امکانات جدید ویندوز ۱۰ موبایل برای سال ۲۰۱۷

فارنت: درحالی‌که مایکروسافت در کنفرانس آذرماه خود صرفا به بیان قابلیت‌های آپدیت Creators Update ویندوز ۱۰ پرداخت و صحبتی از ویژگی جدید ویندوز ۱۰ موبایل به میان نیاورد، با این حال با افزایش روز افزون شایعاتی در رابطه با احتمال معرفی سرفیس فون در نیمه نخست سال ۲۰۱۷، روز گذشته یکی از منابع نزدیک به ردموندی‌ها مدعی شد که سیستم عامل موبایلی مایکروسافت نیز در اوایل سال ۲۰۱۷ قابلیت‌های جدید را دریافت خواهد کرد. هرچند به نظر می‌رسد مایکروسافت در بازار کنونی گوشی‌های هوشمند حرفی برای بیان نداشته باشد، با این حال نسخه جدید سیستم‌عامل موبایلی این شرکت امکاناتی از قبیل Continuum را در اختیار اهالی کسب و کار ارائه می‌دهد که در هیچ پلت‌فرم دیگر موبایلی یافت نمی‌شود. Continuum نه‌‌تنها موبایل ویندوزی شما را به یک کامپیوتر دسکتاپی با قابلیت اتصال موس و کیبورد تبدیل می‌کند، بلکه به واسطه‌ CAST API و ProjectionManager API به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بازی‌ها و برنامه‌ها را روی تلویزیون‌ها پخش کنند و تجربه مشابه کنسول‌های بازی یا مواردی از این دست را در اختیار کاربران موبایل‌های ویندوزی قرار دهند. علاوه‌بر این وقتی سخن از رابط کاربری و فضایی که افراد در هنگام کار با سیستم‌عامل‌های گوناگون مواجه هستند به میان می‌آوریم، اندروید و iOS بسیار شبیه یکدیگر هستند و قابلیت‌های شخصی‌سازی بسیاری دارند. شما می‌توانید آیکون‌ها را به هر شکلی که بخواهید بنا به سلیقه‌تان تغییر دهید؛ اما اگر حتی برای یک بار از ویندوز فون استفاده کرده باشید به وضوح متوجه می‌شوید که رابط کاربری آن هیچ شباهتی به سیستم‌عامل‌های رقیب ندارد.

اگرچه ردموندی‌ها تاکنون به موازات بیلدهای ویندوز ۱۰، نسخه‌های آزمایشی بسیاری از ویندوز ۱۰ موبایل را هم در اختیار ویندوز اینسایدرها قرار داده‌اند، با این حال سیستم عامل موبایلی ردموندی‌ها در سال گذشته میلادی به مراتب به قابلیت‌های کمتری نسبت به ویندوز ۱۰ دسکتاپ تجهیز شد. در همین راستا با فشار هیات‌مدیره مایکروسافت به ساتیا نادلا، به نظر می‌رسد این شرکت سال آینده استراتژی جدید و کاربردی‌تری را نسبت به بازار گوشی‌های همراه در پیش خواهد گرفت. طبق ادعای منبع خبر، در آپدیت جدید ویندوز ۱۰ موبایل آن دسته از کاربرانی که بخواهند با استفاده از مرورگر مایکروسافت اج هزینه خرید‌های خود در فروشگاه‌های آنلاین را پرداخت کنند، ترغیب می‌شوند که یک سرویس Microsoft Wallet استفاده کنند؛ زیرا این کار نه تنها باعث افزایش ضریب امنیت پرداخت آنلاین می‌شود، بلکه در دفعات بعدی نیز وقت کمتری را برای وجه خرید باید صرف کند زیرا اطلاعات آنها به صورت رمزگذاری شده ثبت می‌شود و تنها فروشندگان مورد انتخاب کاربر می‌توانند اطلاعات حساب او را ببینند.

علاوه‌بر این مایکروسافت قسمت هاب نسخه موبایلی مرورگر اج را باز طراحی کرده و اکنون می‌توان مسیر ذخیره سازی فایل‌ها را هم قبل از شروع دانلود مشخص کرد. مایکروسافت در آپدیت جدید ویندوز ۱۰ موبایل بخش Devices را برای شبیه‌تر کردن به ویندوز ۱۰ PC از نو طراحی کرده است، به طوری که اکنون گجت‌های متصل شده به گوشی در دو دسته مجزا نمایش داده می‌شوند. از دیگر ویژگی‌های جدید بخش تنظیمات می‌توان به ایجاد گزینه عدم نصب به‌روزرسانی‌های جدید اشاره کرد؛ قابلیتی که احتمالا به‌زودی در ویندوز ۱۰ دسکتاپ نیز تعبیه خواهد شد. در نهایت اگرچه احتمالا موارد فوق تنها برخی از قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۰ موبایل خواهند بود، با این حال منبع خبر مدعی است که در این نسخه اپلیکیشن جدیدی نیز به نام ۳D Preview وجود دارد که امکان تماشای محتویات فایل‌های سه‌بعدی را فراهم می‌کند، هرچند در این رابطه اطلاعات بیشتری همچون سخت‌افزاری پیش‌نیاز اجرای آن در دست نیست، با این حال احتمالا در قدم اول امکان اجرای فرمت‌های ۳MF, PLY, OBJ, FBX و STL ایجاد می‌شود و سپس به مرور زمان نیز در کنار عرضه سخت‌افزاری مورد نیاز امکان ثبت و ویرایش تصاویر سه‌بعدی به سیستم عامل موبایلی مایکروسافت اضافه خواهد می‌شود.

انتظار می‌رود به مرور زمان این آپدیت ابتدا برای اعضای اینسایدرها و سپس سایر استفاده‌کنندگان از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ موبایل منتشر شود. برای بررسی این موضوع مسیر Settings > Update & security > Phone update > Check for updates را در گوشی ویندوزی خود طی کرده، با این حال پیشنهاد ما آن است که برای مواجه نشدن با مشکلات احتمالی، پیش از آن تنظیمات region را روی ایالات متحده قرار داده و از طریق وی‌پی‌ان نیز به اینترنت متصل شوید.