آی‌تی‌ایران: شرکت خودروسازی نیسان در حاشیه برگزاری کنفرانس Ignite ۲۰۱۶ مایکروسافت از همکاری رنو و نیسان با ردموندی‌ها برای راه‌اندازی نسل جدید قابلیت‌های ارتباطی خودروها خبر داد. قابلیت‌هایی که مبنای آنها استفاده از سرویس ابری Azure است. به گزارش دیجیتال ترندز، مدیریت اطلاعات در تمام سرویس‌های جدید برعهده پلت‌فرم ابری اژور خواهد بود. رنو و نیسان با اجرایی کردن طرح جدید به دنبال آن هستند تا برای مشتریان فضایی برای ارتباط پایدار با سرویس‌های کاری، سرگرمی و حتی شبکه‌های اجتماعی را درحالی‌که روی صندلی خودرو نشسته‌اند ایجاد کنند. بر اساس این سرویس‌ها گزینه‌های ویژه‌ای برای پیش‌بینی مشکل در خودرو، کنترل خودرو از راه دور و پشتیبانی از دستگاه‌های الکترونیکی به خودروهای جدید این دو برند اضافه خواهد شد.

جین فیلیپ کورتویس مدیر اجرایی بخش بازاریابی و فروش محصولات مایکروسافت در خصوص این همکاری می‌گوید: «همکاری ما در جهت اجرایی شدن سیاست‌های رنو و نیسان است تا به تعامل هرچه بهتر خودروها با سرویس‌های ابری و دستگاه‌های همراه کمک کنیم». نیسان اعلام کرده انتخاب سرویس ابری اژور مایکروسافت به‌دلیل پشتیبانی خوب آن از سیستم‌عامل‌های مختلف است. این در حالی است که اژور از زبان‌های برنامه‌نویسی و ابزارهای مختلف هم پشتیبانی می‌کند. امنیت این سیستم از دیگر مواردی است که نیسان تاکید ویژه‌ای روی آن داشته است. با پشتیبانی پلت‌فرم ابری اژور، هر راننده این امکان را خواهد داشت تا تنظیمات شخصی دلخواه خودش را روی خودرو پیاده‌سازی و آن ‌را در فضای ابری ذخیره کند. بعد از این هم راننده این امکان را دارد تا تنظیمات را از خودرویی به خودروی دیگر انتقال دهد. سیستم درون خودرویی جدید به صورتی است که نیاز به استفاده از گوشی در داخل خودرو را به حداقل می‌رساند تا راننده تمرکزش را روی جاده بگذارد.

به این ترتیب، علاوه‌بر امکان برقراری تماس صوتی، امکان چک‌کردن حساب فیس‌بوک و توییتر و حتی ارسال پیام به دوستان را هم بدون نیاز به استفاده از گوشی خواهید داشت. نیسان مدعی است با استفاده از قابلیت‌های ارتباطی، امکان پرداخت خودکار وجه در عوارضی‌ها و پارکینگ‌ها هم وجود خواهد داشت. موقعیت‌یابی و غیرفعال کردن عملکردهای خودرو در صورت وقوع سرقت یا حتی امکان قرض دادن خودرو به شخصی دیگر بدون آنکه کلید خودرو را در اختیار داشته باشد از دیگر قابلیت‌های این سیستم جدید است. با بهره‌گیری از سرویس‌های محاسبات ابری اژور، سیستم خودروهای جدید امکان پیشنهاد مسیر براساس عادات رانندگی را هم خواهد داشت. مایکروسافت پلت‌فرم اژور را در فوریه ۲۰۱۰ میلادی راه‌اندازی کرد. این پلت‌فرم در حال حاضر بیش از ۶۰۰ سرویس مختلف در حوزه‌هایی مثل مدیریت اطلاعات، ذخیره‌سازی داده‌ها، تعامل با دستگاه‌های همراه، پوشش محتویات چندرسانه‌ای، محاسبات، یادگیری ماشینی، توسعه محصولات و حتی گیمینگ ارائه می‌دهد.