پادکست گوش کنید

عاقله ترابی: یکی از مواردی که با پیشرفت فناوری‌های روز دنیا به محافل علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی راه پیدا کرده «پادکست» است. پادکست‌ها چند سالی می‌شود که رواج پیدا کرده‌اند و حالا این رواج به جایی رسیده که اپلیکیشن‌هایی هم با هدف همین کار یعنی گوش‌دادن به پادکست طراحی و تولید شده‌اند. واژه podcast درواقع از Personal On-Demand Narrowcasting گرفته شده است که به‌نوعی رادیوی اینترنتی محسوب می‌شود که هر شخص بنا بر نیاز خود می‌تواند محتوای صوتی مورد نیازش را در اختیار داشته باشد. البته برخی هم این واژه را ترکیبی از واژه‌های iPod و broadcasting می‌دانند.

نکته جالب توجه درباره پادکست‌ها این است که جدا از اینکه می‌توانید این پادکست‌ها را به‌صورت آنلاین استفاده کنید، می‌توانید محتواهای مورد علاقه خود را دانلود و سپس در صورت نیاز از آنها در کامپیوترهای شخصی یا تلفن‌های هوشمند استفاده کنید که البته همه آنها رایگان نیستند. پادکست‌ها انواع متفاوتی دارند و شما می‌توانید بنا به نیاز خود از محتواهای آن استفاده کنید، محتواهایی مانند آموزش‌های گوناگون، اخبار روز و گزارش‌های مختلف، تبلیغ خدمات و محصولات، کتاب‌خوانی، پخش موسیقی و حتی انواع برنامه‌های تفریحی برای پرکردن اوقات فراغت. این فناوری برای کسانی که وقت یا حوصله کافی برای خواندن مطالب طولانی ندارند بسیار مفید است و جدا از اینکه می‌توان به‌راحتی از محتواهای جذاب و موردنیاز به‌صورت صوتی استفاده کرد می‌توان وقت‌های مرده مانند نشستن در تاکسی یا ایستگاه مترو و اتوبوس را به بهترین شکل پر کرد. حتی می‌توانید هنگام ورزش‌کردن که کار دیگری نمی‌توان کرد به پادکست مورد علاقه خود گوش کنید. برای استفاده از پادکست‌ها اپلیکیشن‌های متفاوتی عرضه شده‌اند که با دانلود آنها می‌توانید به بهترین محتواها دسترسی داشته باشید. در ادامه به معرفی برخی از بهترین و کاربردی‌ترین این اپلیکیشن‌ها می‌پردازیم. همه اپلیکیشن‌هایی که معرفی می‌کنیم از سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس پشتیبانی می‌کنند.

POCKET CASTS

با استفاده از این اپلیکیشن، نه‌تنها می‌توانید پادکست‌های صوتی بلکه نسخه‌های ویدئویی را هم پشتیبانی و دانلود کنید. POCKET CASTS یکی از بهترین نمونه‌های اپلیکیشن برای گوش‌دادن به پادکست است که از نظر طراحی هم کاربری بسیار ساده و روانی دارد. در این برنامه با طرح‌های رنگی و انیمیشن‌های شناوری روبه‌رو خواهید بود که بر‌اساس پادکست‌های متفاوت تغییر می‌کنند. همچنین می‌توانید در POCKET CASTS نیازهای خود را اولویت‌بندی و لیست پخشتان را تنظیم کنید و حتی می‌توانید از گزینه دانلود خودکار هم استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از این برنامه از اخبار روز دنیا و جدیدترین محصولات در هر حوزه‌ای مطلع شوید. همچنین می‌توانید فیلم‌های جدید را تماشا کنید و این برنامه به شما قسمت‌های جدید فیلم و سریال مورد علاقه‌تان را در صورت پخش یادآوری می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن تایمر خواب، داشتن دو پوسته روشن و تیره، ‌پاکسازی خودکار پادکست‌های قدیمی، اشتراک پادکست‌های مورد علاقه و کنترل پادکست‌ها از ویجت است. البته این اپلیکیشن رایگان نیست و برای استفاده از آن باید ۴دلار هزینه کنید.

Podcast Republic Pro

این اپلیکیشن رایگان منبع کاملی از پادکست‌های مختلف است که برای راحتی استفاده کاربر موضوع‌های گوناگون را شامل هنر، کسب‌وکار، کمدی، آموزش، بازی و سرگرمی، سلامت، اخبار گوناگون، عملی و فناوری، ورزش و بسیاری حوزه‌های مختلف بخش‌بندی کرده است. این اپلیکیشن نیز از محتواهای ویدئویی پشتیبانی می‌کند و یک بخش مجزا با عنوان TV & Film دارد. شما می‌توانید پادکست‌های مورد علاقه خود را به لیست ویژه خود بیفزایید و در صورت نیاز دسترسی سریع و راحت به آنها داشته باشید. نکته جالب در این اپلیکیشن این است که سرعت پخش پادکست‌ها قابل تنظیم است و کسانی که مهارت شنیداری قوی ندارند می‌توانند برای درک بهتر و کامل‌تر عبارات، محتواها را با سرعت پایین گوش بدهند. Podcast Republic جدا از زبان انگلیسی، از زبان‌های مختلف فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، چینی و چند زبان دیگر پشتیبانی می‌کند. تایمر خواب، جلوه‌های صوتی و اکولایزر و از سر گرفتن دانلود در صورت قطع اتصالات از دیگر ویژگی‌های Podcast Republic Pro محسوب می‌شود.

CastBox

این اپلیکیشن نیز از برترین‌های دانلود پادکست به شمار می‌رود. شما می‌توانید با استفاده از این برنامه انواع پادکست‌ها را گوش کنید درحالی که استفاده از آن رایگان است. ایستگاه‌های رادیویی در این اپلیکیشن به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار دارد. انوع ژانرهای موسیقی به زبان‌های مختلف، پادکست‌ و رادیوهای مختلف از بیش از ۳۰ کشور دنیا، کنترل پادکست از ویجت، سفارشی کردن لیست پخش ویژه کاربر، به اشتراک‌گذاری پادکست با دوستان، تنظیم تایمر خواب برخی از ویژگی‌های CastBox به شمار می‌رود. همچنین این اپلیکیشن دو تم تیره و روشن برای شرایط مکانی و زمانی کاربر در نظر گرفته است. این اپلیکیشن نیز بخشی را با عنوان TV & Film برای ویدئو در نظر گرفته است.

NPR One

این برنامه در سال ۲۰۱۵ یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها از نظر طراحی انتخاب شد. شرکت NPR) National Public Radio)که به‌عنوان پیشرو در دسترسی کاربران به ایستگاه‌های رادیویی و تصویری شناخته شده است با انتشار این اپلیکیشن اختصاصی برای دسترسی راحت‌تر کاربران به رادیو بیش از پیش به محبوبیت خود افزود. NPR One از همه ایستگاه‌های رادیویی محلی و ملی در سطح زمین با بالاترین کیفیت پشتیبانی می‌کند. بهینه‌سازی این اپلیکیشن در مصرف باتری و ترافیک اینترنت مشخصه بارز آن به شمار می‌رود. این برنامه دو انتخاب اصلی دارد؛ یکی NPR News و دیگری NPR One. انتخاب اول یعنی NPR News شامل اخبار روز دنیاست که البته دسترسی شما را به چند ایستگاه رادیویی خبری نیز فراهم می‌کند. NPR One برعکس انتخاب اول است یعنی بیشتر بر ایستگاه‌های رادیویی خبری تمرکز کرده است؛ در حالی که دسترسی شما به چند سایت خبری را نیز فراهم می‌آورد. در هر دوی این برنامه‌ها امکان سفارشی‌سازی و دسترسی به برجسته‌ترین اخبار NPR وجود دارد. جدول‌ نمایش اطلاعات برنامه‌ها، جدول پخش و تصاویر استودیو ایستگاه‌های رادیویی از ویژگی‌های این اپلیکیشن به شمار می‌رود.

شنوتو

در بین اپلیکیشن‌های ویژه گوش‌دادن به پادکست، بد نیست سری هم به اپلیکیشن‌های ایرانی فعال در این حوزه بپردازیم که در این میان ما شنوتو را انتخاب کرده‌ایم. این اپلیکیشن رایگان بیش از ۱۰۰ هزار دقیقه فایل صوتی در اختیار کاربر می‌گذارد. شنوتو برای دسترسی راحت کاربر به موضوع مورد علاقه‌اش، محتواها را به بخش‌های متفاوت تقسیم کرده است. البته شما می‌توانید موضوع مد نظر خود را با استفاده از گزینه search جست‌وجو و پیدا کنید. همچنین شما می‌توانید از گزینه فالوکردن (Follow) موجود در این اپلیکیشن استفاده کنید و کاربری را که به محتواهای آن علاقه‌مندید در لیست خود داشته باشید. اگر هم می‌خواهید صدای خود را بگذارید و دیگران از محتوای صوتی شما استفاده کنند، می‌توانید فایل صوتی خود را که از قبل آماده کرده‌اید در وب‌سایت شنوتو آپلود کنید. اگر هم فایل صوتی خود را از قبل آماده نکرده‌اید، می‌توانید با استفاده از کلید ضبط صدا در شنوتو یک فایل ده‌دقیقه‌ای تولید و ضبط کنید تا شنوتو آن را برای کاربران دیگر منتشر کند.