رونمایی سونی از کنسول بازی

در جدیدترین اقدام سونی برای ارائه محصولات به روز شده‏ای در زمینه تجهیزات بازی در نیویورک این شرکت از دو مدل جدید پلی‏استیشن ۴ پرو و پلی‏استیشن ۴ اسلیم رونمایی کرد که دارای قابلیت‏های جذابی نسبت به قبل هستند. به گزارش فارنت، در جریان رویداد پلی‏استیشن در نیویورک، شرکت سونی بالاخره به شایعات و اطلاعات درز کرده درباره چگونگی جدیدترین محصولاتش خاتمه داد و ابتدا از پلی‏استیشن پرو، سپس از پلی‏استیشن ۴ اسلیم رونمایی کرد. در این مراسم که در نیویورک انجام شد «مارک سرنی» معمار پلی‏استیشن ۴ این دستگاه را به دست گرفت و در مورد امکانات و ویژگی‏های پلی‏استیشن پرو توضیحاتی ارائه داد. به گفته او این کنسول دارای قابلیت استریم HDR و پردازی تصاویر ۴k خواهد بود و یک پردازنده قدرتمندتر دارد تا از پس اجرای بازی‏ها در وضوح تصویر فول‏اچ‏دی با فریم ۶۰ قاب بر ثانیه برآید.

در همین حین، بازی‏هایی از جمله «واچ‏داگز ۲»، «برای افتخار» و «خیزش مقبره نورد» در وضوح تصویر ۴k به نمایش در آمدند. مسوولان سونی همچنین با نمایش تصاویری توضیحاتی در مورد تفاوت بازی‏هایی که با کنسول اولیه و روی نمایشگر غیر HDR اجرا می‏شوند و بازی‏هایی که با کنسول جدید و روی نمایشگر با قابلیت HDR اجرا می‏شوند ارائه دادند. با این وجود، نباید نگران بود چون حتی اگر نمایشگری از HDR هم پشتیبانی نکند، پلی‏استیشن پرو همچنان یک قدم رو به جلو محسوب می‏شود و کیفیت بازی‏ها خیره‏کننده هستند. همچنین تعدادی از بازی‏های پلی‏استیشن قرار است با پلی‏استیشن پرو هماهنگ‌سازی شده و افزونه‏ای برای این کار عرضه کنند، بنابراین نیازی نیست که با خرید دستگاه جدید، اقدام به خرید مجدد بازی‏هایی کنید که از قبل خریداری کرده‏اید.

رونمایی از سونی پلی‏استیشن 4 اسلیم با قیمت 300 دلار

اما در مراسم Playstation Meeting همزمان با ارائه«پلی‏استیشن ۴ پرو»، پلی‏استیشن ۴ اسلیم نیز به دو ستداران بازی معرفی شد. این دستگاه جدید مانند ایکس باکس وان اس، ظریف و کم‏حجم است اما مدیران شرکت سونی اعلام کرده‏اند این دستگاه جهشی به جلو برای کنسول‏های بازی خواهد بود. با وجود اینکه قبل از این کنفرانس عکس‏ها و ویدئوهایی از این کنسول در فضای مجازی منتشر شده بود، اما هیچ اطمینان قطعی درباره این محصول وجود نداشت، اما اکنون سونی خود رسما از این کنسول جدید رونمایی کرد تا به تمام احتمالات غیررسمی پایان دهد. این دستگاه ۲۹۹ دلار قیمت دارد و از هفته آینده به فروش خواهد رسید.

معرفی لوازم جانبی جدید پلی‏استیشن 4

سونی همچنین در کنفرانس خود پس از معرفی PlayStation ۴ Slim و PlayStation ۴ Pro لوازم جانبی جدید را نیز برای این کنسول‏ها معرفی کرد. اما در حالی‌که مسوولان شرکت سونی طی رویداد پلی‏استیشن چندان درباره دسته بازی DualShock ۴ CUH-ZCT۲ که پیش‏تر عکس‏های آن پخش‏شده بود صحبتی نکرد، اما این رونمایی نشان داد که شایعات پخش شده واقعیت داشت. تاچ‏پد آن چندان با خود دسته یکپارچه نیست، اما به خط بالای آن اجازه می‏دهد که رنگ خود را با رنگ نوار نور یکی کند؛ بازی‏ها می‏توانند از این قابلیت استفاده ویژه‏ای بکنند.همچنین می‏توان زمانی که بلوتوث و وایرلس آن به‏خوبی اطلاعات را ارسال نمی‏کنند، از USB برای ارتباط برقرار کردن با PS۴ کمک گرفت. دسته‏های بازی Xbox One از همان ابتدا نیز از این حقه استفاده می‏کردند. این دسته در ابتدای پاییز با قیمت ۵۹ دلار برای فروش آماده خواهد بود و نکته دیگر اینکه باتری آن‏هم بزرگ‌تر نشده است. هدست Platinum هم که در ساخت آن از تکنیک‏ها و مواد اعلاء استفاده‏شده و با هدست واقعیت مجازی PS VR هم کار خواهد کرد، با قیمت ۱۵۹ دلار عرضه می‏شود. دوربین جدیدی برای پلی‏استیشن با کد CUH-ZEY۲ که همان طراحی استوانه‏ای را دارد و نصب آن آسان‏تر است، با قیمت ۵۹ دلار عرضه خواهد شد. همچنین طراحی جدیدی هم برای عمودی ایستادن PS۴ Pro و PS۴ Slim در دست ساخت است.

مایکروسافت و ترس از پلی استیشن 4 پرو

اما با وجود تغییرات شگفت انگیز در پلی‏استیشن ۴ کشیده که با نام پلی‏ استیشن ۴ پرو معرفی شد شرکت مایکروسافت با توجه به این ارائه از سونی اعلام کرد که از ارائه پلی‏‌استیشن ۴ پرو به بازار و جذب دوستداران دنیای بازی ترسی ندارد. درحالی‌که کنسول پلی استیشن ۴ پرو از پردازنده سریع‏تر و گرافیک بالاتری بهره می‏برد تا به راحتی بازی‏ها را با رزولوشن ۴k اجرا کند، اما از طرف دیگر مایکروسافت هم به عنوان رقیب دیرینه سونی در زمینه کنسول‏های بازی دست روی دست نگذاشته است و ماه پیش اخبار ساخت کنسولی بسیار قدرتمندی از جانب مایکروسافت با نام پروژه Scorpio منتشر شد. این کنسول از گیم‏هایی با رزولوشن ۴k پشتیبانی می‏کند و قرار است جانشین کنسول ایکس‏باکس وان شود. اما نکته مهم این است که ایکس‏باکس وان ارتقا یافته مایکروسافت تا سال آینده میلادی روانه بازار نمی‏شود؛ اما کنسول پلی‏استیشن ۴ پرو از ماه آینده در پیشخوان مغازه‏ها قابل دسترسی است، اما با وجود این تاخیر، مایکروسافت همچنان نگران ارائه کنسول پلی‏استیشن ۴ پرو در بازار نیست.

آلبرتو پِرِنو (Albert Penello)، یکی از مدیران ارشد واحد تولید ایکس‏باکس مایکروسافت در صحبت‏هایی تاکید کرد نسبت به تصمیم مایکروسافت برای ساخت کنسول بازی بعدی این شرکت احساس بسیار خوبی دارد. این مدیر اشاره کرد که کنسول‏های بعدی حتما باید از رزولوشن ۴k پشتیبانی کنند و این امری است که مایکروسافت و سونی به خوبی به اهمیت آن پی‏ برد‏ه‏اند و سیاست‌های اخیر این دو شرکت از قدم گذاشتن در این عرصه جدید خبر می‏دهد. اما کنسول بعدی مایکروسافت امکانات سخت‏افزاری بسیار قوی‏تری دارد. پردازنده کنسول بعدی مایکروسافت از ۶ترافلاپز پشتیبانی می‏کند و با یک حساب سرانگشتی می‏توان گفت به راحتی ۴۳ برابر کنسول پلی‏استیشن ۴ پرو تازه معرفی شده، قدرت دارد. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که آمار و ارقام فعلی از برتری فروش ۲ برابری کنسول‏ بازی سونی نسبت به کنسول مایکروسافت حکایت دارد و بدون شک سونی در ‏آینده نیز دست روی دست نخواهد گذاشت. با این حساب انتظار می‏رود در آینده نزدیک اخبار بیشتری از پروژه Scorpio مایکروسافت و همچنین برنامه‏های سونی برای کنسول بعدی این شرکت شاهد باشیم.