آینده مبهم فناوری واقعیت مجازی - ۲۹ آبان ۹۵

اگرچه فناوری‌های پیشرفته تصویری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آغاز معرفی با استقبال گسترده کاربران مواجه شدند، اما در شرایط فعلی فروش این سیستم‌ها بسیار کاهش یافته و کاهش استقبال کاربران، آینده مبهمی را پیش‌ روی این دو فناوری قرارداده است. به گزارش «ایسنا» و به نقل از ساینس نیوز، کارشناسان صنایع الکترونیک معتقدند که با ظهور زودهنگام دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده متاسفانه تولید محتوای دیجیتال مناسب با این دو فناوری امکان‌پذیر نبوده و با توجه به قیمت بالای این تجهیزات، استقبال کاربران از این وسایل بسیار کاهش یافته است. فناوری واقعیت مجازی در بدو معرفی و درحالی‌که بیشتر کاربران شناخت کاملی از آن نداشتند، با ورود سیستم‌های پیچیده و گران‌قیمت مثل HTC Vive و Oculus Rift در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی به نوعی کاربران رسانه‌های دیجیتال را شوکه کرد.

در شرایط فعلی وضعیت فروش سیستم‌های واقعیت مجازی و افزوده آنچنان در رکود غیرقابل تصوری است که سرمایه‌گذاری شرکت‌های مطرح جهان و همچنین چشم‌انداز چند میلیارد دلاری این صنعت تا سال ۲۰۳۵ را متزلزل کرده است. دیوید لیو، مدیر چهارمین شرکت برتر صنایع چندرسانه‌ای در آمریکا عنوان کرد: با تمام شگفتی‌ها و زیبایی‌های غیرقابل تصور فناوری واقعیت مجازی و دنیای بی‌نظیر آن باید اعتراف کرد که برای استفاده از این فناوری تنها راه ممکن قرار دادن یک تکه پلاستیک زشت روی صورت است که انسان را از دنیای واقعی خارج می‌کند. مدیر شرکت ویاکوم در ادامه افزود: اگرچه با تولید انبوه اولین سری هدست‌های واقعیت مجازی توسط اچ‌تی‌سی بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه فروخته شد؛ اما طبق اطلاعات به‌دست آمده در کنفرانسی با همین موضوع مشخص شد که بیشتر کاربران حرفه‌ای با وجود حداقل ۶۰۰ دلار هزینه برای خرید، دیگر از هدست‌های واقعیت مجازی یا افزوده استفاده نمی‌کنند.

بسیاری از کارشناسان صاحب‌نظر صنایع الکترونیک معتقدند که معرفی زودهنگام و عدم تولید محتوای کافی و عامه‌پسند برای هر دو فناوری واقعیت مجازی و افزوده باعث شد تا نه تنها استقبال کاربران کاهش یابد، بلکه بسیاری از آنها نیز این فناوری را مورد انتقاد قرار دهند. طبق آخرین نظرسنجی‌ها در مورد موفقیت یا شکست فناوری واقعیت مجازی و افزوده مشخص شد که این فناوری برای ورود به خانه کاربران حرفه‌ای و حتی آماتور حداقل به ۱۰ سال زمان نیاز دارد.