عاقله ترابی: اگر به دنیای تکنولوژی به‌ویژه موبایل علاقه داشته باشید حتما هفته پیش دیدید که گوگل از گوشی هوشمند خود با نام «پیکسل» رونمایی کرد و سر و صدای زیادی هم به راه انداخت. به دنبال این اتفاق، بسیاری از رسانه‌ها به مقایسه این گوشی با دیگر پرچمداران مطرح دنیا مانند آی‌فون پرداختند و بر آن بودند که ببینند برتری نهایی با کدام‌یک است. این روزها تلفن همراه نقش مهمی در زندگی افراد دارد و کمتر کسی را می‌بینیم که این دستگاه برایش از ملزومات زندگی نباشد. به‌تبع تولید‌کنندگان موبایل هم هریک به نوبه خود در تلاشند تا سهم بیشتری از کاربران را به خود اختصاص دهند و با ارتقای ویژگی‌های ظاهری و فنی گوشی‌هایشان می‌خواهند گوی سبقت را از دیگری بربایند و کاربران بیشتری به سمت خود جذب کنند. در این میان کاربران هم هنگام خرید گوشی به مقایسه گوشی‌های مختلف می‌پردازند و از بین آنها انتخاب با برند و مدلی است که جدا از زیبایی ظاهری، برترین توانایی‌ها را داشته باشد و نیاز کاربر را برآورده کند. اگر شما از آن‌دسته کاربران هستید که به‌دنبال پرچمداران تولیدکنندگان موبایلید، در ادامه با ما همراه باشید تا پنج مدل از پنج کمپانی برتر تولیدکننده موبایل را بررسی کنیم.

Apple iPhone 7 Plus

حدود یک ماه پیش بود که کمپانی اپل از آخرین پرچمداران خود با عنوان‌های آی‌فون هفت و هفت پلاس رونمایی کرد. در اینجا می‌خواهیم به بررسی آی‌فون هفت پلاس بپردازیم که قوی‌ترین نسخه آی‌فون محسوب می‌شود. این گوشی پنج‌ونیم اینچی از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با نسخه‌های پیش از خود نداشته جز اینکه دوربین آن دوگانه شده و نوارهای آنتن هم به پشت دستگاه منتقل شده است. یکی از ویژگی‌های بارز پرچمداران اپل که مخالفان بسیاری هم دارد حذف جک هدفون گوشی است. این تلفن هوشمند که دارای رزولوشن فول اچ‌دی (۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل) است با ابعاد ۳/ ۷ × ۹/ ۷۷ × ۲/ ۱۵۸ میلیمتر عرضه شده است و وزنی معادل ۱۸۸ گرم دارد. آخرین پرچمدار اپل گواهی IP۶۷ دارد به این معنا که ضد آب و گردو غبار است.

حافظه داخلی آی‌فون هفت پلاس در سه مدل ۳۲، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه می‌شود.رم گوشی نیز ۳ گیگابایت است. دوربین اصلی این تلفن هوشمند که دوگانه است ۱۲ مگاپیکسل به همراه f/ ۱.۸ عرضه شده است. فیلمبرداری اولترا اچ دی با سرعت ۳۰ از ویژگی‌های این دوربین است. دوربین دوم آن نیز از ۷ مگاپیکسل بهره می‌برد. از دیگر ویژگی‌های دوربین آی‌فون ۷ پلاس می‌توان به فوکوس لمسی، تشخیص چهره، تشخیص لبخند، HDR و پانوراما اشاره کرد. این گوشی در بررسی‌های DOX هنوز بررسی نشده ولی آی‌فون ۷ بررسی شده و رتبه ۸۶ را کسب کرده است. باتری این گوشی از نوع لیتیوم یونی است که دارای ۲۹۰۰ میلی آمپر است که مانند دیگر تلفن‌های اپل قابل تعویض از سوی کاربر نیست. این گوشی تک‌سیم‌کارته سی‌پی‌یو ۴ هسته‌ای دارد و با آخرین نسخه از سیستم‌عامل اپل یعنی آی‌او‌اس ۱۰ عرضه می‌شود.

Samsung Galaxy Note7

سامسونگ در این سال‌های اخیر خوش درخشیده و خود را به رده‌های بالای تولیدکنندگان گوشی هوشمند رسانده است. هرچند این اواخر بدشانسی بزرگی آورد و پرچمدارانش با مشکل آتش‌گرفتن و انفجار مواجه شدند، با این حال از محبوبیت این برند مطرح در بین طرفدارانش چیز زیادی کم نشد و این شرکت کره‌ای اعلام کرد که با وجود مشکلات پیش‌آمده طرفدارانش را از دست نداده و آنها همچنان به سامسونگ وفادار هستند. اگر این مشکل گلکسی نوت هفت را، که البته مشکل کوچکی هم نیست، کنار بگذاریم این گوشی هوشمند را می‌توان یکی از برترین‌های بازار تلفن همراه دانست که به‌راحتی می‌تواند با بهترین‌های این بازار رقابت کند. صفحه‌نمایش ۷/ ۵ اینچی این گوشی که خمیده است از نوع سوپرامولد و با کیفیت QHD عرضه شده است.

جنس بدنه آن از فلز و شیشه است که با ابعادی معادل ۵/ ۱۵۳ × ۷۳/ ۹ × ۷/ ۹ میلیمتر دارای ۱۶۳ گرم وزن است. حافظه داخلی گوشی ۶۴ گیگابایت است و رم ۴ گیگابایتی دارد. پردازنده دستگاه نیز Exynos ۸۸۹۰ از نوع ۸ هسته‌ای است. آخرین پرچمدار سامسونگ با اندروید ۶.۰.۱ عرضه شده و باتری آن نیز از نوع لیتیوم پلیمری است که قدرتی معادل ۳۵۰۰میلی‌آمپر دارد. دوربین اصلی گلکسی نوت ۷ نیز از ۱۲ مگاپیکسل به همراه f/ ۱.۷ بهره می‌برد که امکاناتی نظیر فلاش LED، فوکوس لمسی، تشخیص چهره، تشخیص لبخند، HDR و پانوراما دارد. دوربین دوم آن نیز ۵مگاپیکسلی است. کیفیت فیلمبرداری آن نیز اولترا اچ دی ۳۰ فریم بر ثانیه است. این گوشی در بررسی‌های DOX رتبه ۸۸ را کسب کرده است. اسکنر عنبیه چشم نیز یکی از ویژگی‌های جالب توجه این تلفن هوشمند است. در نهایت اینکه گلکسی نوت ۷ دوسیم‌کارته است.

Google Pixel XL

و اما برویم به سراغ پرچمداری که این روزها سر و صدای زیادی در دنیای تلفن همراه به راه انداخته است. گوشی گوگل که این‌بار برای نخستین بار به دست خود گوگل ساخته شده است؛ نه با همکاری شرکت‌های دیگر. گوگل دو پرچمدار با عنوان‌های پیکسل و پیکسل ایکس‌ال معرفی کرد که اینجا به بررسی قوی‌ترین آنها یعنی XL می‌پردازیم. این گوشی که هنوز وارد بازار جهانی نشده قرار است با صفحه‌نمایش ۵/ ۵ اینچی و ابعاد ۶/ ۸ × ۷/ ۷۵ × ۷/ ۱۵۴ میلی‌متری روانه بازار شود. وزن این گوشی نیز معادل ۱۶۸ گرم است. پیکسل XL قرار است با دو نوع حافظه داخلی ۳۲ و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه شود. یکی از موضوعاتی که گوگل هنگام رونمایی پرچمدارانش به آن بالید دوربین گوشی بود که از بدنه بیرون نزده است.

دوربین اصلی این گوشی ۱۲ مگاپیکسلی به همراه f/ ۲.۰ و دوربین دوم آن نیز ۸ مگاپیکسلی است. از ویژگی‌های دوربین پیکسل Xl می‌توان به فلاش LED دوگانه، فوکوس لمسی، تشخیص چهره، HDR و پانوراما اشاره کرد. کیفیت فیلمبرداری آن نیز اولترا اچ‌دی با سرعت ۳۰فریم در ثانیه است. دوربین این گوشی در رتبه‌بندی DXO، موفق شده بالاترین رتبه را در مقایسه با پرچمداران فعلی یعنی رتبه ۸۹ به‌دست بیاورد. باتری این تلفن هوشمند از نوع لیتیوم یونی ۳۴۵۰ میلی آمپری است که قابل تعویض توسط خود کاربر نیست. CPU چهارهسته‌ای، USB نوع C، پردازنده Snapdragon ۸۲۱ و رم چهار گیگابایتی از دیگر ویژگی‌های پرچمدار گوگل است. این تلفن همراه با اندروید نوگت عرضه می‌شود و تک‌سیم‌کارته است.

Motorola Moto Z Force

پرچمدارهای جدید موتورولا امسال با نام‌های زد و زد فورس معرفی شد که در اینجا به بررسی Moto Z Force می‌پردازیم. این موبایل ۵/ ۵ اینچی دارای صفحه نمایشی بسیار با کیفیت و اما نشکن است. بسیاری از موبایل‌ها را دیده‌ایم که صفحه نمایش آنها به سادگی شکسته اما موتورولا زد فورس در برابر ضربه بسیار مقاوم است. طراحی این موبایل به مقاومت بدنه ختم نمی‌شود و شما می‌توانید ماژول‌های متفاوتی را به این موبایل متصل کنید که موتورولا به آنها mod می‌گوید. این مادها شامل پروژکتور، اسپیکر، باتری اضافه، لنز حرفه‌ای و ... هستند. مادها مانند قاب هستند که با قابلیت آهنربایی به پشت این موبایل می‌چسبند و سرویس‌های مختلفی ارائه می‌دهند. موتو زد فورس با ابعادی معادل ۷ × ۸/ ۷۵ × ۹/ ۱۵۵ میلیمتر دارای ۵/ ۵ اینچ و ۱۶۳ گرم وزن است و از رزولوشنی معادل ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل بهره می‌برد.

مسوولیت پردازش این موبایل برعهده اسنپ‌دراگون ۸۲۰ است که این وظیفه با همراهی ۴ گیگابایت رم کامل می‌شود. موتو زد فورس با سیستم‌عامل اندروید مارشملو یا ۶.۰.۱ وارد بازار می‌شود اما انتظار می‌رود موتورولا آپدیت نسخه نوگت را هم برای این موبایل پیش از سایرین عرضه کند. دوربین اصلی این پرچمدار ۲۱ مگاپیکسل قدرت دارد که با دیافراگم ۸/ ۱ می‌تواند تصاویر بی‌نظیری را در هر شرایطی ثبت کند. برای سنجش فاصله، موتو زد فورس از حسگر لیزری استفاده می‌کند تا بهترین فوکوس را ارائه دهد. دوربین جلوی این موبایل هم با کیفیت ۵ مگاپیکسل و داشتن فلاش مجزا خودنمایی می‌کند. کیفیت فیلمبرداری آن نیز اولترا اچ‌دی ۳۰ فریم بر ثانیه و فول اچ‌دی ۶۰ فریم بر ثانیه است.

موتو Z فورس در بررسی‌های DxO امتیاز کلی ۸۷ را کسب کرده است. موضوعی که در این پرچمدار برای شما می‌تواند جذاب باشد قدرت باتری این دستگاه است. موتو زد فورس یک باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپری دارد که می‌تواند با استفاده معمولی ۲ روز دوام داشته باشد. موتو زد فورس با دو مدل حافظه ۳۲ گیگابایتی و ۶۴ گیگابایتی به بازار عرضه شده است. همچنین جالب است بدانید این موبایل اولین گوشی هوشمندی بود که جک ۵/ ۳ میلی‌متری هدفون را حذف کرد.

Sony Xperia XZ

کمپانی سونی نیز در سپتامبر سال جاری آخرین پرچمدار خود یعنی اکسپریا XZ را معرفی کرد. این گوشی ۲/ ۵ اینچ با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل دارد و با ابعاد ۱/ ۸ × ۷۲ × ۱۴۶ میلی متر و وزنی معادل ۱۶۱ عرضه شده است. اکسپریا XZ دو نوع ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی به همراه ۳ گیگابایت رم دارد. CPU چهار هسته‌ای، پردازنده Snapdragon ۸۲۰، باتری لیتیوم یونی ۲۹۰۰ میلی‌آمپری از دیگر ویژگی‌های این پرچمدار است. Xperia XZ با دوربین ۲۳ مگاپیکسلی اصلی و دوربین ۱۳ مگاپیکسلی جلویی یکی از بهترین دوربین‌ها را در بین گوشی‌های پرچمدار رقیب خود دارد. این گوشی در ۶/ ۰ ثانیه آماده عکسبرداری می‌شود و این یکی از نکاتی است که سونی به آن تاکید دارد. این تلفن هوشمند سونی در رتبه‌بندی DOX هنوز بررسی نشده است؛ ولی از آنجاکه مدل Z۵ رتبه ۸۷ را گرفته حدس می‌زنیم که رتبه XZ بالاتر از ۸۷ باشد. استاندارد IP۶۸ این گوشی را تا عمق یک و نیم متری و به مدت ۳۰ دقیقه در مقابل آب محافظت می‌کند. این گوشی با اندروید مارشملو عرضه شده و دو سیم‌کارته است.