دنیای اقتصاد- تا همین چند سال پیش کسی فکرش را هم نمی‌کرد که تبلت‌ها بتوانند به این سرعت در بازار محصولات دیجیتال جای خودشان را پیدا کرده و به محبوبیت برسند.

درست به همین دلیل هم هست که شرکت‌های مختلف فعال در بازار دیجیتال به طراحی و تولید این محصولات رو آورده و مدل‌های متنوعی از آن را وارد بازار کرده‌اند. به این ترتیب است که سیستم‌عامل‌های هوشمند علاوه بر موبایل‌ها در تبلت‌ها هم ظاهر شده‌اند و امکانات متنوعی را در اختیار کاربرانشان قرار بدهند. در واقع آنقدر مدل‌های متنوع و مختلف در فواصل زمانی کم وارد بازار تبلت‌ها می‌شوند که کار انتخاب و خرید را برای کاربران مشکل می‌کنند. در همین راستا کارشناسان وب سایت Cnet با همکاری فعالان بازار تبلت، به بررسی و معرفی تبلت‌های محبوب بازار در بهار سال 2013 پرداخته‌اند. البته بد نیست بدانید که بعضی از این تبلت‌ها هنوز به بازار عرضه نشده‌اند و قرار است به زودی روانه بازار شوند.


Samsung Galaxy Note ۸ : از آنجا که تبلت‌های آی‌پد شرکت اپل هنوز هم حاکمیت مطلق این بازار را در دست دارند، شرکت‌های رقیب و به خصوص سامسونگ به دنبال طراحی و تولید تبلت‌های مشابه و رقیب برای آنها هستند. درست به همین دلیل هم بود که شرکت سامسونگ برای رقابت با تبلت iPad mini شرکت اپل مدل Galaxy Note ۸ خودش را به بازار معرفی کرد. البته خانواده Note قبل از این هم شاهد عرضه دو گوشی موبایل و یک تبلت ۱۰ اینچی دیگر هم بوده است و Note‌۸ چهارمین عضو این خانواده به حساب می‌آید. طراحی این محصول بسیار مدرن و جالب بوده و به عقیده بسیاری، هنگام کار حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. قلم مخصوص S‌Pen این تبلت کار با آن را ساده‌تر کرده است و یکی از مزیت‌های آن به شمار می‌رود که به خصوص در کار با اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی مخصوص طراحی و گرافیک بیشتر کاربرد خوب آن احساس می‌شود. این تبلت با قیمتی بیش از ۴۰۰ دلار وارد بازار می‌شود.


Sony Xperia Z : آخرین و جدیدترین تبلت شرکت سونی که توجه بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار را به خودش جلب کرده است. این تبلت هم مانند دیگر تبلت‌های سونی مبتنی بر سیستم عامل آندروید بوده و در واقع بهترین آنها به حساب می‌آید. این تبلت به عقیده بسیاری از کاربران حرفه‌ای و فعالان بازار یکی از سبک‌ترین و نازک‌ترین تبلت‌های بازار به حساب می‌آید. از ویژگی‌های اصلی آن می‌توان به وضوح تصویر ۱۹۲۰×۱۲۰۰ پیکسلی همراه با ساختار مقاوم و ضد آب آن اشاره کرد. این تبلت در در دو نسخه ۱۶ گیگابایتی با قیمت ۴۹۹ دلار و ۳۲ گیگابایتی با قیمت ۵۹۹ دلار در ماه مه به بازار عرضه خواهد شد و به فروش می‌رسد.


HP Slate‌7: شرکت HP بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده کامپیوترهای شخصی در جهان به حساب می‌آید، اما حالا بعد از حدود دو سال دوری از عرضه تبلت‌ها دوباره با یک محصول ۷ اینچی جدید به این بازار بازگشته است.
این تبلت مبتنی بر سیستم عامل آندروید نسخه ۱/۴ است و با قیمت ۱۶۹ دلار به بازار عرضه می‌شود و یکی از تبلت‌های رده متوسط بازار به حساب می‌آید.


Polaroid M7: یکی دیگر از تبلت‌های ارزان قیمت بازار که به تازگی و با قیمت 129 دلار روانه بازار شده است. این تبلت که حتی از تبلت جدید HP هم ارزان‌تر است، دارای نمایشگر 7 اینچی با وضوح ۱۲۸۰×۸۰۰ است که می‌تواند برای کاربران تازه کار انتخاب مناسبی باشد.


Archos 80 Titanium: آخرین تبلت این فهرست محصول شرکت فرانسوی Archos است که قبلا بیشتر به خاطر طراحی و تولید دستگاه‌های پخش موسیقی و فیلم قابل حمل در بازارهای جهانی شناخته می‌شد. این تبلت مبتنی بر نسخه 1/4 سیستم عامل آندروید بوده و از نمایشگر تمام لمسی 8 اینچی بهره می‌برد. این نمایشگر دارای پنل IPS بوده و تصاویر را با وضوح 768 در 1024 پیکسل برای کاربرانش به نمایش می‌گذارد. این دستگاه دارای حافظه داخلی 8 گیگابایتی بوده، مبتنی بر حافظه فلش است و امکان ارتقای حافظه از طریق کارت‌های microSD را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. وجود پورت های Micro-HDMI روی این دستگاه یکی از مزیت‌های مهم آن به شمار می‌رود. این تبلت در حال حاضر با قیمت 170 دلار در بازار عرضه می‌شود و به فروش عمومی می‌رسد.