شرایط ارائه لیزینگ به شرکت‌های دانش‌بنیان

خبرگزاری مهر: معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: همواره درصدد هستیم که با ارائه تسهیلات لیزینگی به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم بازارشان توسعه یابد. حمیدرضا شاهوردی در نشست تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه ما در این دو سال اخیر فعالیت‌هایی را در راستای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز کرده‌ایم، گفت: پیش‌بینی می‌کردیم در سال‌های ۹۳ و ۹۴، صد میلیارد تومان تسهیلات لیزینگی را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کنیم که این موضوع محقق نشد. این موضوع توسط کارگزاران بیرون از صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: بعد از تشکیل معاونت توسعه که لیزینگ را بر عهده گرفته است، ۵ کارگزار را در این راستا مشخص کردیم تا به‌صورت ماموریت‌محور کارهای تخصصی مربوط به لیزینگ را انجام دهند. شاهوردی با بیان اینکه این تسهیلات مشمول مواد اولیه نمی‌شود، گفت: در حالی که در اقتصاد کشور لیزینگ به کالاهای دارای سند اعطا می‌شود، در صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات لیزینگ به کالاهای سرمایه‌ای پرداخت خواهد شد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: لیزینگ به حوزه‌هایی اختصاص می‌یابد که مالکیت داشته باشند؛ در واقع شرکت‌هایی که از تسهیلات سرمایه در گردش بهره‌مند شده‌اند، مشمول تسهیلات لیزینگ صندوق نخواهند شد و زمانی که محصول تولید شده و در انبار باشد، می‌تواند از خدمات لیزینگ بهره‌مند شود.

شاهوردی درخصوص نرخ سود تسهیلات لیزینگی ادامه داد: اگر این تسهیلات تا ۵۰۰ میلیون تومان باشد، نرخ آن ۹ درصد و اگر از ۵۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد تومان باشد ۱۱ درصد خواهد بود. وی افزود: تاکنون بر اساس اسناد بالادستی، شرکت‌های دولتی و واحدهای عمومی غیردولتی اجازه استفاده از این تسهیلات را ندارند. خریداران باید غیردولتی، خصوصی و تعاونی باشند.