گروه بنگاه‌ها: رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران درحاشیه نمایشگاه تلکام ۲۰۱۶ ضمن بازدید از غرفه شرکت «آوا» با تاکید بر توانمندی‌های این شرکت گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان خود اتکا بوده و بر اساس توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود فعالیت می‌کنند. فرامرز رستگار با اشاره به مهاجرت شرکت مخابرات ایران از شبکه صوتی به دیتا گفت: در این زمینه یکی از تامین‌کنندگان تجهیزات عمده، صنایع ارتباطی آوا به شمار می‌آید و در بازدیدی که مسوولان دولتی و از جمله وزیر ارتباطات از نمایشگاه تلکام و غرفه صنایع ارتباطی آوا داشتند برای همه آنها قابلیت‌های این شرکت تشریح شد. رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران با اشاره به تنظیم و تدوین افق ۵ساله شرکت مخابرات ایران افزود: نام این نقشه راه «ره نگاشت تحول مخابرات کشور» است که بر اساس آن قرار است همگرایی بخش ثابت و سیار کشور اتفاق بیفتد و این تمرکزی که در طراحی جدید به وجود می‌آید، منجر به ایجاد شبکه یکپارچه می‌شود.

رستگار با بیان اینکه با این ادغام، هزینه‌ها کاهش یافته و سرعت عمل بیشتر می‌شود، اظهار کرد:ظرف ۵سال آینده، شرکت مخابرات ایران باید تبدیل به شرکت تمام ITشود و تجهیزات آن نیز قاعدتا از جنس IP خواهد بود و اگر شرکت‌ها قوی عمل کنند، می‌توانند سهمی از بازار را داشته باشند. وی در بخشی از سخنان خود بحث تامین مالی شرکت‌ها را موضوعی مهم دانسته و تاکید کرد: با توجه به اینکه شرکت مخابرات ایران در حال حاضر امکان خرید نقدی را از شرکت‌های فعال در این حوزه برای تامین تجهیزاتش ندارد بنابراین توصیه من به شرکت‌ها مشارکت با طرف‌های خارجی است. وی به سند راهبردی همکاری‌های بین‌المللی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که از طرف وزارت ارتباطات تهیه شده اشاره کرده و گفت: در چارچوب آن، در ایام برگزاری نمایشگاه تلکام ۲۰۱۶ تفاهمنامه همکاری فنی و سرمایه‌گذاری مشترک بین صنایع ارتباطی آوا و ایسکراتل اسلوونی به امضا رسید تا از طریق هم‌افزایی فنی و مالی، گام‌های موثرتری برای توسعه مخابرات کشور برداشته شود.

رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران ادامه داد: همان‌طور که در سند راهبردی تاکید شده و وزیر ارتباطات هم همواره در دیدار هیات‌های خارجی به آن اشاره کرده، شرکت‌های خارجی اگر بخواهند صرفا فروشنده کالا باشند جایی در بازار مخابرات ایران نخواهند داشت، بنابراین باید با مشارکت شرکت‌های توانمند داخلی ضمن انتقال تکنولوژی، سرمایه‌گذاری نیز انجام دهند و علاوه بر بازار داخلی برای صادرات هم برنامه داشته باشند. رستگار در عین حال بیان کرد: بر اساس این توافقنامه، به منظور تضمین صادرات متقابل، ایسکراتل ظرف مدت دو سال معادل ارزش محصولات فروخته شده خود در ایران، متقابلا محصولات آوا را در پروژه‌های صادراتی خود در کشورهای دیگر استفاده می‌کند.