دنیای اقتصاد: ۹ پروژه جدید شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل مبتنی بر فناوری‌های باند پهن، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونان این وزارتخانه در ساختمان مرکزی ایرانسل افتتاح شد. در این مراسم چهارده هزار و پانصدمین Node باند پهن ایرانسل در شلمچه راه‌اندازی شد، تجمیع فرکانس نسل ۴G+ همراه FDD برای نخستین بار در ایران و تست نسل پنجم تلفن همراه ۵G با دستیابی به سرعت ۲/ ۱ گیگابیت بر ثانیه آزمایش شد، سرویس‌های تماس بر بستر نسل چهارم تلفن همراه (VoLTE) و تماس بر بستر وای فای (VoWiFi) برای نخستین بار در ایران ارائه شدند و ضمن رونمایی از نسخه ششم پروتکل اینترنت (IPv۶)، سامانه پرداخت NFC و سیم‌کارت‌های جدید ایرانسل با عنوان سیم‌کارت‌های چندشماره‌ای، سیم‌کارت گردشگر و سیم‌کارت کودک رونمایی شدند و به بهره‌برداری رسیدند.

علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل در این مراسم گفت: افتتاح و بهره‌برداری از شبکه نسل چهار ثابت TD-LTE برای نخستین بار در ایران در تمامی استان‌های کشور صورت می‌گیرد و تا پایان سال ۹۵ تمامی مراکز استان‌ها و ۷۰ شهر تحت پوشش این فناوری قرار خواهند گرفت. وی در خصوص حجم مصرف دیتای روزانه از ابتدای راه‌اندازی اینترنت پهن باند ایرانسل در شهریور ۹۳ اظهار کرد: میزان مصرف روزانه به ۱۲۰۰ ترابایت رسیده و سرانه دیتای همراه مشترکان ایرانسل ۱۰ برابر و رشد ترافیک روزانه دیتای همراه ۲۵ برابر شده است و از سوی دیگر نرخ تاخیر (Latency) تا ۲۰ برابر کاهش یافته و سرعت تجربه شده ازسوی مشترکان به ۱۰۰ برابر افزایش یافته است. به گفته مدیرعامل ایرانسل، تعداد گوشی‌های نسل چهارم در شبکه ایرانسل ۷/ ۳ برابر شده و به ۴/ ۵ میلیون رسیده است. همچنین تعداد کل گوشی‌های هوشمند در شبکه ایرانسل ۵/ ۲۷ میلیون گوشی، مشترکان دیتا ۲۷ میلیون نفر و ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند ۶۰ درصد است.

وی افزود: در مقایسه روند مصرف جهانی دیتا با رشد ترافیک ایرانسل در دو سال منتهی به ۲۰۱۶، مصرف دیتا در دنیا دو برابر و در ایرانسل ۲۵ برابر شده است. دزفولی درباره سرعت دیتا در شبکه پهن باند ایرانسل نیز گفت: سرعت استفاده از ۴G در مقایسه با ۲G، یکصد برابر و متوسط سرعت استفاده از ۴G نیز ۱۰ مگابیت بر ثانیه است و سرعت استفاده از ۳G در مقایسه با ۲G نیز ۲۰ برابر است. وی افزود: با رشد ۱۰ برابری سرانه پهنای باند مشترکان ایرانسل، بیشترین سهم ترافیک دیتای کشور متعلق به ایرانسل است و این اپراتور از کامل‌ترین زنجیره فناوری‌های پهن باند بی‌سیم و گسترده‌ترین و سریع‌ترین شبکه اینترنت کشور برخوردار است. به گفته وی، ضمن کاهش ۲۰ برابری نرخ تاخیر، سرعت تجربه شده توسط کاربران نیز ۱۰۰ برابر شده و بیشترین تعداد کاربران اینترنت و پهن باند کشور نیز متعلق به ایرانسل است. مدیرعامل ایرانسل، درآمد دولت از این اپراتور طی ۱۰ سال گذشته را ۲۶۲ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: پرداخت مستقیم ایرانسل به دولت در این سال‌ها ۱۸۵ هزار میلیارد ریال بوده است. وی همچنین کل سرمایه‌گذاری ایرانسل تا مرداد ماه سال ۹۵ را معادل ۳/ ۶ میلیارد دلار و کل سرمایه‌گذاری خارجی را دو میلیارد دلار عنوان کرد.