خبرگزاری مهر: بر مبنای شاخص‌های اصلی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، ۵/ ۲۳ میلیون ایرانی از اینترنت موبایل و ۹میلیون نفر از اینترنت ADSL استفاده می‌کنند. ضریب نفوذ موبایل در کشور نزدیک به ۹۹ درصد است.براساس بررسی‌های صورت گرفته ۲۳ میلیون و ۴۴۰ هزار نفر در کشور از اینترنت موبایل و ۸ میلیون و ۹۷۹ نفر از اینترنت ADSL استفاده می‌کنند. این درحالی است که آخرین آماری که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده و مربوط به پایان سه ماه اول سال (خرداد) بود از وجود ۲۲ میلیون کاربر اینترنت موبایل حکایت داشت.

همچنین طی ۶ ماه گذشته شمار کاربران اینترنت موبایل حدود ۵/ ۷ میلیون نفر افزایش داشته است. در همین حال ضریب نفوذ موبایل در کشور از ۵/ ۹۷ درصد به ۷/ ۹۸ درصد رسیده است. برآوردها نشان می‌دهد به رغم افزایش تعداد مشترکان اینترنت موبایل، تعداد مشترکان اینترنت ثابت (ADSL) در کشور نه تنها افزایشی نداشته، بلکه با کاهش نیز همراه بوده است. به نحوی که تعداد مشترکان ADSL تا پایان خردادماه ۹ میلیون و ۱۴ هزار و ۳۱۴ مشترک بود که در پایان شهریورماه به ۸ میلیون و ۹۷۹هزار مشترک رسیده است.بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پایان شهریور ۹۵ درکشور ۳۰میلیون و ۳۸۹هزار و ۱۰۸ شماره تلفن ثابت دایر شده است. در همین حال تعداد سیم کارت واگذار شده تلفن همراه ۱۵۰میلیون و ۳۶۵ هزار و ۵۵۱ خط است که از این تعداد ۷۸ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۳۳ سیم‌کارت فعال بوده و این نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از سیم‌کارت‌های واگذارشده در کشور غیرفعال است.

از نظر تعداد نصب تلفن همگانی نیز تاکنون ۱۲۴هزار و ۶۴۱دستگاه تلفن همگانی در کشور نصب شده است. تعداد روستاهای دارای تلفن خانگی ۴۹ هزار و ۵۹ روستا اعلام شده و ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور، ۱۴/ ۳۸ درصد است.برآورد شده تا پایان شهریورماه ۹۵ ضریب نفوذ مشترکان فعال موبایل در ایران به ۷۲/ ۹۸ درصد رسیده و مشترکان پهن باند سیار (اینترنت موبایل) بالغ بر ۲۳ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۷۴۸ نفر هستند. این درحالی است که تعداد مشترکان پهن باند ثابت (اینترنت پرسرعتADSL) حدود ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار و ۲۹۱ مشترک اعلام شده است.