نیمی از رایانه‌های جهان آلوده به ویروس‌های مختلف است

ایرنا: پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات(فتا) فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی اعلام کرد که طبق آمار سازمان‌های بین‌المللی نیمی از رایانه‌های جهان آلوده به ویروس‌های مختلف است. پلیس فتای خراسان جنوبی با انتشار مطلبی با عنوان «ویژگی‌های یک آنتی ویروس خوب چیست؟» نوشت: حتی بسیاری از سیستم‌هایی که آنتی ویروس روی آنها نصب شده است از این قاعده مستثنی نیستند، چون بسیاری اوقات کاربران از آنتی‌ویروس‌های معتبر استفاده نمی‌کنند.

این گزارش می‌افزاید: صدمات زیادی ممکن است ویروس‌ها به سیستم‌های رایانه‌ای برسانند، مانند ایجاد اختلال در امور عادی یک سازمان، تضعیف قدرت رقابت و تهدید کلی یک سازمان، ایجاد اختلال در مکاتبات درون سازمانی و برون سازمانی، نیاز به صرف وقت و انرژی بیشتری برای رفع مشکل ناشی از وجود ویروس‌ها تحمیل هزینه و صدمات مالی و روحی از صدمات ناشی از ویروس در سیستم‌های رایانه‌ای است. مسوولان سازمان‌ها باید توجه کنند، اطلاعات حیاتی آنها به سرقت نرود، آنها اغلب از سیستم‌های امنیتی مانند ضدویروس‌ها برای جلوگیری از ورود بدافزارها و سرقت داده‌ها استفاده می‌کنند.

متاسفانه بیشتر شرکت‌های سازنده ضدویروس این تضمین را نمی‌دهند که هیچ‌گونه Log مشکوکی را از سیستم کاربران برندارند، باید شرکت سازنده ضد ویروس این تضمین را بدهند که هیچ‌گونه درپشتی (backdoor) در ساختار آن وجود ندارد. پلیس فتای خراسان جنوبی می‌افزاید: شاید این جمله معروف را بارها شنیده باشید که ویروس‌ها همیشه یک گام جلوتر از آنتی‌‎ویروس‌ها هستند. اینکه بدانیم از چه ضدویروسی استفاده کنیم یک اقدام ضروری است؛ بنابراین بهتر است اول بدانیم که ویژگی‌های یک ضدویروس خوب چیست؟ یکی از مشخصات ضدویروس‌های خوب این است که درصد شناسایی بالایی داشته باشد، کمترین تاثیر را در عملکرد سیستم داشته باشد تا بتواند بهترین سرعت عمل در واکنش به تهدیدات را از خود نشان بدهد.یکی از نکاتی که برای کسب نتیجه خوب از یک آنتی ویروس باید مدنظر داشت این است که از یک آنتی‌ویروس اصل (original) استفاده کنید. توجه داشته باشید که برخی از فروشندگان برای اثبات برتری محصول خود، به مراجعی استناد می‌کنند که حتی خود ضدویروس اصلی نیز به آن مرجع هیچ‌گونه استنادی نمی‌کند و بدیهی است که چنین مراجعی فاقد اعتبار و ارزش است.