بررسی آخرین تحولات بازار کامپیوتر

دنیای اقتصاد: اتحادیه رایانه تهران با صدور اطلاعیه‌هایی نسبت به بازرسی‌های مشکوک از سوی افراد ناشناس، به کارگیری نیروی کار از میان اتباع خارجی بدون پروانه کسب و کار و فروش غیرمجاز محصولات کامپیوتری تقلبی و با نام جعلی در بازار کامپیوتر هشدار داد. بروز این اتفاقات در بازار تهران موجب شده تا اتحادیه رایانه تهران نسبت به آنها واکنش نشان دهد و از اعضای این صنف بخواهد در صورت برخورد با آنها دقت کافی داشته باشند. مشاهده موارد تقلب و وجود کالاهای غیراصلی که اتحادیه رایانه تهران همیشه نسبت به برخورد با آن از سوی فعالان و خریداران هشدار داده است، بار دیگر مورد اشاره این اتحادیه قرار گرفته و با توصیه به خریداران اعلام شده است در زمان خرید به اصل بودن کالا توجه کرده و موازین قانونی را نسبت به آگاهی از صحت نمایندگی رسمی رعایت کنند.

از سوی دیگر بازرسی‌های مشکوک و با سوءاستفاده از نام بازرسان اتحادیه از دیگر تحولات اخیر در بازار کامپیوتر به شمار می‌رود. درحالی‌ رئیس اتحادیه رایانه نسبت به حضور برخی افراد با سوءاستفاده از نام این اتحادیه برای بازرسی در بازار کامپیوتر هشدار داده است که پیش از این به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد که در زمان بالا رفتن نرخ ارز بازرسی‌های ویژه‌ای از فروشگاه‌های فعال در بازار نخواهند داشت. بر‌اساس اعلام این اتحادیه در راستای پیشگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی از سوی افراد فرصت‌طلب، بازدیدهای کنترلی، نظارتی و کارشناسی از صنوف به کمک کارکنان این معاونت و بازرسان نظارت بر اماکن عمومی با لباس فرم انجام می‌شود. بنابراین به اعضای صنف هشدار داده شده است که در صورت مراجعه افراد مشکوک، با لباس شخصی و فاقد کارت شناسایی و حکم ماموریت، هیچ گونه همکاری با آنها نداشته باشند و موضوع را به اتحادیه رایانه اطلاع دهند. همچنین این اتحادیه به فروشگاه‌ها و مراکز تازه تاسیس هشدار داده که از به کارگیری اتباع خارجی بدون پروانه کسب و کار پرهیز کنند. بر اساس این هشدار چنانچه کارفرمایان اتباع خارجی را در کاری غیر از آنچه در پروانه کارشان قید شده به کار بگیرند و مراتب را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نکنند، متخلف محسوب شده و به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰روز محکوم می‌شوند.

تمایل برندها برای ورود به بازار ایران

اما حضور نمایندگی‌های فروش محصولات پر‌مخاطب کامپیوتری در کشور از دیگر خبرهای چند ماه گذشته در بازار کامپیوتر است. هرچند در یک سال اخیر همیشه بحث ورود نمایندگی‌های اصلی به کشور مطرح بود و با برداشته شدن برخی موانع تجاری، راه برای کشورهای اروپایی باز شده اما همچنان راه ورود به ایران برای شرکت‌های خارجی پیچیده است و به کندی پیش می‌رود. با وجود این مساله در چند ماه اخیر برخی از نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های اروپایی قصد بازگشایی فروشگاه‌هایشان را در ایران دارند و بسیار امیدوارند تا حضور در بازار ایران به سود فروش بهتر برای آنها باشد. در همین زمینه اخیرا اتحادیه رایانه تهران خبر از ورود برخی برندهای محصولات کامپیوتری داده که از جمله آنها نمایندگی فروش محصولات LOGITECH و Romoss در ایران است که گفته می‌شود از این پس فعالیت مستقیم دارند و خریداران می‌توانند از فروشگاه‌های اصلی این شرکت‌ها محصولات مورد نظرشان را خریداری کنند.