ایرنا: موزه‌ها همواره به دنبال راهکارهایی برای بهبود کیفیت نمایش دارایی‌های خود هستند. اکنون با ورود فناوری‌های جدید، از اسکن و چاپ سه‌بعدی گرفته تا واقعیت مجازی، روش‌های جدیدی برای این منظور در اختیار موزه‌ها قرار گرفته است. به گزارش پایگاه ای‌بی‌سی، برخی از موزه‌ها از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند که با رضایت گردشگران مواجه شده است.

راهنمای مسیر گردش در موزه: موزه American Museum of Natural History یا تاریخ طبیعی آمریکا یکی از مشهورترین موزه‌های آمریکا و جهان است که در منهتن در شهر نیویورک قرار دارد. این موزه برای راهنمایی مراجعان خود از یک نرم‌افزار جدید بهره می‌گیرد که با استفاده از فناوری بلوتوث، مسیر گردش در موزه را برای مراجعان به‌طور دقیق نمایش می‌دهد. این برنامه می‌تواند تورهای سفارشی برای مراجعان طراحی کند.

اسکن و چاپ سه‌بعدی: برخی از موزه‌ها با استفاده از فناوری اسکن و چاپ سه‌بعدی، برخی از اقلام بسیار با ارزش خود را با نمونه‌های کاملا مشابه جایگزین کرده‌اند تا امکان تعامل مستقیم مراجعان با این اشیا بدون آسیب رسیدن به اقلام اصلی فراهم شود. علاوه‌بر این، اسکن سه‌بعدی امکان بررسی دقیق اشیای ظریف را برای محققان فراهم می‌کند.

واقعیت مجازی: موزه‌ها با استفاده از فناوری واقعیت مجازی، مراجعان را به اماکنی مانند اعماق اقیانوس‌ها یا درون بدن انسان می‌فرستند که در واقعیت هرگز امکان دیدن آنها وجود ندارد. در انستیتوی فرانکلین واقع در فیلادلفیا، مراجعان می‌توانند درون یک شاتل فضایی را ببینند و درون سایت هسته‌ای چرنوبیل که سال‌ها قبل به‌دلیل نشت مواد رادیواکتیو از بین رفت، گردش کنند.

راهنماهای روباتیک: برخی از موزه‌ها از روبات‌های مجهز به نمایشگری استفاده می‌کنند که امکان استفاده از ابزارهای ویدئوکنفرانس مانند Skype را به‌منظور برقراری تماس با راهنماهای حرفه‌ای موزه، فراهم می‌کنند. در آینده نه‌چندان دور مراجعان موزه‌ها می‌توانند پاسخ تمامی پرسش‌های مربوط به اقلام موجود در موزه را در جریان گردش در آن با استفاده از گوشی هوشمند خود بیابند.