پیوند موبایل و واقعیت مجازی

عاقله ترابی: واقعیت مجازی در دوسه سال اخیر از موضوعات مطرح در دنیای تکنولوژی شده است. اینکه ما بتوانیم با دیدن تصاویر حس واقعی را تجربه کنیم از سال‌ها پیش مطرح بوده و طراحان و دانشمندان همواره سعی کرده‌اند با نوآوری‌های خود، این حس واقعی‌بودن را به کاربران انتقال دهند و همواره در حال توسعه‌دادن دستاوردهای خود هستند. زمانی که سینمای سه‌بعدی ظهور کرد جذابیت و محبوبیت بسیاری به همراه داشت. این حس که کاربر می‌‌توانست خود را درون دنیایی ببیند که در مقابلش است برای همه شگفت‌انگیز بود. ولی حالا پا از این هم فراتر گذاشته شده و کمتر کسی را می‌توان دید که برای لمس واقعی تصاویر به سه‌بعدی بودن آنها قانع باشد. تکنولوژی در این حوزه به سرعت در حال پیشروی است و واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده پا به میدان گذاشته و چشم همه را به خود خیره کرده‌اند. تکنولوژی واقعیت مجازی چنان فراگیر شده و در بین همه کاربران جهانی محبوبیت پیدا کرده که حتی تولیدکنندگان موبایل هم به این فکر افتاده‌اند که پا به عرصه واقعیت مجازی بگذارند. اخیرا هدست‌هایی عرضه شده که ویژه موبایل هستند و کمک می‌کنند تصاویر موجود در تلفن هوشمند را با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی ببینید. حالا دیگر تلفن هوشمند شما کاربری دیگری هم پیدا کرده و با داشتن یکی از این دستگاه‌ها می‌توانید واقعیت را در برابر چشمانتان ببینید. کافی است موبایلتان را درون هدستی بگذارید که با تلفنتان سازگاری دارد. به این ترتیب خود را در دنیایی دیگر می‌بینید و تجربه‌های جذاب و جدیدی کسب خواهید کرد. در ادامه به برخی از بهترین نمونه‌های این هدست‌ها اشاره می‌کنیم که ویژه استفاده با موبایل هستند.

Daydream گوگل

حدود یک ماه پیش بود که کمپانی گوگل در کنفرانس خود از هدست واقعیت مجازی خود با عنوان Daydream View رونمایی کرد. این هدست با پوشش پارچه‌ای‌اش ظاهری متفاوت از دیگر هدست‌ها دارد که البته یکی از علت‌های انتخاب این پوشش به گفته گوگل راحتی کاربران هنگام استفاده است. دی‌دریم یکی از بزرگ‌ترین مشکلات هدست‌های واقعیت مجازی یعنی وزن سنگین را تا حد زیادی برای کاربرانش حل کرده است. این دستگاه کمتر از ۲۰۰ گرم وزن دارد. این دستگاه کنترلری هم به همراه دارد که شما می‌توانید آن را درون خود هدست در جایی که گوگل برایش تعبیه کرده بگذارید تا نگران گم‌شدنش نباشید. دی‌دریم گوگل به‌صورت بی‌سیم به گوشی متصل می‌شود و کاربران برای اتصال موبایل خود به این دستگاه نیاز به کابل‌ ندارند. گوگل در این باره می‌گوید: موضوع مهم در استفاده از واقعیت مجازی، قدرت تلفن‌های هوشمند است که امکان استفاده از واقعیت مجازی را داشته باشند.

اگر تلفن‌های هوشمند ویژگی‌ها و توانایی‌های لازم را داشته باشند برای اتصال به واقعیت مجازی به هیچ سنسوری نیاز نیست. برای استفاده از این دستگاه که در رنگ‌های سفید، قرمز و خاکستری عرضه شده لازم است یکی از گوشی‌های پیکسل را داشته باشید. گوگل همچنین تعدادی نرم‌افزار و برنامه برای این هدست عرضه کرده که بیشتر آنها بازی‌های ویدئویی هستند. البته قرار است در ماه‌های آینده برنامه‌های سازگار با دی‌دریم را توسعه بدهد. همچنین یوتیوب و نتفلیکس هم قرار است به ‌زودی برنامه‌هایی ویژه این هدست طراحی و روانه بازار کنند. برخی بازی‌های مشهور و محبوب مانند مسابقه ماشین Need For Speed هم قرار است با این دستگاه سازگار شوند. این دستگاه یک ویژگی مهم دیگر دارد که آن را از دیگر دستگاه‌‌های مشابه متمایز می‌کند و آن هم قیمت مناسبش در مقایسه با ویژگی‌ها و کیفیتش است. هدست واقعیت مجازی گوگل با قیمت ۷۹ دلار در بازارهای جهانی موجود است.

Mi VR شیائومی

کمپانی چینی شیائومی که در حوزه تلفن همراه سری در میان سرها بلند کرده اخیرا به‌طور جدی وارد عرصه واقعیت مجازی هم شده است. این شرکت حدود سه هفته پیش از دستگاهی رونمایی کرد که با استفاده از تلفن همراه واقعیت مجازی را به شما نشان می‌دهد. البته نه هر تلفن همراهی؛ فقط تلفن‌های هوشمند خانواده Mi ۵ و همچنین آخرین فبلت این کمپانی یعنی Mi MIX. سنسور حرکتی «Hardware Level» هدست Mi VR شیائومی یکی از نکات جالب توجه آن است که با پایین آوردن میزان تاخیر تا ۱۶ میلی ثانیه، ایجاد عارضه «حالت تهوع ناشی از حرکت» را در کاربر کم می‌کند. کمپانی شیائومی حدود ۳۰ اپلیکیشن و ۵۰۰ ویدئو برای این هدست خود طراحی کرده و به گفته خودش بیش از ۲۰۰ توسعه‌دهنده در این حوزه با این شرکت به‌صورت شبانه‌روزی همکاری می‌کنند که قرار است این تعداد اپلیکیشن و برنامه به‌زودی گسترش چشمگیری پیدا کند.

این هدست فقط یک نسخه با ترکیب رنگ مشکی و سفید دارد. قیمت Mi VR را بی‌شک می‌توان عجیب‌ترین ویژگی این دستگاه دانست که هیچ کمپانی دیگری نمی‌تواند با آن برابری کند. شیائومی برای این دستگاه رقم ۲۹ دلار را در نظر گرفته و این به این معنا است که تقریبا می‌توان گفت کافی است بخواهید چنین دستگاهی را داشته باشید و بدون فکرکردن به پرداخت پول و هزینه‌کردن، آن را خواهید داشت. البته این روش همیشگی شیائومی است که همواره در ویوایس‌های دیگر هم آن را در نظر دارد و با کمترین قیمت محصولات خود را عرضه می‌کند تا هر شخصی با هر توان مالی بتواند دستگاه‌های این کمپانی حتی هدست واقعیت مجازی‌اش را که این روزها کالایی لوکس محسوب می‌شود بخرد و لذت استفاده از این تکنولوژی را تجربه کند.

Gear VR سامسونگ

کمپانی سامسونگ تا همین چندی پیش پله‌های پیشرفت را به سرعت طی می‌کرد و برای بزرگ‌ترین کمپانی‌های تولید‌کننده تلفن همراه رقیب جدی به حساب می‌آمد تا اینکه مشکل آتش‌گرفتن گوشی‌های گلکسی نوت ۷ به میان آمد. این کمپانی در حال طی کردن بحرانی جدی است که معلوم نیست به سلامت از این مهلکه بیرون خواهد آمد یا نه. با این حال نباید از هدست واقعیت مجازی این شرکت غافل شویم. سامسونگ این دستگاه را که نسل سوم هدست‌های واقعیت‌های مجازی‌اش بود همزمان با رونمایی از گلکسی نوت ۷ عرضه کرد. این هدست با تلفن‌های گلکسی نوت ۷، اس ۷، اس ۷ اج، نوت ۵، اس ۶، اس ۶ اج و اس ۶ اج پلاس سازگاری دارد که البته با توجه به جمع‌آوری نوت ۷، این گوشی را باید از این لیست پاک کنیم. این هدست به پورت یو‌اس‌بی Type-C مجهز است که در کنار آن نیز پورت میکرو یو‌اس‌بی قرار گرفته است.

Gear VR با وزن ۳۴۵ گرم به نظر کمی سنگین می‌آید با این حال باید گفت که در مقایسه با نسل‌های اول و دوم این دستگاه هم در ظاهر و طراحی و هم در ویژگی‌ها پیشرفت جالب توجهی داشته است. کش‌های پهنی که دور سر کاربر قرار می‌گیرند کار با این دستگاه را راحت‌کرده است. یکی از این تغییرات میدان دید ۱۰۱ درجه است که در مقایسه با نسخه پیشین خود که ۹۶ درجه بود بیشتر شده است. در قسمت راست این دستگاه تاچ‌پدی تعبیه شده که با استفاده از آن گشت‌و‌گذار در اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها بسیار ساده‌تر از پیش شده است.همچنین بالای تاچ‌پد یک دکمه قرار گرفته که با فشردن آن، می‌توان مستقیم به منوی اصلی Gear VR رفت. کمپانی سامسونگ برای نسل سوم هدست واقعیت مجازی‌اش قیمت ۱۰۰ دلار را در نظر گرفته است.

هدست Merge

اگر شما کاربر آی‌فون هستید، احتمالا احساس می‌کنید از قافله واقعیت مجازی جا مانده‌اید اما با اینکه خود اپل هنوز هیچ فعالیتی در این زمینه نداشته است، شرکت‌های دیگری هستند که برای آی‌فون هدست می‌سازند. یکی از این شرکت‌های معروف merge است. هدست واقعیت مجازی مرج یک بدنه از جنس فوم نرم دارد که با فشار دست به سادگی فرو می‌رود و این باعث می‌شود روی سر شما راحت قرار بگیرد و تمیز کردن آن کار بسیار ساده‌ای باشد. نکته بسیار مهم در این هدست این است که می‌تواند با اندروید و آی‌اواس کار کند. این کمپانی ۲ سال است هدست‌هایی تولید می‌کند که با قرار گرفتن موبایل درون آنها کار می‌کنند. این هدست می‌تواند حرکت سر شما را هم تشخیص بدهد که برای خیلی از بازی‌ها و برنامه‌‌ها کاربرد دارد. همچنین می‌توانید به وب‌سایت این شرکت مراجعه کنید تا شما را برای استفاده از بازی‌های مختلف و اپلیکیشن‌ها راهنمایی کند.

برای تماشای ویدئو هم می‌توانید گزینه هدست را انتخاب کنید و موبایل را درون هدست قرار دهید تا ویدئو آماده پخش در هدست واقعیت مجازی شود. در قسمت بالای هدست مرج دو دکمه قرار گرفته است. با دکمه سمت راست می‌توانید ویدئو را متوقف یا مجدد پخش کنید. این دکمه‌ها به لنز هدست متصل هستند پس شما می‌‌توانید دکمه‌ها را به هم نزدیک یا از همدیگر دور کنید تا چشمی هدست دقیقا مقابل چشمان شما باشد. برای واقعی‌تر شدن فضا این هدست امکان اتصال هدفون را هم دارد که شما را بهتر به فضای بازی یا فیلم ببرد. در قسمت جلویی هدست مرج یک درپوش قرار دارد که می‌توانید آن را جدا کنید. به این ترتیب دوربین موبایل شما فضا پیدا می‌کند تا محیط اطراف را هم به شما نمایش دهد. برای تجربه کردن این تکنولوژی شما به یک موبایل نسبتا خوب نیاز دارید که حدودا ۵/ ۱ میلیون تومان قیمت دارد و همچنین خود این هدست که حدود ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

هدست VR One Plus

اگر به دنبال یک هدست حرفه‌ای برای آی‌فون یا موبایل‌های اندرویدی می‌گردید، یکی از بهترین گزینه‌های ممکن همین دستگاه است. کمپانی Zeiss هدستی با نام VR One Plus را تولید کرده که از همه نظر متفاوت است. برخلاف همه هدست‌های دیگر زایس به فضای نگهداری موبایل بسنده نکرده است و درون جعبه دستگاه سینی مخصوص نگه‌داشتن موبایل‌های ۷/ ۴ تا ۵/ ۵ اینچی را قرار داده است. شما ابتدا باید موبایل را در این سینی جا بزنید، موبایل را در حالت هدست قرار دهید و آن را وارد دستگاه کنید. یکی از ویژگی‌های سینی این است که فضاهای خالی آن در محل‌هایی که معمولا اسپیکر قرار دارد باعث می‌شود تا صدای موبایل خود را به خوبی بشنوید.

لنز این هدست را خود زایس طراحی و تولید کرده است که کیفیت بالای آن دیگر جایی برای توضیح بیشتر باقی نمی‌گذارد. هدست VR One علاوه بر واقعیت مجازی امکان پخش تصاویر سه‌بعدی را نیز دارد که ترکیب این دو با یکدیگر حس هیجان‌انگیزی را می‌سازد. این هدست فضای مخصوصی به نام Eyebox یا جعبه چشم دارد که باعث می‌شود اکثر افراد نیاز به تغییر دادن فضای لنز نداشته باشند و به راحتی بتوانند تصویر را ببینند حتی اگر هدست دقیقا وسط صورت قرار نگیرد. البته لنز این دستگاه در همه جهات قابل تنظیم است و این موضوع علاوه بر راحتی باعث می‌شود تا با عینک طبی هم بتوانید از آن استفاده کنید. از نظر طراحی این هدست به گونه‌ای ساخته شده که حتی موبایل درحال شارژ را هم می‌توان در سینی آن قرار داد و همچنین می‌توانید هدفون خود را مستقیم به هدست متصل کنید. نوار دور این هدست که به‌صورت شما می‌چسبد از جنسی بسیار لطیف ساخته شده است و به آسانی قابلیت تعویض دارد. قیمت این هدست هم حدود ۵۰۰هزار تومان است.