بهترین اپلیکیشن‌ها برای سفر

عاقله ترابی: سفر همواره جزء جدانشدنی زندگی بشر بوده است. همه ما کمابیش تجربه سفرکردن را داشته‌ایم و اغلب هم از تکرارش استقبال می‌کنیم. به‌ویژه این روزها که با پیشرفت تکنولوژی و ظهور برنامه‌ها و حتی گجت‌هایی مخصوص، سفرکردن نه‌تنها دشوار نیست بلکه لذت‌بخش هم هست. حالا دیگر کافی است یک گوشی هوشمند داشته باشید و کمی هم به دنیای تکنولوژی علاقه‌مند باشید تا بتوانید به هرجای دنیا که دلتان می‌خواهد بدون نیاز به کمک اشخاصی از قبیل راهنمای تور یا مترجم سفر کنید و از سفرتان هم لذت ببرید. برنامه‌هایی که برای این هدف تعبیه شده‌اند به شما کمک می‌کنند پرواز متناسب با زمان و هزینه خود را پیدا کنید، هتلی را که مد نظرتان است انتخاب و آن را برای روزهایی که می‌خواهید رزرو کنید. جدا از اینها شما می‌توانید با استفاده از این ابزارهای تکنولوژی بهترین برنامه‌ریزی را برای سفر خود داشته باشید؛ به‌ویژه اگر می‌خواهید جایی بروید که تا به حال نرفته‌اید و با مکان‌های دیدنی آن منطقه آشنایی چندانی ندارید می‌توانید از این ابزارها کمک بگیرید و به بهترین وجه ممکن از زمانتان استفاده کنید. اگر می‌خواهید با این برنامه‌ها آشنا شوید و بدانید چگونه می‌توانید از سفر بعدی‌تان بهترین استفاده را بکنید در ادامه با ما همراه باشید تا به مرور برخی از بهترین آنها بپردازیم.

در ابتدا بهتر است برویم سراغ گوگل که توجه ویژه‌ای به مسافران کرده و با عرضه نرم‌افزارهای متفاوت ویژه سفر، راه را برای مسافران هموار کرده است. یکی از محبوب‌ترین این نرم‌افزارها گوگل‌تریپس (Google trips) است. شما با استفاده از این برنامه می‌توانید به‌راحتی سفرتان را مدیریت کنید. کافی است برنامه را نصب کنید و مقصدتان را وارد کنید. بقیه کار را گوگل انجام می‌دهد. این برنامه به شما می‌گوید که در روزهایی که در آنجا هستید از چه امکاناتی می‌توانید استفاده کنید و به چه مکان‌های دیدنی می‌توانید بروید. نکته جالب در این نرم‌افزار این است که برنامه‌ای که به شما داده می‌شود بر اساس روزها و ساعاتی است که در آن مکان هستید. حتی اگر سفر یک‌روزه به جایی داشته باشید و بخواهید از همان یک روز هم استفاده بهینه بکنید این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند.

کافی است شما به این برنامه بگویید که چه روزی از هفته و از چه ساعتی تا چه ساعتی در آن منطقه هستید تا حتی ساعات تعطیلی موزه‌ها و اماکن تفریحی را هم در نظر بگیرد و با توجه به مسافت بین آنها بهترین مسیر را به شما پیشنهاد کند تا از وقتتان بهترین استفاده را بکنید. این اپلیکیشن همچنین به مسافرانی که کودک دارند و می‌خواهند آنها را به گردش ببرند پیشنهادهای مناسبی هم دارد. یکی دیگر از برنامه‌هایی که گوگل برای مسافران در نظر گرفته است مترجم گوگل (Google Translate) است که البته فقط برای مسافران نیست ولی قابلیت جدیدی که در به‌روزرسانی‌های این برنامه اضافه شده این اپلیکیشن را به یکی از ابزارهای مهم مسافرانی تبدیل کرده که زبان رایج در مقصدشان را بلد نیستند و راهنما و مترجمی هم در کنارشان نیست. شما با این برنامه می‌توانید به‌راحتی در شهری گردش کنید که زبان مردمش را بلد نیستید.

نکته مهم این است که شما می‌توانید از این برنامه به‌صورت آفلاین استفاده کنید؛ البته به شرطی که زبان مورد نظرتان را قبلا دانلود کرده باشید. در این صورت حتی اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید می‌توانید با دیگرانی که زبانشان را بلد نیستید ارتباط برقرار کنید. سرعت این اپلیکیشن به‌حدی بالا است که شما می‌توانید با طرف مقابلتان دیالوگ برقرار کنید. کافی است گوشی خود را به سمت فرد مقابل بگیرید و به‌محض اینکه او جمله خود را تمام کرد برنامه متن ترجمه را پیش روی شما می‌گذارد و شما هم به همین ترتیب پاسختان را به زبان خودتان می‌گویید و این برنامه مانند یک مترجم ماهر برای شما کار می‌کند. نکته جالب توجه در این میان این است ‌که برنامه ترجمه گوگل از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های این برنامه این است که شما می‌توانید از یک نوشته مثلا یک تابلو عکس بگیرید تا گوگل به شما بگوید روی تابلو چه نوشته شده و حتی تلفظ آن را هم برایتان می‌گوید که چگونه نوشته می‌شود.

Google Flights هم یکی دیگر از امکاناتی است که گوگل برای مسافران در نظر گرفته است. همان‌طور که از نام این اپلیکیشن مشخص است شما می‌توانید پرواز مورد نظرتان را با استفاده از آن تهیه کنید. گوگل برای شما بهترین پرواز را با توجه به بودجه‌ای که دارید پیشنهاد می‌کند. یکی از نکات جالب این برنامه این است که اگر مقصد مشخصی هم نداشته باشید و بخواهید با مبلغ مشخصی به سفری بروید و نمی‌دانید به کجا بروید کافی است به این اپلیکیشن اعلام کنید تا برایتان سفری جذاب متناسب با هزینه‌تان معرفی کند.

یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی که در مسافرت می‌تواند برای شما کاربرد داشته باشد livetrekker است. بر خلاف اسم پیچیده‌اش این اپلیکیشن رابط کاربری ساده و کاربردی دارد. یکی از ویژگی‌های این اپلیکیشن این است که می‌تواند برای شما یک دفترچه خاطرات تصویری باشد. شما می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌های سفر خود را ثبت کنید و آن را ورق بزنید. همچنین می‌توانید تجربه‌های سفرتان را به‌راحتی با دیگران به اشتراک بگذارید. اگر هم در اطراف شما مراسم مهمی در حال اجرا است می‌توانید آن را زنده برای همه پخش کنید. اگر به دنبال یک عکس از سفر می‌گردید می‌توانید به راحتی آن را با پارامترهای مختلف جست‌وجو کنید.

برای مثال می‌توانید عکس‌هایی را که در یک خیابان یا منطقه خاص گرفته‌اید ببینید. این اپلیکیشن یک فضای ابری هم در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌های سفر را در آن نگهداری کنید و تا زمانی که آنها را به اشتراک نگذارید، هیچ‌کس به آنها دسترسی نخواهد داشت. برای اینکه هزینه رومینگ هم ندهید این اپلیکیشن می‌تواند بدون اینترنت هم کار کند و اطلاعات را فقط زمانی به سرویس‌های ابری ارسال کند که در حال استفاده از وای‌فای هستید. یکی دیگر از برنامه‌های مناسب برای سفر TripIt نام دارد. این اپلیکیشن با وصل‌شدن به ایمیل شما در ابتدا رزروهای انجام‌شده را پیدا می‌کند و سپس بهترین برنامه‌‌ریزی ممکن را برای شما می‌کند. درواقع کافی است که پرواز و هتل خود را رزرو کنید و بقیه کارها را به این برنامه بسپارید تا مانند یک مدیربرنامه بهترین سفر را برای شما رقم بزند. جزئیات هتل، پرواز، اجاره‌ خودرو و رزرو رستوران‌ها را به شما می‌دهد و دیگر لازم نیست برای دست‌یافتن به اینها زمان خود را صرف کنید. کافی است موبایل خود را چک کنید و از اطلاعاتی که این برنامه به شما داده است استفاده کنید و لذت ببرید. نکته مهم در این میان این است که شما می‌توانید از آن به‌صورت آفلاین استفاده کنید.