جذاب‌ترین محصولات IFA 2016

آی‌تی ایران: در نمایشگاه IFA ۲۰۱۶ برلین شاهد رونمایی از محصولات جدید برندهای مختلفی بودیم. با وجود این، برخی از این محصولات، جذاب‌تر و در برخی موارد عجیب‌تر از دیگر محصولات عرضه‌شده از سوی شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه بودند.

لپ‌تاپ غول‌پیکر با صفحه نمایش خمیده: شرکت ایسر در کنفرانس خبری خود، لپ‌تاپ Predator ۲۱X را با تمرکز روی بازی‌های ویدئویی معرفی کرد. نکته قابل توجه درخصوص این لپ‌تاپ ۲۱ اینچی، وزن زیاد آن (۸ کیلوگرم) است. این لپ‌تاپ چهار اسپیکر و دو ساب‌ووفر دارد و از دو منبع تغذیه برای تامین توان بهره می‌برد. پنج فن خنک‌کننده در کنار هشت لوله انتقال گرما از دیگر مشخصات این محصول ایسر است. بُعد مثبت قضیه آن است که با رونمایی ایسر از این محصول، شاهد حضور اولین لپ‌تاپ مجهز به صفحه‌نمایش خمیده در بازار بودیم. بهره‌مندی از دو کارت گرافیکی GeForce GTX ۱۰۸۰ در کنار صفحه‌کلید مکانیکی از دیگر نکات مثبت این محصول است. ایسر هدف از تولید چنین محصولی را پشت‌سر گذاشتن محدودیت‌های موجود در حوزه تکنولوژی تولید لپ‌تاپ‌ عنوان کرده است. Predator ۲۱X با قیمتی بیش از ۵ هزار دلار به بازار عرضه خواهد شد.

عقب‌نشینی محسوس سونی: شرکت سونی در نمایشگاه سال گذشته IFA از اکسپریا زد ۵ پرمیوم به‌عنوان اولین گوشی هوشمند با صفحه‌نمایش ۴K رونمایی کرد. با وجود این، به‌نظر می‌رسد تاثیرات منفی که این قابلیت روی مصرف باتری و البته افزایش قیمت زد ۵ پرمیوم داشته، ژاپنی‌ها را مجبور به اتخاذ تصمیم جدیدی کرده است. این شرکت با رونمایی از اکسپریا XZ مجددا رزولوشن صفحه‌نمایش ۲/ ۵ اینچی محصول جدید خود را به تمام اچ‌دی کاهش داد. با وجود این، دوربین ۲۳ مگاپیکسلی در پشت، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی مخصوص سلفی، بدنه فلزی و مقاومت در برابر آب تا عمق ۵ متری برای مدت ۳۰ دقیقه، بهره‌مندی از تراشه اسنپ‌دراگون ۸۲۰ و اندروید مارشمالو، از جمله مشخصات قابل توجه این محصول است.

عملکرد بهینه برای باتری ساعت‌های هوشمند: اگرچه ساعت هوشمند جدید سامسونگ یعنی Gear S۳ ظاهر جذابی دارد اما بهره‌گیری از باتری ۳۸۰ میلی‌آمپرساعتی باعث شده ضخامت این محصول در مقایسه با رقبایش افزایش یابد. این در حالی است که در صورت استفاده از باتری با ظرفیت کمتر، مطمئنا عملکرد چندان مطلوبی را از این ساعت هوشمند شاهد نخواهیم بود. با وجود این، Withings Steel HR محصولی که احتمالا نام آن حتی به گوش شما نرسیده، ساعت هوشمند جدیدی است که راهکاری ابتکاری برای برطرف کردن مشکل باتری دارد. این ساعت در واقع ترکیبی از یک ساعت هوشمند و یک ساعت سنتی است. ساعت آنالوگ قدیمی، زمان را نشان می‌دهد تا نیازی به روشن کردن صفحه‌نمایش و در نهایت، مصرف باتری نباشد. این در حالی است که در قالب ترکیب هوشمند این ساعت، سیستم رهگیری فعالیت‌های بدنی و شمارش ضربان قلب مدیریت کار را برعهده می‌گیرد.

پیشرفت هدفون‌های بی‌سیم: در نمایشگاه IFA شاهد عرضه هدفون‌های بی‌سیم زیادی از شرکت‌های مختلف بودیم. با این وجود، MDR-۱۰۰۰X هدفون ویژه شرکت سونی در کنار کیفیت صدای خروجی بی‌نظیر، از سیستم از‌بین‌ برنده نویز کاملا متفاوتی بهره‌مند شده است. این سیستم حتی ظاهر گوش شما یا حتی به‌چشم داشتن عینک را هم بررسی می‌کند تا بهترین عملکرد را در منتفی کردن نویزها پیش رویتان قرار دهد.

چشم‌انداز روشن لوازم خانگی: در نمایشگاه IFA شاهد رونمایی شرکت‌های مختلف از نوآوری‌های جدید در حوزه لوازم خانگی بودیم. به‌عنوان مثال، ماشین لباسشویی جدید الکترولاکس به از بین بردن سختی آب ورودی کمک می‌کند تا در فرآیند شست و شو، کیفیت لباس‌ها کاملا دست‌نخورده باقی بماند. میکسر رومیزی بوش هم این قابلیت را دارد تا مواد اولیه ورودی را به‌طور خودکار وزن کند. علاوه بر اینها، ماشین ظرفشویی شارپ هم با پایان یافتن فرآیند شست و شوی ظروف، در ماشین را باز می‌کند تا بخار درون محفظه خارج شده و خشک شدن ظروف با سرعت بیشتری انجام شود.

خانه‌های هوشمند: در نمایشگاه IFA شاهد مجموعه متنوعی از دوربین‌ها، سنسورهای حرکتی و سیستم‌های امنیتی بودیم که قرار است به هوشمندسازی هرچه بیشتر منازل کمک کنند. در این میان، دوربین ۳۶۰ درجه بوش که به‌طور ویژه برای استفاده در محیط‌های سرپوشیده طراحی شده بیش از سایرین خودنمایی می‌کرد. این دوربین قابلیت آن را دارد تا برای حفظ حریم خصوصی مصرف‌کننده، با صلاحدید او مانند لاک‌پشت جمع شده و در داخل محفظه‌ای ویژه قرار گیرد. علاوه بر این، شاهد رشد همکاری‌ میان شرکت‌های فعال در حوزه هوشمندسازی خانه‌ها با تولیدکنندگان لوازم خانگی بودیم. موضوعی که نوید روزهای روشن و همزیستی مسالمت‌آمیز در جهت توسعه هر چه بیشتر تکنولوژی‌های ویژه هوشمندسازی منازل را می‌دهد.