دنیای اقتصاد: بازار جهانی تبلت‌ها همچنان روزهای رکود را پشت سر می‌گذارد. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد درست به‌دلیل همین رکود تبلت‌های ارزان‌قیمت ساده و هیبریدی (تبلت-لپ‌تاپ)، حالا بیشترین تقاضا و فروش را در این بازار به خودشان اختصاص داده‌اند. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد صادرات جهانی انواع تبلت در فصل سوم سال جاری میلادی با کاهش سالانه ۷/ ۱۴ درصدی به ۴۳میلیون دستگاه رسیده است.

با وجود کاهش سالانه صادرات تبلت‌ها در فصل سوم، اما این میزان نسبت به فصل دوم سال جاری میلادی رشد ۸/ ۹ درصدی را تجربه کرده که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران بازار این اتفاق به دنبال آماده شدن شرکت‌های تولیدکننده تبلت برای فصل تعطیلات سال نو رخ داده است. تبلت‌های هیبریدی یا جداشدنی ارزان‌قیمت (زیر ۲۰۰ دلار) همچنان بیشترین اقبال بازار را به خودشان اختصاص داده‌اند تا به این ترتیب شرکت‌های تولیدکننده نه چندان بزرگ و شناخته‌شده چینی در این میان فروش و سود قابل توجهی به‌دست بیاورند.

«جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «متاسفانه بسیاری از تبلت‌های هیبریدی ارزان‌قیمت، تجربه کاربری کم ارزشی هم دارند. در نهایت کار با چنین تبلت‌هایی درست شبیه انواع بی‌کیفیت تبلت‌های ساده است، درحالی‌که اغلب خریداران تبلت‌های هیبریدی به دنبال جایگزین کردن آن با کامپیوترهای شخصی رومیزی یا حتی لپ‌تاپ‌هایشان هستند. صرف‌نظر از تجربه کاربری متفاوت تبلت‌های ارزان‌قیمت و رده بالا، ما شاهد حضور قدرتمند تبلت‌های ساده و با کیفیتی مانند سری Fire شرکت Amazon هستیم که حالا با ارائه دستیار صوتی هوشمند الکسای این شرکت، محبوب‌تر از پیش شده‌اند.»

در بازار تبلت‌های اپل مدل‌های آی‌پد پرو، آی‌پد ایر و آی‌پد مینی محبوب‌ترین مدل‌ها بوده و بیش از دو سوم صادرات جهانی اپل به بازار تبلت‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند. این در حالی است که صادرات تبلت‌های اپل در فصل سوم سال جاری میلادی کاهش سالانه ۲/ ۶ درصدی را تجربه کرده است. سامسونگ اما همچنان بعد از اپل رتبه دوم بازار جهانی تبلت‌ها را به خود اختصاص داده است. خوشبختانه اثرات منفی بحران نوت ۷ نتوانست چندان روی روند تجاری تبلت‌های این شرکت تاثیری بگذارد. البته وابستگی زیاد این شرکت به تبلت‌های ساده به کاهش سالانه ۳/ ۱۹ درصدی صادرات جهانی تبلت‌های این شرکت در فصل سوم سال جاری میلادی منجر شده است. با این اوصاف حالا سامسونگ برای ورود به بازار تبلت‌های هیبریدی یا جداشدنی تلاش می‌کند و به نظر می‌رسد ورود تبلت هیبریدی مدل TabPro S این شرکت از ابتدای سال ۲۰۱۶ کمک کرده است که سامسونگ بتواند جایگاه خودش را به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ بازار جهانی تبلت‌ها همچنان حفظ کند.

آمازون اما شاید پدیده بازار تبلت‌ها در فصل سوم سال جاری میلادی باشد. فروش ویژه این شرکت در ماه جولای امسال، باعث افزایش چشمگیر میزان فروش و صادرات تبلت‌های سری Fire این شرکت شده است. ظحالا تبلت ارزان‌قیمت این شرکت با تخفیف ۳۰ درصدی عرضه می‌شوند و با این اوصاف انتظار می‌رود همچنان تبلت‌های شرکت آمازون به روند رشد خودشان در این بازار راکد ادامه دهند. استراتژی آمازون برای ارائه و عرضه تبلت‌های ارزان‌قیمت اما باکیفیت باعث شده تا فروش و سود خوبی در روزهای رکود بازار جهانی تبلت‌ها به‌دست بیاورد. لنوو که حالا چهارمین تولیدکننده پرفروش بازار جهانی تبلت‌هاست، در بازار آسیا-پاسیفیک، اروپا، خاورمیانه و آفریقا محبوبیت زیادی دارد. انتظار می‌رود آخرین تبلت این شرکت که با نام Yoga Book در نمایشگاه IFA امسال رونمایی شد، بتواند تاثیر قابل توجهی در تجارت تبلت‌های شرکت لنوو در سال آینده میلادی بگذارد. هوآوی هم بعد از حضور پررنگ در بازار موبایل‌های هوشمند توانسته است خریداران بازار تبلت را هم از خودش راضی نگه دارد. در حال حاضر محصولات این شرکت در بازارهای آسیایی، خاورمیانه و آفریقا طرفداران زیادی دارند.

روزهای رکود در بازار تبلت

روزهای رکود در بازار تبلت