برنامه نویسان برتر جهان

کشورهای آمریکا و هند توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری بیشتری دارند. با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد برنامه‌نویسان چینی و روسی مهارت و استعداد بیشتری در این زمینه دارند. در بررسی‌های وب‌سایت HackerRank از نتایج ۴/ ۱ میلیون آزمون برنامه‌نویسی در چندسال گذشته استفاده شده تا مهارت برنامه‌نویسان کشورهای مختلف ارزیابی شود.

Ritika Trikha نویسنده وب‌سایت HackerRank درخصوص نتایج این بررسی‌ها می‌گوید: «چین و روسیه بیشترین توسعه‌دهندگان با مهارت را در اختیار دارند. برنامه‌نویسان چینی در زمینه ریاضیات، برنامه‌نویسی کاربردی و چالش‌های مربوط به ساختارهای اطلاعاتی بالاترین امتیاز را در میان تمام کشورها به‌دست آوردند. این در حالی است که روس‌ها در پیاده‌سازی الگوریتم‌ها برترین‌ به حساب می‌آیند.»

ایالات متحده آمریکا و هند اکثریت توسعه‌دهندگان حاضر در این بررسی را به خود اختصاص دادند؛ اما برنامه‌نویسان این دو کشور، از نظر مهارت به‌ترتیب در مکان‌های بیست و هشتم و سی و یکم قرار گرفته‌اند. Trikha معتقد است اگر المپیکی برای بررسی توانایی‌های برنامه‌نویسی توسعه‌دهندگان کشورهای مختلف برگزار شده بود، مدال طلا به چین، نقره به روسیه و برنز به لهستان تعلق می‌گرفت. در این بررسی‌ها، جنبه‌های مختلف برنامه‌نویسی از تسلط به زبان برنامه‌نویسی تا پیاده‌سازی صحیح الگوریتم‌ها، توجه به امنیت و مدیریت سیستم‌های توزیع‌یافته مدنظر قرار گرفته است. در نهایت، امتیاز توسعه‌دهندگان بر اساس دقت و سرعت‌عمل آنها مشخص شده است. این مطالعات، به بررسی ۵۰ کشور برتر در این حوزه محدود شده است. پس از چین و روسیه، کشورهای لهستان، سوئیس، مجارستان، ژاپن، تایوان، فرانسه، جمهوری چک و ایتالیا در مکان‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

برنامه‌نویسان چینی با امتیاز ۱۰۰ در صدر این لیست قرار گرفته‌اند. با این وجود، این امتیاز به آن معنا نیست که کار توسعه‌دهندگان چینی بی‌عیب و نقص است. در واقع امتیاز ۱۰۰، معیاری برای مشخص کردن جایگاه برترین کشور در این رده‌بندی است. پس از چین، روسیه با امتیاز ۹/ ۹۹ در رده دوم قرار گرفته است. لهستان و سوئیس با امتیازی نزدیک به ۹۸ جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. پاکستان با امتیاز ۴/ ۵۷ از ۱۰۰ در مکان پنجاهم قرار گرفته است.

لهستان در بخش آزمایش‌های مربوط به جاوا، فرانسه در C++، هنگ‌کنگ در Python، ژاپن در هوش مصنوعی و سوئیس در مدیریت پایگاه‌های داده‌ای بهترین نتایج را کسب کرده‌اند. برنامه‌نویس‌های اوکراینی هم در امنیت پیشتاز رقابت‌ها بودند. موضوع ناراحت‌کننده در این گزارش شاید حضور نداشتن برنامه‌نویسان ایرانی است که با توجه به اینکه ایران برنامه‌نویسان بسیار قابلی دارد که در بهترین شرکت‌های جهان مشغول به کار هستند، نبود نام ایران در این لیست احتمالا ناشی از آن است که آزمون جهانی در ایران برگزار نشده که احتمالا به‌دلیل تحریم بوده است و این شرکت هم اطلاعاتی از برنامه‌نویسان ایران ندارد.