون در سال ۲۰۱۶ به حوزه سرگرمی برمی‌گردد که عرضه سرویس Prime Video این شرکت را به یکی از قدرت‌های حوزه مذکور تبدیل کرده است. با استفاده از آن می‌توان ویدئوها را دانلود کرد و در زمان عدم دسترسی به اینترنت نیز به‌صورت آفلاین تماشا کرد. این سرویس با قابلیت زیرنویس یا دوبله به زبان‌های مهم دنیا ارائه شده است. سرویس ویدئویی آمازون پرایم از اواخر سال گذشته در ۲۰۰کشور دنیا در دسترس قرار گرفته و به‌صورت اتوماتیک، بدون هزینه اضافی برای اعضای سایت آمازون عرضه می‌شود. تصور اینکه چگونه آمازون می‌تواند در سال ۲۰۱۶ در اوج باشد، دشوار است، اما در اینجا استدلال‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد آمازون همچنان در اوج مانده و در سال ۲۰۱۷ قوی‌تر خواهد شد.

تاکید بیشتر بر لجستیک

آمازون در هر فصل میلیاردها دلار در بخش حمل و نقل صرف می‌کند، به هر حال با توسعه فعالیت‌های شرکت، هزینه‌ها در حال افزایش است تا هر چیزی از دستمال توالت گرفته تا تلویزیون در عرض کمتر از دو روز به مشتریان تحویل داده شود. برای صرفه جویی بیشتر در سال گذشته، آمازون به دنبال پذیرفتن وظایف حمل و نقلی بیشتری نسبت به سایر شرکت‌های پستی مانند UPS و FedEx بود. حتی این شرکت برای تکمیل سیستم تحویل سفارش در محل از پهپاد نیز به‌صورت آزمایشی استفاده کرد. در نهایت، آمازون با اتکای بیشتر به خودش، می‌تواند بیش از همیشه سفارشات تحویل کالا در محل دریافت کند.

تقویت بخش هوش مصنوعی و Alexa

آمازون به لطف شرط بندی روی Echo و Alexa، دستیارهای صوتی که طبق خواسته پرسش را پاسخ داده و موسیقی پخش می‌کند، هنگام شروع مجدد اپل و گوگل در حوزه دستیاران مجازی، عرض اندام کند. گوگل در تلاش است تا با دستیار مجازی خود یعنی Google Assistant و دستگاه اتوماسیون همراه آن Google Home گوی سبقت را از رقیبش برباید. آیا در سال ۲۰۱۷، آمازون بخشی از رهبری خود را در این بازار نوظهور از دست خواهد داد؟ آمازون در حال سرمایه‌گذاری درخصوص Alexa است که از سوی جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون به تازگی مطرح شده به‌طوری که حدود ۱۰۰۰ کارمند در این بخش مشغولند و همچنان آمازون در حال استخدام نیروی کار جدید است. از آمازون می‌توان انتظار داشت که امکانات بیشتری را برای به‌کارگیری Alexa در دستگاه‌های غیرآمازونی فراهم کرده و آن را عرضه کند، مانند همکاری اخیر با GE برای قرار دادن Alexa در لامپ‌های هوشمند آغاز خوبی برای این تصمیم آمازون باشد.

تغییر ماهیت شرکت

ممکن است در سال ۲۰۱۷ زمان آن فرارسیده باشد که آمازون تغییر کند یعنی از ماهیت آنلاین و مجازی خود عبور کرده و به یک شرکت فیزیکی تبدیل شود. سال ۲۰۱۶ برای آمازون با خبر مهم بازگشایی فروشگاه بدون صندوق Amazon Go، فروشگاه مواد غذایی و غذای آماده در سیاتل، به پایان رسید. در این فروشگاه‌ها، مشتریان در ورودی ۱۸۰۰ فوت مربعی فروشگاه، گوشی‌های هوشمند خود را روی یک reader اسکن کرده، محصولاتی که آنها می‌خواهند جمع آوری شده و سپس بدون توقفی برای در صف صندوق ایستادن، از در خارج می‌شوند.

به گفته آمازون، این فروشگاه به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های تجربه خرید مجهز است و خریداران با نصب اپلیکیشن Amazon Go در هنگام ورود به‌طور خودکار وارد حساب آمازون‌شان شده و با استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشینی و همچنین سنسور فیوژن (که در خودروهای بدون راننده مورداستفاده قرار می‌گیرد) جنس برداشته شده به‌طور خودکار در سبد فرد خریدار قرار می‌گیرد، سپس هزینه آن از روی کارت اعتباری تعریف شده کم می‌شود. هنگامی که مشتری در حال ترک فروشگاه است، صورت حساب مجازی وی به موبایلش ارسال می‌شود. البته معلوم نیست که آیا آمازون قصد دارد Amazon Go بیشتری در سال ۲۰۱۷ افتتاح کند یا خیر. اگرچه این یک فروشگاه است، با این حال، روشن است که توسعه آن نیاز به اجرای نمونه‌های آزمایشی دارد.

همچنین آمازون کتاب فروشی فیزیکی مانند Barnes & Noble را به‌عنوان بزرگ‌ترین خرده فروشی کتاب در آمریکا به چالش رقابتی سختی کشیده است. آمازون با استفاده از اطلاعاتی مانند رتبه‌بندی و خرید مشتریان که از سایت خود به دست آورده، درباره اینکه کدام کتاب‌ها را در فروشگاه هایش بفروشد، تصمیم می‌گیرد. علاوه بر آن، کتابفروشی آمازون به مشتری اجازه می‌دهد تا مانند خرید دستگاه‌هایی شبیه Kindle، آن را امتحان کند. انتظار می‌رود تعداد فروشگاه‌های کتاب آمازون که در حال حاضر چهارتا است، در سال ۲۰۱۷ افزایش یابد.

سرمایه‌گذاری بیشتر در محتوای اصلی

آمازون به سرعت در حال دستیابی به فیلم، نمایش‌های تلویزیونی و فیلم‌های مستند در ماه‌های اخیر بوده به‌طوری که به نظر می‌رسد با رقبای جریان Netflix و اپل که هر دو مرتبا در حال توسعه نمایش تلویزیون و فیلم اصلی هستند، رقابت می‌کند. بسیاری از مطالب اصلی آمازون، برای اعضای آمازون پرایم و همچنین اعضای سرویس اشتراک که به تازگی طرح صرفا ویدئو راه‌اندازی کردند، در حال جریان بوده و هزینه ماهانه آن ۹۹/ ۸ دلار است. Brian Olsavsky، مدیر ارشد مالی آمازون، گفته بود که این شرکت برای سه برابر کردن حجم محتوا برنامه‌ریزی کرده و احتمالا همین سرعت بسیار بالای سرمایه‌گذاری آمازون در سال ۲۰۱۷ ادامه خواهد داشت.

هند

آمازون همچنان به سرمایه‌گذاری در هند ادامه خواهد داد. در اوایل سال گذشته گفته شده بود آمازون مبلغی بالغ بر ۳ میلیارد دلار برای توسعه خدمات خود در این کشور نوظهور حوزه تکنولوژی صرف خواهد کرد. اگر چنین باشد، حجم سرمایه‌گذاری این غول تکنولوژی در هند به ۵ میلیارد دلار می‌رسد. در سال ۲۰۱۶، آمازون سرویس عضویت پرایم خود را در هند معرفی کرد، به امید آنکه موفقیت به دست آمده در این کشور آسیایی، در آمریکا و جاهای دیگر تکرار شود. آمازون همچنین گفته است سرویس Prime Video را به بسته اشتراک خود افزوده تا کاربران هند به محتوای اصلی بیشتر مانند فیلمسازان و بازیگران هند دسترسی داشته باشند.