دنیای اقتصاد: تکنولوژی‌های جدید و جذابی که تعامل دنیای مجازی و واقعی را میسر می‌کنند، در چند سال اخیر حسابی مورد توجه قرار گرفته‌اند و به این ترتیب انتظار می‌رود بازار رو به رشدی هم داشته باشند. هدست‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) که ساده ترین راه تعامل دنیای مجازی و حقیقی برای افراد هستند، حالا محبوبیت زیادی در میان مردم سراسر دنیا پیدا کرده‌اند و درست به همین دلیل هم کارشناسان بازار پیش بینی می‌کنند بازار این محصولات بسیار داغ و پررونق شود. حالا موسسه تحقیقاتی IDC به تازگی اولین بررسی تحقیقاتی در این مورد را انجام داده است که نشان می‌دهد آینده روشنی پیش روی بازار این هدست‌ها قرار دارد و تقاضا برای خرید این محصولات در اکثر نقاط جهان بالا است. «ریان ریث» یکی از کارشناسان و تحلیلگران IDC در این مورد می‌گوید: «بررسی‌های IDC مدت‌ها است که آغاز شده و انتظار می‌رود با رشد و بزرگ شدن بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده، این بازار استانداردهای لازم برای تبدیل شدن به یک صنعت پرسود را به‌دست بیاورد. ما در IDC بیش از دوسال است که مشغول جمع آوری اطلاعات این بازار و تحلیل آنها هستیم.»

بر‌اساس این بررسی‌ها انتظار می‌رود که صادرات جهانی هدست‌های VR و AR در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ با متوسط نرخ رشد پنج ساله ۳/ ۱۰۸ درصدی رشد کند و در نهایت در سال ۲۰۲۰ به صادرات ۷۶ میلیون دستگاهی برسد. دستگاه‌های واقعیت مجازی ارزان قیمت تر همچنان حاکمیت این بازار را از نظر حجم صادرات در اختیار دارند. این در حالی است که کارشناسان IDC انتظار دارند که هدست‌های AR به دنبال عرضه مدل‌های ارزان‌تر و ورود تولیدکنندگان بیشتر، حجم صادراتی بیش از پیش بینی‌های انجام‌شده را به‌دست بیاورند. موسسه تحقیقاتی IDC در حال حاضر اطلاعات و وضعیت بازار سه دسته هدست را دنبال و بررسی می‌کند؛ نمایش دهندگان بدون نمایشگر مانند هدست واقعیت مجازی Gear سامسونگ، هدست نمایشگرهای قابل نصب روی سر (HMD) مانند HTC Vive و نمایشگرهای مستقل قابل نصب روی سر مانند هولونز مایکروسافت.

«جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان IDC معتقد است: «سال ۲۰۱۶ را می‌توان به‌عنوان سال تکنولوژی واقعیت افزوده انتخاب کرد، چون میلیون‌ها مصرف‌کننده حالا به جمع کاربران بازی پوکمون گو پیوسته‌اند و در بخش تجاری هم توسعه‌دهندگان و کسب و کارها حالا به دنبال هدست‌هایی مانند هولولنز مایکروسافت هستند تا در راهکارهای تجاری مختلف از آنها بهره ببرند. واقعیت افزوده ممکن است تحول بزرگی در دنیای رایانش ایجاد کرده و رقبای بزرگ و مهمی برای موبایل‌های هوشمند بتراشد. هر چند این تکنولوژی همچنان در روزهای ابتدایی راه خودش قرار دارد و فرصت‌های زیادی برای رشد پیش روی خود دارد.»

«تام مینیلی» یکی دیگر از کارشناسان IDC در حوزه تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و افزوده می‌گوید: «واقعیت افزوده فرصت‌های بسیار زیادی برای رشد پیش روی خودش دارد. شرایطی که حالا واقعیت مجازی با سرعت بیشتری به آن رسیده است و به همین دلیل سهم بیشتری از بازار را به خودش اختصاص داده است. در سال جاری میلادی شاهد معرفی و عرضه محصولات مهمی در زمینه واقعیت مجازی بوده ایم و شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، اکیولوس، اچ تی سی، سونی، سامسونگ و گوگل محصولات جدیدشان را به این بازار نوظهور معرفی کردند. حالا انتظار می‌رود در سال آینده میلادی تعداد محصولات معرفی شده به این بازار رشد معناداری پیدا کند و به این ترتیب بازاری رقابتی شکل بگیرد.»

هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده در اوج

هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده در اوج