رشد کند سرمایه‌گذاری جهانی در IT

دنیای اقتصاد: صنعت IT در طول سال‌ها به بخش مهم و تاثیرگذار اقتصاد جهانی تبدیل شده است و به همین دلیل هم هست که کاملا از جریانات و اتفاقات پیرامون تاثیر می‌گیرد. این صنعت معمولا و در سال‌های اخیر مسیر رشد نسبی را طی کرده است و حالا هم شواهد نشان می‌دهند که همچنان قرار است این روند را حفظ کند.

بررسی‌های جدید موسسه تحقیقاتی گارتنر در این مورد نشان می‌دهد با وجود اتفاقاتی مانند برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، میزان سرمایه‌گذاری در صنعت IT در سال آینده میلادی رشد خواهد داشت. با این اوصاف، پیش‌بینی می‌شود حجم سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT در سال ۲۰۱۷ با رشد سالانه ۹/ ۲ درصدی به ۵/ ۳ تریلیون دلار برسد. این در حالی است که انتظار می‌رود این میزان تا پایان سال جاری میلادی برابر ۴/ ۳ تریلیون دلار باشد. کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که این رشد به دنبال افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش خدمات IT و نرم‌افزار اتفاق خواهد افتاد. در واقع این دو بخش در سال‌های اخیر معمولا چشم‌انداز مثبتی برای صنعت IT محسوب شده‌اند.

بررسی‌های گارتنر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری جهانی در بخش نرم‌افزار تا پایان سال ۲۰۱۶ رشد سالانه ۶ درصدی را تجربه خواهد کرد و این میزان در سال ۲۰۱۷ با رشد سالانه ۲/ ۷ درصدی به ۳۵۷ میلیارد دلار خواهد رسید. سرمایه‌گذاری جهانی در بخش خدمات IT هم تا پایان سال‌جاری میلادی با رشد سالانه ۹/ ۳ درصدی برابر ۹۰۰ میلیارد دلار خواهد بود و انتظار می‌رود این میزان در سال ۲۰۱۷ با رشد سالانه ۸/ ۴ درصدی به ۹۴۳ میلیارد دلار برسد. تحلیلگران موسسه گارتنر معتقدند که انقلاب دیجیتالی در ادارات و بخش‌های تجاری، سهم زیادی در افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت IT داشته است. «جان دیوید لاولاک» یکی از کارشناسان این موسسه در این مورد می‌گوید: «از تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر صنعت IT نمی‌توان به راحتی گذشت.

همین موضوع باعث منفی شدن رشد سالانه میزان سرمایه‌گذاری جهانی در این صنعت در سال ۲۰۱۶ شده است. اگر موضوع برگزیت وجود نداشت، سرمایه‌گذاری جهانی در IT در سال ۲۰۱۶ رشد سالانه مثبت ۲/ ۰ درصدی را تجربه می‌کرد. در حالی که حالا با وقوع برگزیت، این رشد به منفی ۳/ ۰ درصد خواهد رسید. برگزیت و همچنین نوسانات قیمت پوند متعاقب آن می‌توانند تاثیر سریع و مهمی در روند سرمایه‌گذاری در صنعت IT بگذارند.» شرکت‌های فعال در عرصه‌های متفاوت IT حالا مذاکرات مرتبط با برگزیت را با دقت پیگیری می‌کنند تا ببینند این موضوع می‌تواند مقدمه ایجاد چه تغییراتی در روند سرمایه‌گذاری‌ها باشد. «لاولاک» در این مورد معتقد است: «ما شاهد این هستیم که سرمایه‌گذاری در دو بخش نرم‌افزار و خدمات IT در آلمان و فرانسه رو به رشد است، در حالی که این روند در انگلستان بدون تغییر و ثابت باقی مانده است. کشورهای دیگری مانند هلند، لوکزامبورگ و ایرلند هم هستند که همچنان به سرمایه‌گذاری در IT و بخش‌های مختلف آن ادامه می‌دهند.

شاید به همین دلیل هم هست که حالا بعضی از بانک‌های انگلیسی در حال مذاکره با این کشورها هستند تا بعد از برگزیت بتوانند بعضی عملیات بانکداری و مالی خودشان را به موسسات مالی در این کشورها برون‌سپاری و منتقل کنند.» با توجه به اینکه تنها حدود هفته دیگر با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فاصله داریم، کارشناسان گارتنر معتقدند که نتیجه این انتخابات و روی کار آمدن نماینده هر کدام از احزاب در این کشور نمی‌تواند تاثیری بر روند سرمایه‌گذاری در صنعت IT بگذارد. آنها معتقدند از آنجا که صنعت تکنولوژی و IT در آمریکا یکی از تجارت‌های کلیدی و موثر در رشد اقتصادی این کشور است، بعید به نظر می‌رسد که هر کدام از کاندایداها بعداز روی کار آمدن‌شان بتوانند از آن چشم‌پوشی کنند.

رشد کند سرمایه‌گذاری جهانی در IT