توشیبا خالق HD DVD از جنگ فن‌آوری دیسک‌هایDVD نسل جدید کنار کشیده و آن را به فرمت Blu-ray رقیب خود سونی واگذار کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان، جنگ میان HD DVD و Blu-ray، بزرگ‌ترین جنگ میان دو فرمت ویدئویی از زمان شکست فرمت Betamax از VHS برای ویدئو کاست‌ها در دهه‌ ۱۹۸۰ بوده است.

پایان گرفتن جنگ فرمت نسل جدید دیسک‌های ظرفیت بالای DVD در درازمدت به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود زیرا دیگر ناچار نیستند تشخیص دهند کدام فن‌آوری برای فیلم‌های کیفیت بالا مناسب است و برای خرید دو نوع دستگاه پخش DVD متحمل هزینه شوند، اما شکست توشیبا در کوتاه مدت علاوه بر بلاتکلیف گذاشتن یک میلیون مشتری HD DVD در سراسر جهان با سخت‌افزاری که نسلش منقرض شده، به رقابتی پایان می‌دهد که قیمت دستگاه‌های پخش را پایین نگه داشته و گروه مدافع Blu-ray را واداشته بود محصولات خود را با ویژگی‌های موجود در دستگاه‌های پخش HD DVD تطبیق دهند.

به گفته تحلیلگران، افراد علاقمند به دستگاه‌های پخش Blu-ray بهتر است صبر کنند زیرا ۱۲ تا ۱۸ ماه طول خواهد کشید تا دستگاه‌های پخش Blu-ray مانند دستگاه‌های پخش HD DVD که بیش از صد دلار قیمت داشتند، ارزان و با امکانات کامل عرضه شوند.

هر دو دیسک HD DVD و Blu-ray تصاویر و صدای فشرده و واضحی پخش می‌کنند که با دستگاه‌های تلویزیون کیفیت بالا به طور کامل مطابقت دارند اما دستگاه‌های پخش HD DVD دارای امکان اتصال به اینترنت و دانلود فیلم‌ها و محتواهای دیگر برای دیسک‌ها نیز هستند و به هنگام پخش فیلم می‌توانند تصویر کارگردان یا بازیگر را در یک پنجره کوچک نمایش دهند و ویژگی مذکور از سوی استودیوهای فیلمسازی حامی HD DVD به نحو مطلوب مورد استفاده قرار گرفت.

البته دستگاه‌های پخش Blu-ray که قادر به پخش تصویر در تصویر معروف به Bonus View هستند تازه ظهور کرده‌اند و مدل‌هایی که از محتوای اینترنتی بهره می‌برند نیز تا بهار به بازار عرضه می‌شوند.

این حقیقت که کنسول بازی پرفروش پلی استیشن ۳ دارای درایو Blu-ray است، یکی از دلایل احتمالی پیروزی این فرمت است اما مرگ واقعیHD DVD ماه گذشته و با تصمیم استودیوی فیلمسازی وارنر بروس برای کنار گذاشتن آن و انتشار فیلم‌های خود در دیسک‌های DVD و Blu-ray آغاز شده و با اعلام نت فلیکس مبنی بر خاتمه دادن به اجاره فیلم در دیسک‌های ‌HD DVD و فروشگاه وال مارت به توقف فروش دستگاه‌های پخشHD DVD به اوج خود رسیده و توشیبا را به اعلام شکست فرمت مورد پشتیبانی خود واداشت.

و سرانجام، هر چند HD DVD کنار رفت اما به نظر نمی‌رسد Blu-ray موفقیت DVD را داشته باشد.