وعده 10گیگ اینترنت رایگان برای شرکت‌کنندگان در سرشماری اینترنتی

دنیای اقتصاد: در طرح سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ که برای نخستین‌بار به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای اجرای این طرح وعده داده که به ثبت‌نام‌کنندگان سرشماری ۲ گیگابایت اینترنت رایگان اهدا کند. اگرچه محمود واعظی در بازدید از مرکز آمار مجددا بر اجرای این وعده تاکید کرد، اما تاکنون فرد ثبت‌نام‌کننده‌ای این هدیه را دریافت نکرده و برخی شرکت‌های اینترنتی و اپراتورهای ارائه‌دهنده این خدمات، نسبت به اختصاص اینترنت رایگان به ثبت‌نام‌کنندگان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. البته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، نحوه احتساب اینترنت تشویقی برای ثبت‌نام‌کنندگان سرشماری اینترنتی را به سرویس‌دهندگان اینترنت ابلاغ کرده، با این حال گمانه‌زنی‌ها درباره زمان ارائه هدیه اینترنت ۲گیگابایتی ادامه دارد. بلاتکلیفی درباره دریافت هدیه دو گیگ اینترنت رایگان برای ثبت‌نام‌کنندگان در حالی است که رئیس مرکز فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از هدیه ۱۰گیگ اینترنت رایگان برای ثبت‌نام‌کنندگان خبر می‌دهد.

حسین تهرانی گفت: با هماهنگی به عمل آمده با وزارت ارتباطات حداکثر ۱۰ گیگ اینترنت هدیه به هر IP شرکت‌کننده در سرشماری اینترنتی تعلق می‌گیرد. وی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با وزارت ارتباطات با شرکت‌های خدمات دهنده اینترنت برای اهدای دو گیگ اینترنت رایگان به مشارکت‌کنندگان در سرشماری اینترنتی گفت: این هماهنگی با همه اپراتور‌ها انجام شده است و شکل عمومی دارد. به این ترتیب مشارکت‌کنندگان می‌توانند به انتخاب خود از دو گیگ اینترنت اهدایی به شکل موبایلی یا ثابت(ADSL) استفاده کنند. حسینی با اشاره به توافق با وزارت ارتباطات برای شروع اهدای دو گیگ اینترنت به مشارکت‌کنندگان در سرشماری از روز شنبه گفت: این موضوع به این معنی نیست که کل فرآیند از روز شنبه آغاز شود و ممکن است برخی شرکت‌های خدمات دهنده اینترنتی با چند روز تاخیر این فرآیند را تکمیل کنند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات مرکز آمار با اشاره به تعلق گرفتن حداکثر ۱۰گیگابایت اینترنت به IPهایی که از آن اقدام به تکمیل اطلاعات در سایت سرشماری می‌شود، گفت: شرکت‌های خدمات دهنده اینترنت برای جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌های احتمالی این پیشنهاد را مطرح کردند. حسینی درباره پرداخت هزینه ۲گیگ اینترنت به شرکت‌های خدمات دهنده گفت: مسلما اجباری در کشور برای بخش خصوصی وجود ندارد و بنده دقیقا نمی‌دانم وزارت ارتباطات چگونه با این شرکت‌ها برای پرداخت هزینه این طرح هماهنگی کرده است. وی افزود: در برخی مناطق ممکن است افراد دسترسی به اینترنت نداشته باشند و با مراجعه به کافی نت‌ها یا دفاتر پیشخوان دولتی می‌توانند فرآیند مشارکت در سرشماری اینترنتی را انجام دهند که از این طریق برای این دفاتر درآمدزایی نیز محقق می‌شود.