رشد بازار پرینترهای سه‌بعدی

دنیای اقتصاد: پرینترها یا چاپگرهای سه‌بعدی یکی از پدیده‌های جالب و انقلابی دنیای تکنولوژی در سال‌های اخیر بوده‌اند. این محصولات تحول بزرگی در صنایع و بخش‌های مختلف ایجاد کرده‌اند که انتظار می‌رود روند آینده آنها را هم تحت تاثیر قرار دهد. بررسی‌های اخیر موسسه تحقیقاتی گارتنر در این مورد نشان می‌دهد که صادرات جهانی پرینترهای سه‌بعدی رشد قابل توجهی کرده است. براساس این گزارش، صادرات جهانی انواع پرینترها سه‌بعدی تا پایان سال ۲۰۱۶ به ۴۵۵هزار و ۷۷۲ دستگاه می‌رسد که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۵ بیش از دو برابر رشد کرده است. صرف‌نظر از کندتر شدن روند جهش‌های بزرگ در این بازار، انتظار می‌رود افزایش صادرات جهانی پرینترهای سه‌بعدی تا چهار سال آینده هم ادامه داشته باشد و در نهایت میزان صادرات این محصولات تا پایان سال ۲۰۲۰ به بیش از ۷/ ۶ میلیون دستگاه برسد.

«پیته باسیلیر» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی گارتنر در این مورد می‌گوید: «همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بازار پرینترهای سه‌بعدی همچنان سرعتش در ایجاد تغییر وتحول بخش‌های مختلف را چه در زمینه مصرفی و چه تجاری حفظ می‌کند. سیر تکامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در کنار استفاده بهینه از مواد مفید کمک می‌کند تا بخش‌های تجاری و مصرفی به خوبی با روند رشد صنعت چاپ سه‌بعدی همراه شوند.» چاپ سه‌بعدی حالا صرف‌نظر از کاربردهای خاص و پیشرفته‌اش، با استقبال عمومی و گسترده‌ای در سراسر دنیا مواجه شده است. امروزه چاپ سه‌بعدی برای تولید نمونه‌های اولیه، افزایش سقف تولید کارخانه‌ها و تولید محصولات نهایی به کار می‌رود. صنایع در طیف وسیعی تکنولوژی چاپ سه‌بعدی به‌کار می‌گیرند تا بتوانند از مزایای آن در افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های تولید بهره ببرند.

با این اوصاف است که تحلیلگران گارتنر انتظار دارند کاربردهای بیشتر و متنوع‌تری از چاپ سه‌بعدی کشف و به‌کار برده شود تا به این ترتیب در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاربردهای عمومی‌تر از این تکنولوژی باشیم. به این ترتیب کارشناسان انتظار دارند بهره‌گیری از مواد قابل بازیافت یا دورریختنی تا سال ۲۰۲۰ به یکی از کاربردهای مهم و مفید صنعت چاپ سه‌بعدی تبدیل شود. در حال حاضر هفت تکنولوژی بازار پرینترهای سه‌بعدی را در اختیار دارند که در واقع مربوط به کاربردهای این تکنولوژی‌ها در صنایع و بخش‌های مختلف هستند. «پیته باسیلیر» در این مورد معتقد است: «مهم‌ترین عامل رشد بازار پرینترهای سه‌بعدی در بخش مصرفی عرضه محصولات ارزان قیمت کمتر از ۲۵۰۰ دلار برای موسسات آموزشی و بخش‌های تولیدی و مهندسی کوچک است. پرینترهای سه‌بعدی در موارد متنوع و متفاوتی برای دانش‌آموزان و دانشجویان مفید بوده و کاربردهای مختلفی در زمینه‌های روباتیک، مهندسی، هوا و فضا و نجوم دارند.»

مهم‌ترین عامل رشد بازار پرینترهای سه‌بعدی در بخش تجاری کیفیت و امکان استفاده از مواد پیشرفته و خاص است تا به آنها قابلیت طراحی و تولید محصولات، نمونه‌های اولیه، ماکت‌ها و ابزارهای دقیق را بدهند. در این میان اما کارشناسان و تحلیلگران این بازار معتقدند که همچنان طراحی و تولید نمونه‌های اولیه تا چهار سال آینده مهم‌ترین کاربرد پرینترهای سه‌بعدی در بخش تجاری خواهد بود تا جایی که انتظار می‌رود کاربرد این محصولات برای تقویت توان تولیدی بخش‌های تجاری تا سال ۲۰۲۰ رشد ۷۵ درصدی را تجربه کند. تا آن موقع حدود ۶۵ درصد از کارخانه‌ها از پرینترهای سه‌بعدی برای تولید قطعات اولیه محصولاتشان استفاده خواهند کرد.

تولیدکنندگان صنایع هواپیماسازی و محصولات هوا و فضا انتظار دارند از کاربردهای چاپ سه‌بعدی تا چند سال آینده برای طراحی قطعات پیچیده به خوبی بهره بگیرند. همچنین سازمان‌های نظامی هم برای طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز خود به این صنعت روی خواهند آورد. از دیدگاه منطقه‌ای، آمریکای شمالی و اروپای غربی همچنان بیشترین رشد را در میزان بهره‌گیری از تکنولوژی چاپ سه‌بعدی در سال ۲۰۱۶ خواهند داشت. اما با گذشت زمان و در سال‌های آینده دیگر بخش‌ها و مناطق جهان هم با آنها همراه می‌شوند، تا جایی که انتظار می‌رود به زود مناطق آسیایی پاسیفیک به بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان محصولات مرتبط با چاپ سه‌بعدی تبدیل شوند.