ایرنا: سازمان امنیت فدرال، وزارت ارتباطات جمعی و صنایع و تجارت روسیه امکان اجرای طرح کنترل ارتباطات در شبکه اینترنتی این کشور را بررسی می‌کنند. روسیه یکی از پیشگام ترین کشورها در عرصه سازماندهی و اجرای طرح‌های ساختاری برای استفاده از اینترنت در بسترهای داخلی است و در این زمینه موتور ملی جست‌وجوی یاندکس از رقیبان آمریکایی در این کشور و حوزه روس زبان پیشی گرفته است. افزون بر شبکه فیس بوک روسی موسوم به Contact که در حال فعالیت است، ممنوعیت استفاده از شبکه‌های پیام رسان اجتماعی مانند تلگرام، وایبر و واتس آپ برای مقام‌ها و راه‌اندازی یک شبکه ملی جایگزین از دیگر طرح‌های روسیه برای افزایش توانمندی‌های داخلی در این حوزه است.

یاندکس مدیریت بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوگر روسیه را با تخصیص ۶۰ درصد سهم بازار این کشور بر عهده دارد و همچنین برخی خدمات و فرآورده‌های اینترنت محور را نیز عرضه می‌کند. براساس اطلاعات دریافتی از Comscore.com شرکت یاندکس از لحاظ حجم مراجعه با بیش از ۱۵۰ میلیون بار در روز، در جمع پنج موتور برتر اینترنتی جهان قرار دارد. همچنین شبکه مجازی روسی که سال ۲۰۰۶ در شهر سن‌پترزبورگ بنیان‌گذاری شده است، با ۸۰ زبان از جمله فارسی برای مخاطبان قابل استفاده است و در روسیه و کشورهای حوزه شوروی سابق کاربران زیادی دارد.

اکنون براساس برنامه اعلام شده، مسوولیت پیگیری طرح جدید با هدف پیشگیری از عملی شدن تهدیدهای تروریستی بالقوه و نیز بررسی رویکردها و گرایش‌های مردم روسیه در عرصه فضای مجازی بر عهده سازمان امنیت فدرال، وزارت ارتباطات جمعی و صنایع و تجارت این کشور قرار گرفته است. سازمان امنیت فدرال روسیه در صدد است جریان ترافیک اینترنتی را پایش و از نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها برای تصمیم‌گیری‌ها استفاده کند. کارگزاری تجهیزات ویژه پایش اینترنت و ارتباط‌های گوناگون شکل گرفته بر بستر آن به همراه استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی در سامانه‌های اپراتوری از جمله تدابیر پیش‌بینی شده در این طرح اعلام شده است.