رونمایی اپل از آی‌فون و ساعت جدید

دنیای اقتصاد: اپل سرانجام در رویدادی که چهارشنبه شب گذشته برگزار شد، آی‌فون ۷ و ۷ پلاس خود را به همراه ساعت جدید هوشمند خود معرفی کرد تا در رقابت گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند همچنان یک رقیب اصلی باقی بماند. این رویداد در سالن پل گراهام سانفرانسیسکو برگزار شد و تقریبا می‌توان گفت بخش عمده شایعاتی که پیرامون گوشی آی‌فون ۷ وجود داشت به واقعیت پیوست و به نوعی شاهد رویدادی بودیم که بسیاری از اطلاعات آن از پیش لورفته بود. با این حال حتی معرفی محصولی که جزئیات آن پیش مشخص شده بود هم با پوشش خبری گسترده در بین رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه شد، در ادامه نگاهی می‌اندازیم به محصولاتی که اپل معرفی کرد.

آی‌فون ۷

آی‌فون جدید همچنان که پیش‌بینی می‌شد تغییر اساسی در طراحی خود نداشت و تنها یک نسخه آلومینیومی براق در جنس بدنه آن به کار رفته بود. این در حالی بود که در نسخه‌های آی‌فون ۶ اس شاهد به کاررفتن نسخه‌های استنلس استیل و آلومینیومی مات بودیم. عدم تغییر در شکل آی‌فون ۷ نسبت به آی‌فون ۶ و ۶اس چیزی بود که از قبل هم پیش‌بینی می‌شود و به نوعی گفته می‌شود آی‌فون با ظاهری متفاوت را احتمالا در سری بعدی آی‌فون شاهد خواهیم بود. هر چند طبق معمول مراسم را تیم کوک آغاز کرد اما جانی آیو، طراح مشهور شرکت اپل نیز باز به شکل معمول روی تیزرهایی که گفته می‌شود خودش می‌سازد در مورد طرح و بدنه براق و دوربین محصول جدید اپل توضیح داد. آی‌فون ۷ حالا نسخه خاکستری را حذف کرده به نسخه سیاه براق (جت بلک) و سیاه معمولی را به خود افزوده است.

اپل همچنین دگمه Home آی‌فون جدیدش را بازمهندسی کرده و آن را با قابلیت فورس‌تاچ آمیخته است. همچنین برای نخستین بار آی‌فون به استاندارد IP67 مجهز شده که آن را در مقابل آب خوردگی (توجه کنید که با ضد آب بودن متفاوت است) محافظت می‌کند. دوربین آی‌فون ۷ همچنان یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی است اما به لرزش‌گیر اپتیکال و لنز با دیافراگم 8/ 1 مجهز شده که برای عکاسی در نور کم بهینه‌تر شده است. همچنین فلش این دوربین نیز بهینه تر شده است. همچنین حالا با iOS 10 با این دوربین می‌توان عکس‌های RAW گرفت. دوربین جلویی آی‌فون ۷ هم یک دوربین ۷مگاپیکسلی است که در مقایسه با دوربین آی‌فون قبلی تا ۶۰ درصد سریع‌تر شده است. صفحه نمایش آی‌فون ۷ همچنان 7/ 4 اینچی است اما روشنایی آن تا ۲۵ درصد بهبود پیدا کرده و از طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها پشتیبانی می‌کند همچنین پرچمدار جدید اپل به اسپیکر استریو مجهز شده است. در جنجالی‌ترین اقدام اپل ورودی هدفون (جک 5/ 3 میلی‌متری) را حذف کرد و به جای آن ایرپادهای قبلی باید با یک مبدل به درگاه لایتنینگی گوشی وصل شوند.

به جای این اما اپل در این مراسم از Airpod جدید بی‌سیم خود رونمایی کرد. پردازنده آی‌فون‌های جدید A10 و چهارهسته‌ای هستند که تا ۴۰ درصد سریع‌تر از نسخه قبلی شده‌اند ضمن اینکه مصرف باتری را هم کاهش داده‌اند. اپل با حذف نسخه‌های ۱۶ و ۶۴ حالا آی‌فون ۷ را در نسخه‌های ۳۲، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه می‌کند. پیش‌فروش آی‌فون از دیروز (جمعه) آغاز شده و قیمت نسخه پایه آی‌فون هفت ۶۴۹ دلار است و از ۲۳ شهریور شاهد عرضه آن در فروشگاه‌های اپل خواهیم بود.

آی‌فون ۷ پلاس

آی‌فون هفت پلاس هم از نظر طراحی بسیار شبیه آی‌فون ۶ اس پلاس است، اما تفاوت اصلی این آی‌فون ۵/ ۵ اینچی در دوربین دوگانه آن است به‌طوری که در این گوشی از دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی پشتی استفاده می‌شود که امکان تغییر فاصله کانونی پس از عکسبرداری را فراهم می‌کند. فیل شیلر از مدیران اپل در این مراسم گفت که ادعا نداریم دوربین آی‌فون بهتر از دوربین‌های DSLR است، اما این دوربین حالا بهترین دوربین روی گوشی‌های هوشمند و در مقایسه با تمام گوشی‌های قبلی آی‌فون است. اپل در آی‌فون هفت پلاس هم جک ورودی ۵/ ۳ میلی‌متری را حذف کرده و به همین دلیل هندزفری (به کمک مبدلی که داخل جعبه قرار دارد) باید به درگاه لایتنینگ وصل شود و در عوض ایرپادهای جدید بی‌سیم قادر به اتصال به این گوشی خواهند بود. پردازنده آی‌فون ۷ پلاس هم A۱۰ چهارهسته‌ای است و سرعت عملکرد بالایی نسبت به نسخه قبلی خود دارد. آی‌فون هفت پلاس هم در نسخه‌های ۳۲، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه می‌شود و قیمت نسخه پایه آن ۷۶۹ دلار اعلام شده است. این موبایل را نیز از ۲۳ شهریور در بازار خواهیم دید.

ایرپاد جدید بی‌سیم

شاید متفاوت‌ترین محصولی که اپل در این رویداد معرفی کرد ایرپاد جدید باشد. پس از حذف ورودی‌های ۵/ ۳ میلی‌متری جایگزینی جز ایرپاد بی‌سیم نمی‌توانست طرفداران این برند را راضی نگه دارد. این ایرپاد بدون سیم دارای یک کیس است و به راحتی با لمس گزینه Connect (اتصال) به گوشی متصل می‌شود. البته این هندزفری فقط برای اتصال به آی‌فون ۷ نیست و هر دستگاهی که iOS ۱۰، WatchOS ۳ یا MacOS Sierra داشته باشد می‌تواند به این هندزفری متصل شود. اتصال به این دستگاه‌ها پیش از نیاز به قراردادن هندزفری در کیس ویژه شارژ، به مدت ۵ ساعت امکان‌پذیر خواهد بود. کیس ویژه شارژ هم امکان تامین شارژ الکتریکی هندزفری را برای مدت ۲۵ ساعت خواهد داشت. این هندزفری داخل خود پردازنده‌ای دارد که اپل جدید ساخته و نام آن W۱ است. این دستگاه توانایی مدیریت بهینه ارتباطات صوتی و بی‌سیم را به‌طور کامل دارد. هر ایرپاد از دو شتاب‌سنج به‌منظور تشخیص لمس هندزفری توسط کاربر، به‌منظور فعال‌سازی Siri بهره می‌برد. ایرپاد اپل از اواخر اکتبر و با قیمت ۱۵۹دلار به بازار عرضه خواهد شد.

اپل واچ سری 2

اپل در این مراسم و بالاخره پس از مدت‌ها حرف و حدیث و انتشار شایعه‌های مختلف، شرکت از نسل جدید اپل‌واچ هم رونمایی کرد. ساعت هوشمند جدید اپل که Apple Watch Series ۲ نام گرفته، در نگاه اول شباهت‌های زیادی به نسل اول ساعت هوشمند این شرکت دارد. محصول جدید اپل از مواد مشابهی (در مقایسه با اپل واچ) در ساختار خود بهره می‌برد. با وجود این، اپل واچ سری ۲، ضخامت کمتری در مقایسه با محصول سال گذشته دارد. این محصول برای بهبود گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های بدنی کاربران، از سنسورهای جدیدی بهره‌مند شده است. شاخص‌ترین این سنسورها، فشارسنج و جی‌پی‌اس است. سنسور فشارسنج امکان سنجش ارتفاع را فراهم می‌کند تا تخمین دقیق‌تری از کالری مصرفی کاربر ارائه دهد. سنسور جی‌پی‌اس هم تحلیل دقیق‌تری از مسافت‌های پیموده شده یا جابه‌جایی کاربر به‌دست می‌دهد. مقاومت در برابر نفوذ آب هم ویژگی دیگری است که به ساعت جدید اضافه شده است. با این تفاسیر، حالا شناگران می‌توانند تا عمق ۵۰ متری، بدون نگرانی از ورود آب به ساعت، از آن استفاده کنند. اپل واچ سری ۲ به پردازنده دو هسته‌ای Apple S۲ و پردازنده گرافیکی جدیدی هم مجهز شده است. پردازنده جدید، سرعت اجرای برنامه‌ها را در مقایسه با نسخه پیشین تا ۵۰درصد افزایش خواهد داد و البته باتری کمتری را هم در زمان پردازش داده‌ها مصرف می‌کند. صفحه‌نمایش این محصول هم با تامین روشنایی تا ۱۰۰۰nits، روشن‌ترین صفحه‌نمایشی به حساب می‌آید که اپل تاکنون در محصولات خود استفاده کرده است.