تبلت‌هایی که سال 2017 به بازار می‌آیند

دنیای اقصاد: در سال میلادی جدید قرار است تبلت‌هایی با ویژگی‌های متفاوت و خاص پابه عرصه بازارهای جهان بگذارند و کیفیت بهتری را برای کاربران خود به همراه داشته باشند. از سوی دیگر بازارهای جهان در شرایطی در حال سپری کردن آخرین روزهای سال هستند که در رقابت با افزودن تجهیزات مدرن‌تر به محصولات جدیدشان از یکدیگر پیشی می‌گیرند تا در شرایطی که سال جدید آغاز می‌شود از آنچه دنیای تکنولوژی را متلاطم می‌کند باز نمانند؛ به روزرسانی و سرعت. به این مناسبت در ادامه برخی از آخرین تحولات بازار تبلت در جهان را مرور خواهیم کرد که پس از تکامل نهایی‌شان به عرصه رقابت جهانی وارد خواهند شد.

اپل وآی‌پد جدیدش

اپل اعلام کرده که آی‌پد جدیدش با صفحه نمایش کمی بزرگ‌تر از آی‌پد پرو ۹.۷(iPad Pro ۹.۷) ارائه می‌شود. اما هنوز همه چیز حول شایعات پیرامون آی‌پد جدید می‌چرخد. بر اساس برخی شایعات، شرکت اپل قصد دارد تبلت بعدی خود را به صفحه نمایش ۵/ ۱۰ اینچی مجهز کند اما نقل قول‌های غیر‌رسمی دیگر هم هست که اعلام کرده‌اند آی‌پد بعدی اپل نمایشگری ۹/ ۱۰ اینچی خواهد داشت اما شایعه مهم‌تر مربوط به حذف دکمه هوم در آی‌پد جدید اپل است. منبعی آگاه و نزدیک به اپل با اعلام این موضوع، از احتمال حذف دکمه هوم در آی‌پد ۹/ ۱۰ اینچی خبر داده است. گفته شده این آی‌پد جدید اپل با صفحه نمایشی تقریبا بدون حاشیه ساخته خواهد شد و با وجود بزرگ‌تر بودن این صفحه نمایش نسبت به آی‌پد فعلی، ابعادی نزدیک به آی‌پد پرو ۷/ ۹خواهد داشت. بر اساس گزارشات مختلف، تبلت جدید اپل با ضخامتی ۵/ ۷ میلی‌متری تولید می‌شود. با این حال، منبع این خبر اعلام کرده آی‌پد بعدی ممکن است در ضخامتی ۲/ ۷ میلی‌متری نیز تولید شود. انتظار می‌رود آی‌پد پرو ۹/ ۷ اینچی جایگزین آی‌پد مینی ۴ (iPad mini ۴) شده و احتمالا طی یک رویداد رسمی در ماه مارس (اسفند ماه) از سوی اهالی کوپرتینو معرفی شود.

مایکروسافت و سرفیس پرو 5

به نظر می‌رسد نوبت به آن رسیده تا سرفیس پرو ۴ رخت تازه‌ای به تن کند و نام جدیدی به خود بگیرد که نامش سرفیس پرو ۵(Microsoft Surface Pro ۵) باید باشد.مایکروسافت در حال آماده‌سازی ارتقای نرم‌افزاری و سخت افزاری جدیدی برای پنجمین نسل از تبلت‌های قدرتمند خود است. از مهم‌ترین این به روزرسانی‌ها می‌توان به فضای ذخیره‌سازی به مراتب بیشتر در نسخه رده بالای سرفیس پرو ۵ اشاره کرد. فضای ذخیره‌سازی در این تبلت می‌تواند دارای حجم ۵۱۲ گیگابایت و از نوع پرسرعت SSD باشد. مرکز پردازش اطلاعات تبلت آینده مایکروسافت از پردازنده خانواده Kaby Lake شرکت اینتل است که بهره‌وری بهتر همراه با بهبود در عمر باتری دستگاه را دارد. مایکروسافت همچنین ممکن است، بخش ارتباطی این دستگاه را به درگاه‌های USB نوع C و تاندربولت ۳ ارتقا ببخشد تا آن با جدیدترین لوازم جانبی بازار نیز تطبیق داشته باشد.قلم هوشمند Surface Pen در تبلت سرفیس پرو ۵ نیز از قابلیت شارژ بی‌سیم همراه با پایه شارژ مغناطیسی بهره‌مند خواهد شد. وضوح نمایشگر نسخه رده بالای این تبلت مایکروسافت، به رزولوشن ۴K ارتقا پیدا کرد و به لطف معماری Kaby Lake نیز به‌طور پیش‌فرض، پشتیبانی از ویدئوهای ۴K صورت خواهد گرفت. هرچند این وضوح بالا می‌تواند در موارد مختلفی نظیر طول عمر باتری نیز تاثیرات شایانی داشته باشد.برنامه‌ریزی برای رونمایی از این تبلت ممکن است برای بهار سال ۲۰۱۷ انجام شده باشد.

تبلت کاغذی reMarkable

قرار است با تبلتی روبه‌رو‌ شوید که نقش قدیمی کاغذ را برای طراحی‌های دستی بازی می‌کند چراکه تبلت کاغذی reMarkable می‌تواند روش طراحی و ایده‌پردازی را تا حد زیادی تغییر دهد. اما به‌عنوان یک وسیله دیجیتالی، تبلت کاغذی reMarkable مزایای بسیاری نسبت به کاغذ دارد که از جمله آنها می‌توان به تولید زباله کمتر، یکپارچه‌سازی با تمامی دستگاه‌ها و شبکه‌های ابری و امکان مدیریت و اشتراک‌گذاری بهتر اشاره کرد.تبلت کاغذی reMarkable می‌تواند علاوه بر ایفای نقش یک کتابخوان الکترونیک، برای نت‌برداری، طراحی و نوشتن مطالب مختلف نیز مناسب باشد. ابعاد کوچک reMarkable هم یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت آن نسبت به دیگر محصولات بازار است.خبری از وجود شیشه در صفحه نمایش ۳/ ۱۰ اینچی این تبلت نیست. همچنین نور ملایم، انعکاس یا سطح شیشه‌ای لغزنده می‌تواند کار کردن با reMarkable را لذت‌بخش کند. به‌علاوه تاخیر زمانی صفحه نمایش خازنی این تبلت تنها ۵۵ میلی‌ثانیه است که به‌گفته سازندگان، سرعت انتقال جوهر الکترونیکی در آن درست به اندازه سرعت انتقال جوهر روی کاغذ خواهد بود. قلم هوشمند تبلت کاغذی reMarkable با پشتیبانی از ۲هزار و ۴۸ سطح فشاری مختلف، می‌تواند مناسب بسیاری از دستگاه‌ها و تبلت‌هایی باشد که پیش از این برای طراحی خریداری کرده‌اید. به‌علاوه، پشتیبانی آن از فرمت‌های مختلفی همچون PDF و EPUB می‌تواند reMarkable را به دوستی خوب برای مطالعه کتاب‌های مختلف تبدیل کند.هم‌اکنون پیش‌فروش تبلت کاغذیreMarkable با قیمت ۳۷۹ دلار آغاز شده و این تبلت اواسط سال ۲۰۱۷ با قیمت بسیار بالای ۷۱۶دلار وارد بازار خواهد شد.

ورود تبلت اندرویدی میزو

منابع خبری چینی خبر می‌دهند که کمپانی میزو در حال وارد شدن به عرصه تبلت‌های اندرویدی بوده و در واقع به زودی شاهد معرفی یک تبلت جدید از این شرکت خواهیم بود که تبلت اندرویدی میزو Blue Charm نام دارد.بر اساس آنچه رسانه‌های خبری چینی می‌گویند به‌تازگی صفحه‌ای در شبکه اجتماعی پرطرفدار چین (Weibo) راه‌اندازی شده است که «Meizu Blue Charm Tablet» نام دارد. یکی از این تصاویر منتشر شده حکایت از این دارد که عبارت «Flyme for Tab» روی یکی از عکس‌ها نقش بسته که به معنای استفاده از این لانچر در تبلت‌ها خواهد بود. در هر صورت اگر صفحه «Meizu Blue Charm Tablet» که در حال انتشار این سری از اطلاعات است رسمی و از سوی شرکت میزو ساخته شده باشد، در نتیجه احتمالا خط تولید تبلت اندرویدی میزو Blue Charm نام خواهد داشت. زیرا نام برند Blue Charm میزو مربوط به خط تولید گوشی‌های هوشمند پایین‌رده این شرکت نیز هست و به همین دلیل در آینده نباید انتظار تولید تبلت‌های حرفه‌ای و سطح بالا را با این نام داشته باشیم. پس تبلت‌های Blue Charm میزو در دسته محصولات مقرون به صرفه قرار خواهند گرفت. با این حال گفته می‌شود اگر هم میزو یک تبلت اندرویدی را طی ماه‌های آینده معرفی و بازار عرضه کند، احتمال خرید و فروش آن در بازارهای خارج از چین بسیار کم خواهد بود.