دنیای‌اقتصاد- بعد از شایعات و اخبار زیادی که درباره تبلت جدید شرکت سامسونگ منتشر شد، بالاخره این شرکت کمی قبل از شروع کنگره جهانی موبایل در شهر بارسلونا، تبلت گلکسی نوت خودش را معرفی کرده است.

این تبلت جدید قابلیت‌های متنوعی دارد و می‌تواند توجه بسیاری از کاربران وخریداران را به خودش جلب کند. تبلت گلکسی نوت ۸ از تمام امکانات نرم افزاری جالب و پر‌طرفدار فبلت گلکسی نوت ۲ مانند نمایش کنار هم پنجره‌ها یا Multi Window یا نرم‌افزار یادداشت‌برداری S-Note بهره می‌برد و به این ترتیب می‌تواند گروه خاصی از کاربران را برای خودش تعریف کند.
این تبلت جدید مشخصات سخت‌افزاری بسیار مشابهی هم با فبلت گلکسی نوت 2 دارد. گلکسی نوت 8 مجهز به یک پردازنده چهار هسته‌ای Exynos است که با سرعت 6/1 گیگاهرتزی کار می‌کند. این دستگاه دارای رم 2 گیگابایتی است و از حافظه ذخیره سازی 32 یا 64 گیگابایتی بهره می‌برد. این در حالی است که کاربران این تبلت امکان ارتقای حافظه آن را از طریق اسلات کارت حافظه microSD در اختیار خواهند داشت.
این محصول دارای یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در پشت بدنه خودش بوده و یک دوربین وب کم ۳/۱ مگاپیکسلی برای مکالمه تصویر در جلو هم دارد. در این میان اما شاید قلم دیجیتال S-Pen این تبلت امکانات نرم‌افزاری اختصاصی جالب و متنوعی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و می‌تواند از طریق آن با دیگر تبلت‌های رقیب متمایز شود. این تبلت مبتنی بر سیستم‌‌عامل آندروید نسخه ۴.۱.۲ یا آبنبات پاستیلی است و به این ترتیب امکان دسترسی کاربرانش به انواع نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های رایگان را فراهم می‌آورد.
نمایشگر این تبلت اندازه 8 اینچی داشته و تصاویر را با وضوح 800 در 1280 پیکسل برای کاربرانش به نمایش می‌گذارد. تصاویر این نمایشگر تراکم 128 پیکسل در هر اینچ دارند. این تبلت دارای امکانات ارتباطی بلوتوث، Wi-Fi و GPS بوده و از یک پورت USB 2.0 هم بهره می‌برد. این تبلت دارای نسخه مجهز به امکان پشتیبانی از سیم کارت هم بوده و متخصصان معتقدند که بهتر است برای مکالمه با آن از هدفون استفاده شود تا کیفیت صدا بهتر باشد. گلکسی نوت 8 در سه نسخه مختلف Wi-Fi و Wi-Fi-3G و نسخه4G LTE تولید شده و قرار است وارد بازار بشود.
گلکسی نوت ۸ مثل تمام دستگاه‌های هم خانواده‌اش دارای یک بدنه پلاستیکی بوده و ابعادی برابر ۹۵/۷ در ۹/۱۳۵ در ۸/۲۱۰ میلیمتر دارد. وزن بدنه این تبلت برابر ۳۳۸ گرم بوده و باتری آن از نوع ۴۶۰۰ میلی آمپری است. به طور کلی طراحی بدنه این تبلت به گونه‌ای است که بتوان آن را با یک دست به راحتی حمل کرد.
بد نیست بدانید که کاربران این تبلت امکان کنترل تلویزیون و دیگر دستگاه‌های صوتی و تصویر خانه‌شان را هم از طریق آن در اختیار دارند، چون در لبه جلوی این تبلت یک فرستنده IR تعبیه شده است.
هرچند تبلت گلکسی نوت ۸ مشخصات نرم افزار بسیار مشابهی با گلکسی نوت ۲ دارد، اما تغییرات کوچک و البته مهمی در آن ایجاد شده است.
طبق اعلام شرکت سامسونگ گلکسی نوت 8 علاوه بر نرم‌افزار S Note این شرکت، اولین ابزار آندرویدی است که از نرم‌افزار معروف ابزارهای iOS یعنی Awesome Note بهره می‌برد.
این نرم‌افزار برای مدت محدودی به صورت انحصاری تنها روی گلکسی نوت ۸ ارائه می‌شود و انتظار می‌رود بعد از آن در گوگل پلی قرار بگیرد و عرضه شود. شرکت سامسونگ اعلام کرده است که این تبلت جدیدش را در فصل دوم امسال به صورت رسمی به بازار عرضه خواهد کرد.
هرچند مدیران سامسونگ در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند، اما اغلب کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که تبلت جدید گلکسی نوت 8 برای رقابت با آی‌پد مینی شرکت اپل معرفی شده است. البته زمان عرضه تبلت گلکسی نوت 8 طوری است که می‌توان آن را رقیبی برای نسخه اول و دوم آی‌پد مینی به حساب آورد. در واقع مشخصات این تبلت جدید سامسونگ نشان می‌دهد که قابلیت رقابت با هر دو نسخه‌های آی‌پد مینی را خواهد داشت.