بلک‏بری دیگر گوشی‏هایش را نمی‏سازد

دنیای اقتصاد: بلک‌بری رسما اعلام کرد فرآیند ساخت گوشی‌های هوشمند را به شرکایش واگذار خواهد کرد و از این به بعد روی بخش نرم‌افزاری محصولاتش تمرکز می‌کند. مسوولان بلک‌بری از همکاری شرکت‌هایی استفاده خواهند کرد که سبک و سیاق آشنای طراحی و عملکرد گوشی‌های این شرکت را مبنای کارشان در بخش تولید قرار می‌دهند. در حال حاضر بلک‌بری همکاری با یک شرکت اندونزیایی را برای رسیدن به این هدف درنظر گرفته است. به این ترتیب، این شرکت تمرکزش را در ادامه راه روی بحث نرم‌افزاری خواهد گذاشت.

سیاستی که البته با توجه به کاهش میزان فروش گوشی‌های این شرکت در چندسال اخیر عملی شده است. با اعلام این خبر، ارزش سهام بلک‌بری ۴ درصد افزایش یافت اما هنوز هم قیمت سهام این شرکت، پایین‌تر از حداقل قیمت آن در چندسال گذشته است. این در حالی است که بلک‌بری در روزگاری نه‌چندان دور، انتخاب اول سیاستمداران، چهره‌های مطرح و حتی بازیگران بود. یکی از دلایل اصلی این امر، سیستم امنیتی فوق‌العاده گوشی‌های این شرکت بود. با وجود این، بلک‌بری خیلی دیر قابلیت‌های لمسی را به محصولاتش اضافه کرد و همین باعث شد در بازار فروش، از رقبایی مثل اپل و سامسونگ و حتی سایر برندهای تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی عقب بماند. حتی مایکروسافت هم با سیستم‌عامل نه‌چندان قدرتمند ویندوزفونش بلک‌بری را پشت‌سر گذاشت.

John Chen مدیرعامل بلک‌بری با آمدن به این شرکت در سال ۲۰۱۳ میلادی تصمیم گرفت مسیر جدیدی برای فعالیت‌های این شرکت ترسیم کند. اگرچه او تلاش زیادی برای ارتقای عملکرد بلک‌بری در بازار گوشی‌های همراه، نرم‌افزارهای امنیتی و حتی نرم‌افزارها و راهکارهای ویژه حوزه اینترنت اشیا انجام داد، اما این شرکت هنوز هم عملکرد ناامیدکننده‌ای در بخش فروش و البته جذب مشتریان دارد. چن حتی سیاست جدیدی را برای فروش گوشی‌های اندرویدی با برند بلک‌بری آغاز کرد و سری بلک‌بری کلاسیک را از دور تولید خارج کرد. با این تصمیم‌ها اگرچه بلک‌بری تا حدودی به ساحل آرامش رسید اما آمار جدید این شرکت، هنوز هم از کاهش ۳۰ درصدی فروش گوشی‌های این شرکت در آخرین سه‌ماهه، در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته حکایت دارد. اگر این استراتژی‌ها به سرانجام نرسد، فشار روی مسوولان بلک‌بری برای فروش این شرکت بیشتر خواهد شد. فشاری که در گذشته منجر به فروش شرکت نرم‌افزاری تحت مدیریت چن (به نام Sybase) به SAP شده بود. بلک‌بری روز جاری اعلام کرد James Yersh مدیر بخش تکنولوژی بلک‌بری هم جای خود را به Steven Capelli خواهد داد که روزگاری در Sybase با چن همکاری می‌کرده است.