تازه‌های بازار لپ‌تاپ در آستانه فصل سرد

دنیای اقتصاد: در آستانه شروع فصل سرد شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ در تلاش برای به به‌روز‌رسانی و عرضه محصولات سخت‌افزاری هستند که بسیاری از آنها چندی دیگر در بازارهای پر رقابت جهان قابل مشاهده‌اند. شرکت‌ها با این ایده برای بازارها به رقابت مشغول هستند تا نشان دهند در انتهای یک سال کاری و البته میلادی توانسته‌اند با به‌روزرسانی محصولاتشان آنچه برای مصرف‌کننده بازار سخت‌افزار مهم است را فراهم کنند. به همین دلیل هیچ‌گاه از تکاپو برای خلق محصولات جدید پر مخاطب دست نکشیده‌اند. در ادامه برخی از جدیدترین محصولات سخت‌افزاری بازار لپ‌تاپ که در کمتر از یک ماه اخیر ارائه شده‌اند، معرفی می‌شوند.

لپ‌تاپ گوگل مجهز به سیستم‌عامل Andromeda

گوگل در تازه‌ترین اقدام خود قصد دارد سیستم‌عامل‌های اندروید و کروم را در یک سیستم‌عامل جدید با نام Andromeda تلفیق کند. گوگل در حال کار روی پروژه جدیدی با نام رمز Bison است که قرار است یک لپ‌تاپ یا یک هیبریدی باشد که تابستان یا پاییز سال آینده عرضه خواهد شد. گفته می‌شود این دستگاه Pixel ۳ نام دارد و می‌تواند جایگزین Chromebook Pixel باشد. با وجود این‌که در حال حاضر برخی کروم‌بوک‌ها می‌توانند از اپلیکیشن‌های اندروید استفاده کنند اما سیستم‌عامل Andromeda می‌تواند سرانجام بهترین ویژگی‌های هر دو سیستم‌عامل را با یکدیگر ترکیب کند. همچنین در اندروید ۷ قابلیت قرار دادن اپلیکیشن‌ها در پنجره‌های قابل تنظیم وجود دارد و این ویژگی می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای اندرومدا باشد.

گفته می‌شود Pixel ۳ از صفحه‌نمایشی ۳/ ۱۲ اینچی، کیبورد با نور پس‌زمینه، ترک‌پد با بازخورد لرزشی و تشخیص فشار و یک باتری برای ۱۰ ساعت شارژ همگی در یک بدنه ۱۰ میلی‌متری برخوردار خواهد بود. پردازنده Core m۳ یا Core i۵ اینتل، حافظه داخلی ۳۲ تا ۱۲۸ گیگابایتی و حافظه رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی از سایر مشخصات این دستگاه خواهند بود. پیکسل ۳ همچنین به درگاه USB-C، جک ۵/ ۳میلی‌متری صدا، بلندگوهای استریو، چهار میکروفن، حسگر اثر انگشت و یک قلم لمسی Wacom مجهز خواهد بود. طبق شایعات قیمت پیکسل ۳ از ۷۹۹ دلار برای نسخه پایه شروع خواهد شد اما تمامی مشخصات اعلام شده ممکن است در آینده تغییر کنند. همان‌طور که می‌دانید گوگل در ۱۳ مهرماه قصد برگزاری مراسم مهمی را دارد و بعید نیست پیش‌نمایشی از پیکسل ۳ را نیز در این رویداد ببینیم.

به‌روز‌رسانی دل با پردازنده Kaby Lake

Dell XPS ۱۳ که تجربه موفقی در بازار داشته حالا با نظر مسوولان شرکت Dell با پردازنده‌های نسل هفتم اینتل Kaby Lake و شارژ بهتر به‌روز‌رسانی می‌شود. در این مدل جدید همچنان می‌توان صفحه‌نمایش را از بین دو وضوح ۱۰۸۰p (لمسی یا معمولی) و همچنین +Quad HD انتخاب کرد که در نسخه ۱۰۸۰p می‌تواند تا ۲۲ ساعت نیز با هر شارژ دوام بیاورد. dell-xps-۱۳-side دل همچنین این لپ‌تاپ را مانند رقبای اخیر و قدرتمندی چون Yoga ۹۱۰ لنوو، ZenBook ۳ ایسوس و Razer Blade Stealth به نسل هفتم پردازنده‌های اینتل Core i۳، Core i۵ و Core i۷ مجهز کرده که با نام Kaby Lake شناخته می‌شوند. دل XPS ۱۳ با حافظه رم ۴، ۸ یا ۱۶ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایتی یا یک ترابایتی SSD عرضه شده و به پردازشگر گرافیکی Intel HD ۶۵۰ مجهز شده است. همچنین کارت وایرلس ۱۵۳۵ AC در این مدل بسیار سرعت بالاتری داشته و نسبت به رقبا یک سر و گردن بالاتر است.

گفته می‌شود نسخه جدید XPS ۱۳ قرار است از مهرماه با قیمت پایه ۸۰۰ دلار به بازار عرضه شود. در همین ماه همچنین شرکت دل سری جدید لپ‌تاپ‌های Inspiron را در دو نسخه با نام‌های Inspiron ۱۵ ۵۰۰۰ و Inspiron ۱۷ ۵۰۰۰ معرفی کرد. همان‌طور که از نام لپ‌تاپ‌‌های جدید دل می‌توان حدس زد، Inspiron ۱۵ ۵۰۰۰ دارای نمایشگری ۱۵ اینچی بوده و این در حالی است که مدل دیگر نیز نمایشگری ۱۷ اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی دارد. از دیگر مشخصات یکسان این محصولات می‌توان به بدنه‌ای فلزی با حاشیه نمایشگر بسیار کم، تراشه نسل هفتمی Core i۷ اینتل، ۸ و ۱۶ گیگابایت حافظه رم، دوربین سنجش عمق سازگار با قابلیت ویندوز هلو که امکان وارد شدن به سیستم عامل با تشخیص چهره را می‌دهد، TrueColor که باعث می‌شود تصاویر و ویدئوها تا دو برابر زنده‌تر و واقعی‌تر به نظر برسند و درایو دی‌وی‌دی با رایتر Blu-ray اشاره کرد. لپ‌تاپ‌‌های Inspiron ۱۵ ۵۰۰۰ و Inspiron ۱۷ ۵۰۰۰ شرکت دل از ماه آینده با قیمت پایه ۴۵۹ دلاری به بازار عرضه خواهد شد.

لپ‌تاپ گیمینگ جدید Alienware

Alienware در بازار تولید لپ‌تاپ و نوت‌بوک‌های گیمینگ به خوبی شناخته شده است. این شرکت به تازگی از سه مدل جدید از لپ‌تاپ گیمینگ Alienware رونمایی کرده است که دارای قابلیت‌های جذابی هستند و از لحاظ قدرت پردازشی نیز در سطح بسیار بالایی برای کاربران انجام وظیفه می‌کنند. این سه مدل از کارت‌های گرافیکی قدرتمندی برخوردار هستند. لپ‌تاپ Alienware ۱۳ از کارت گرافیک GTX ۱۰۶۰ برخوردار خواهد بود، مدل Alienware ۱۵ به کارت گرافیک GTX ۱۰۷۰ مجهز می‌شود و لپ‌تاپ Alienware ۱۷ نیز از کارت گرافیک قدرتمند GTX ۱۰۸۰ بهره خواهد برد. هر سه مدل این لپ‌تاپ‌های گیمینگ به قابلیت پشتیبانی از هدست‌های واقعیت مجازی به‌صورت پیش‌فرض مجهز شده‌اند و این در حالی است که مطمئنا تجربه‌ انجام بازی‌های قدرتمند این حوزه روی مدل پرچمدار این سری یعنی Alienware ۱۷ بسیار جذاب‌تر و کامل‌تر خواهد بود.

همچنین هر سه مدل از لپ‌تاپ‌های جدید Alienware باریک‌تر شده‌اند. لپ‌تاپ مدل Alienware ۱۵ با نمایشگر ۶/ ۱۵ اینچی خود تنها ۲۲ میلی‌متر ضخامت خواهد داشت و این در حالی است که نسل قبلی دارای ضخامت ۳۴میلی‌متری بود. لپ‌تاپ Alienware ۱۳ نیز دارای ۲۲ میلی‌متر ضخامت خواهد بود، اما نسل سال گذشته‌ آن با یک بدنه‌ ۲۸ میلی‌متری طراحی شده بود. Alienware ۱۷ نیز که قدرتمندترین مدل این سری با برخورداری از کارت گرافیک GTX ۱۰۸۰ خواهد بود، تنها ۳۰ میلی‌متر ضخامت دارد. نمایشگرهای ۶/ ۱۵ اینچی و ۳/ ۱۷اینچی دو مدل قدرتمند این سری از فناوری G-sync نیز برخوردار خواهند بود.

دوربین‌های Windows Hello برای ورود به سیستم عامل ویندوز ۱۰ از طریق اسکن کردن چشم‌های کاربران روی هر سه این مدل‌ها وجود خواهند داشت و فناوری دنبال کردن حرکات چشم Tobii نیز روی مدل ۶/ ۱۷ اینچی لپ‌تاپ گیمینگ Alienware به‌عنوان یک قابلیت جذاب حاضر خواهد بود. این فناوری در لپ‌تاپ Alienware ۱۷ باعث می‌شود زمانی که به نمایشگر نگاه نمی‌کنید، نور پس زمینه کیبورد غیر‌فعال شود. از این سیستم دنبال کردن حرکات چشم استفاده‌های دیگری هم شده است و به‌طور مثال زمانی که شما به لوگوی این مدل از لپ‌تاپ گیمینگ Alienware نگاه کنید، لپ‌تاپ به‌طور خودکار روشن خواهد شد. همچنین می‌توانید برای پخش مجدد فیلم بازی خود و بررسی کردن اشتباهاتی که در روند گیم پلی مرتکب شده‌اید نیز از این فناوری بهره ببرید.

ریزر و لپ‌تاپ Blade Stealth

شرکت‌های سخت‌افزاری فعال در زمینه بازی‌های کامپیوتری دست از کار نمی‌کشند و هر از گاهی نکاتی قابل توجه در به‌روزرسانی‌های خود ارائه می‌دهند تا نگاه دوستداران بازی‌ها را به سوی خود جلب کنند. در همین زمینه هم شرکت ریزر به‌روز‌رسانی جدیدی داشته و مدل ۲۰۱۶ لپ‌تاپ Blade Stealth دارای تراشه نسل ششمی Core i۷ اینتل ارائه کرده که در کنار کارت گرافیک HD ۶۲۰ اینتل نقش قلب تپنده آن را بازی خواهند کرد. لپ‌تاپ Blade Stealth امسال که مدل پایه آن با قیمت ۹۹۹ دلاری به بازار عرضه خواهد شد از نمایشگری لمسی با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل بهره برده و دارای ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع SSD است. البته ناگفته نماند که کاربران می‌توانند بسته به نیاز خود حافظه داخلی و رم این محصول را افزایش دهند.

در سوی دیگر نسخه پیشرفته‌تر این محصول از نمایشگری با وضوح تصویر ۴K بهره برده و دارای ۱۶ گیگابایت حافظه رم و یک ترابایت حافظه ذخیره‌سازی بوده و از هفته آینده با قیمت ۱۹۹۹ دلار از طریق وب‌سایت شرکت سازنده و سایر خرده‌فروشی‌های معتبر قابل سفارش است. ریزر همچنین مدلی ویژه از لپ‌تاپ Blade Stealth را امسال به بازار عرضه می‌کند که علاوه بر برخورداری از کارت گرافیک انودیا GeForce GTX ۱۰۶۰ دارای ۱۶ گیگابایت حافظه رم، نمایشگری با رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل و یک ترابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی از نوع SSD است. این مدل نیز از هم‌اکنون با قیمت پایه ۱۷۹۹ دلاری قابل سفارش بوده، با این حال کاربران قادر خواهند بود بسته به نیاز خود آپشن نمایشگر لمسی را هم انتخاب کنند.