به‌روزرسانی جدید iOS با دو سورپرایز ناخوشایند

آی‌تی ایران: به‌روزرسان iOS نسخه ۱۰.۱.۱به‌منظور رفع سریع نقص‌های «Apple Health» در نسخه قبلی منتشر شده بود. نقصی که سروصدای زیادی درباره آن ایجاد شده بود اما حالا این رفع نقص سریع مشکلات جدیدی را به دنبال داشته و کاربران را دچار مشکل کرده است. اگر این نسخه سیستم‌عامل را در اینترنت جست و جو کنید کامنت‌های زیادی از «ویژگی‌های فوق‌العاده» گرفته تا «سورپرایز‌های زننده» را در زیر مطالب مربوط به آن مشاهده می‌کنید. حالا سه هفته بعد از انتشار نسخه ۱۰.۱.۱ آی‌فون، کاربران همواره از دو تغییر ناخوشایند این به‌روزرسانی که به آی‌فون صدمه می‌زند، خبر می‌دهند.

سورپرایز اول: باگ سیستم‌عامل در شارژ 30 درصد

این باگ که ازسوی کاربران سختکوش انجمن رسمی پشتیبانی اپل گزارش شده، شامل ۱۱ صفحه‌ گزارش با جزئیات کامل است که در آن کاهش سطح باتری آی‌فون‌ها را که به‌طور ناگهانی به ۳۰ درصد می‌رسد نشان می‌دهد. «Poster Mjolcresure» مراحل را این‌گونه شرح می‌دهد:

«۱- گوشی ناگهان از ۳۰ درصد به یک درصد شارژ سقوط می‌کند و خاموش می‌شود

قسمت عجیب ماجرا اینجا است. پس از اتصال دستگاه به شارژر، دستگاه سطح باتری را ۳۰ درصد نشان می‌دهد و وقتی شارژر را جدا می‌کنید، گوشی روی ۳۰ درصد شارژ باقی می‌ماند و به‌طور طبیعی به‌کار خود ادامه می‌دهد.

۲- اگر گوشی را آخر شب با ۸۰ درصد باتری خاموش کنید، فردا به‌دلیل نداشتن شارژ کافی روشن نخواهد شد و پس از اتصال گوشی به شارژر با ۳۰ درصد شارژ مواجه خواهید شد.» با اینکه این مقدار در گوشی‌های مختلف کمی تفاوت دارد، اما اکثرا در حدود ۳۰ درصد گزارش شده‌اند. جالب‌تر اینکه برخی کاربران این مشکل را در نسخه ۱۰.۱ نیز داشته‌ و ادعا دارند آپدیت جدید و حتی نسخه بتا ۱۰.۲، هیچ تلاشی برای رفع آن نکرده‌ است و با این اوصاف به نظر می‌رسد اپل هنوز این باگ را کشف نکرده باشد.

یکی دیگر از کاربران به نام «Adelphost۱۹۵» در پست جدید خود این‌گونه نوشت: «دستگاهم را به نسخه ۱/ ۱۰ دانگرید کردم و بعد از آن نسخه بتا ۲/ ۱۰را نصب کردم. درهمه نسخه‌ها این ایراد وجود داشت. با این حال نسخه‌ای که در مورد کاهش مصرف باتری بهترین عملکرد را داشت، نسخه بتا بود که باز هم مشکل خاموشی ناگهانی در آن وجود دارد.

سورپرایز 2: «ایرپادهای خراب»

پس از گذشتن از مساله باگ باتری‌ها، مطلب دیگری که در انجمن پشتیبانی اپل تا ۱۸ صفحه ادامه بحث داشته، مساله ایجاد اختلال در ایرپادها هنگام تماس تلفنی در iOS ۱۰.۱.۱ است. یکی از کاربران در پست خود نوشت: «تا وقتی گوشی را ری‌استارت نکردم یا دکمه تماس را دوباره (در حین تماس) فشار ندادم، صدایی رد و بدل نشد. چند بار به اپل استور مراجعه کردم، اما هیچ کمکی از دستشان بر نیامد. مساله اینجا است که بعد از ری‌استارت کردن، مشکل تنها برای لحظاتی از بین می‌رود و دوباره به حالت اول باز‌می‌گردد. یک بار هم تمامی محتویات گوشیم را پاک کردم تا شاید مشکل برطرف شود، اما فایده‌ای نداشت.» بسیاری از موارد مشابه این مشکل با پشتیبانان اپل در میان گذاشته شده، اما راه‌حل‌های پیشنهاد شده همگی موقتی بودند. کاربری در پست خود نوشت: «پس از صحبت با اپل گوشی را آپدیت کردم و خیلی مفید بود، ایرپادها بهتر شدند، اما هنوز درست کار نمی‌کنند و مجبور شدم دوباره مراجعه کنم چون تغییرلازم ایجاد نشده بود. امیدوارم آپدیت جدید اینطوری نباشد.»

iOS 10.2 یا iOS 10.2.1؟ کدام‌یک ناجی خواهد بود؟

پس از آگاه کردن اپل از این مشکل توسط کاربران، حالا تمام امید آنها به این است که اپل اصلاحات مورد نیاز را در iOS ۱۰.۲ که در نیمه دوم دسامبر منتشر می‌شود، اعمال کند. در غیر اینصورت انتظار دارند در iOS ۱۰.۲.۱ این اصلاحات را مشاهده کنند. حال باید منتظر پاسخ اپل درباره این باگ باشیم، اما اپل به نشریه فوربس اعلام کرده که احتمالا تا هفته بعد از جشن شکرگزاری پاسخی به این موضوع نخواهد داد. به نظر می‌رسد تنها جشن شکرگزاری فکر و وقت اپل را مشغول نکرده است. خبرهای درز شده از اپل نشان می‌دهد که با توجه به منتفی شدن رونمایی از آی‌فون ۷s در سال ۲۰۱۷، اپل در حال طراحی و تولید آی‌فون ۸ برای ۲۰۱۷ است و باید منتظر سالی پر سروصدا برای این شرکت باشیم.