روبات‌های جاروبرقی در حال تسخیر خانه‌ها

عاقله ترابی: از ابتدای پیدایش بشر، همواره انسان در پی یافتن راهی برای آسان‌کردن زندگی‌اش بوده است. از اختراع انواع ماشین‌های ابتدایی گرفته تاکنون که تکنولوژی با سرعتی چشمگیر در حال پیشروی است زمانی را در تاریخ نداریم که بشر دست از یافتن راهی برای زندگی راحت‌تر کشیده باشد. حالا دیگر هر روز شاهد فناوری جدیدی هستیم و دیگر مانند سال‌های گذشته هم هنگام شنیدن اخبار جدید در این حوزه چندان هیجان‌زده نمی‌شویم. دیگر برایمان طبیعی است و پذیرفته‌ایم که روز‌به‌روز بیشتر به سمت ماشینی‌شدن پیش می‌رویم و دیری نمی‌پاید که انواع دستگاه‌های هوشمند اطرافمان را فراگرفته‌اند و کار ما فقط دستور ‌دادن به‌ آنهاست و دیگر هیچ.

یکی از همین اختراع‌های بشر جارو است. سال‌ها پیش با پیشرفت علم و فناوری جاروهای‌برقی ظهور کردند و در زمان خود خلاقیت جالب توجهی بود. حالا چند سالی است که بشر پا را از این هم فراتر گذاشته و حتی به این هم راضی نیست که سر پا بایستد و جارو را در دستش بگیرد تا رفت‌و‌روب را انجام بدهد؛ ترجیح می‌دهد در گوشه‌ای از خانه به کارهای شخصی‌اش مشغول باشد و جارو خودش برود خانه را تمیز کند و برگردد سر جایش بنشیند. و جالب اینکه حالا همین اتفاق هم افتاده است؛ اخیرا روبات‌هایی ظهور کرده‌اند که وظیفه جاروکردن خانه را بر عهده دارند. این روبات‌ها که قابلیت‌هایشان هر روز در حال پیشرفت و توسعه است در اغلب خانه‌ها جای خود را باز کرده‌اند و طبیعی است که تا چند سال دیگر جزء لاینفک منازل خواهد شد و خانه‌ای را نخواهیم دید که از این دستگاه‌ها در آن نباشد. در همین راستا در نمایشگاه ایفای امسال که در برلین برگزار شد شرکت‌های تولید‌کننده این نوع محصولات هریک به نوبه خود تلاش کردند، با عرضه محصولات بهتر در مقایسه با دیگران، در این حوزه از رقبا پیشی بگیرند. در ادامه، برخی از بهترین روبات‌های جاروبرقی را که تاکنون عرضه شده‌اند بررسی می‌کنیم.

نئاتو

کمپانی Neato که درعرضه روبات‌های جاروبرقی شناخته‌شده است امسال در جریان برگزاری نمایشگاه ایفا، از دو محصول جدید خود رونمایی کرد. سال گذشته نیز این شرکت آمریکایی از یک جاروبرقی روباتیک با عنوان Botvac Connected رونمایی کرده بود که به گوشی‌های هوشمند متصل می‌شد. این روبات در زمان خود محصولی شگفت‌انگیز بود که با استفاده از فرمی که داشت، برای تمیزکردن گوشه‌های خانه‌ها گزینه مناسبی به حساب می‌آمد. همچنین این روبات برای کار خود به نور نیاز نداشت و در تاریکی هم با استفاده از قابلیت کنترل خودکار به اجسام برخورد نمی‌کرد. حالا این شرکت روبات‌هایBotvac D۳ Connected و Botvac D۵ Connected را معرفی کرده است که به مراتب از نسخه‌های پیشین خود عملکرد بهتری دارند. این جاروها مانند نسخه قبلی در ابتدا فضای خانه یا هر محیطی را که در آن هستند اسکن می‌کنند و پس از شناسایی کامل فضا بدون هیچ خطایی شروع به کار می‌کنند. کمپانی Neato مدل D۳ را با قیمت ۴۰۰ دلار و مدل D۵ را به قیمت ۶۰۰ دلار عرضه می‌کند که طبیعتا به همان اندازه اختلاف قیمت قابلیت‌های متفاوتی از هم دارند و بسته به نیازتان می‌توانید یکی از این دو را انتخاب کنید. مثلا D۳ در هر بار شارژ ۱۷۰ مترمربع را تمیز می‌کند در حالی که D۵ پس از هر بار شارژ‌شدن تا ۴۲۰ متر را تمیز می‌کند. یکی از نکات جالب توجه D۳ قابلیت «Find Me» است که با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید روبات خود را در هر نقطه از خانه که باشد پیدا کنید. البته روبات باید به وای‌فای متصل باشد تا بتواند به شما پاسخ بدهد و خود را نشان دهد.

آی‌روبات

پیش از همه باید بگوییم که اشتباه نکنید. این برند با عبارت «آی» که به همراه دارد هیچ ارتباطی به شرکت اپل ندارد. این کمپانی که از پیشگامان این حوزه به شمار می‌رود از سال ۲۰۰۲ شروع به عرضه روبات‌های جاروبرقی کرده و شهرت قابل قبولی هم در این عرصه کسب کرده است. آی‌روبات آخرین روبات جاروبرقی خود را با عنوان Roomba ۹۸۰ عرضه کرده است که یکی از توانمندترین جاروهای روباتیک محسوب می‌شود. این روبات شامل مجموعه‌ای از حسگرهای پیشرفته است که کمک شایانی برای تمیزکردن بهتر فضا می‌کنند. این روبات هم با استفاده از دوربینی که دارد در ابتدا از خانه نقشه‌برداری می‌کند و پس از اینکه با محیط و چیدمان وسیله‌ها آشنا شد شروع به کار می‌کند. Roomba ۹۸۰ با یک بار شارژکردن دو ساعت می‌تواند کار کند و سپس به‌طور خودکار به سراغ شارژر خودش می‌رود تا انرژی از دست‌رفته‌اش را تامین کند و دوباره مشغول کار نظافت شود. این روبات با اینکه از قدرتمندترین و بادقت‌ترین روبات‌ها محسوب می‌شود ولی باید بدانید که برای خرید آن باید هزینه‌ای معادل ۹۰۰ دلار بپردازید.

شیائومی

کمپانی شیائومی با اینکه هنوز آن طور که باید در جهان غرب مخاطبان خود را پیدا نکرده ولی در سرزمین شرق به‌خوبی شناخته‌شده است و طرفداران پروپا قرص خود را هم دارد. این شرکت چند روز پیش و در جریان برگزاری نمایشگاه ایفا از جاروبرقی روباتیک خود رونمایی کرد که مانند دیگر محصولات شیائومی بزرگ‌ترین ویژگی‌اش قیمت مناسب آن (۲۵۰دلار) در مقایسه با کیفیت و کارآیی‌اش است. Mi Robot Vacuum از مسیر خود نقشه‌برداری می‌کند و اطلاعات مربوط به فضای تحت پوشش را از طریق نرم‌افزار ویژه گوشی‌های هوشمند در اختیار شما قرار می‌دهد تا متوجه شوید چه قسمت‌هایی جارو شده‌اند. این دستگاه با یک بار شارژ‌شدن می‌تواند ۲ ساعت و نیم کار کند و پس از خالی‌شدن باتری به‌طور خودکار به استند شارژ خود برمی‌گردد تا دوباره باتری مورد نیازش تامین شود. جاروبرقی شیائومی با اپلیکیشن Mi Home کار می‌کند. شما به این ترتیب می‌توانید بر فرآیند پاک‌سازی به‌صورت لحظه‌ای نظارت داشته باشید. شما حتی می‌توانید پس از اینکه خانه را ترک کردید به این روبات برنامه بدهید و وقتی که به خانه برمی‌گردید با خانه تمیز مواجه خواهید شد. یکی از نکات جالب توجه این روبات برس‌های جانبی آن است که برای تمیز ‌کردن گوشه وکنار و شکاف‌ها مناسب است. همچنین شما می‌توانید برای این روبات یک نوار مغناطیسی با قیمت ۶ دلار تهیه کنید. مزیت این دیوار مجازی این است که از ادامه حرکت روبات در قسمت‌هایی که شما نمی‌خواهید جلوگیری می‌کند.

سامسونگ

شرکت سامسونگ هم پابه‌پای سایر رقبا به فکر عرضه جاروبرقی روباتیک افتاده و پا در این حوزه گذاشته است. این کمپانی کره‌ای سال گذشته از روبات خود با عنوان PowerBot VR۹۰۰۰ رونمایی کرد که توجه بسیاری را به همراه داشت. قیمت این جاروبرقی هزار دلار است و با اینکه به نظر زیاد می‌آید سامسونگ اعلام کرده که در ازای چنین هزینه‌ای مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته را در اختیار خواهید داشت. این محصول با فرچه مستطیل‌شکل و پهنی که دارد نیاز به فرچه‌های کناری را از بین می‌برد و می‌تواند همه گوشه‌وکنار را با موتور قدرتمندش تمیز کند. این محصول سنسورهای قوی و حساسی دارد که باعث می‌شود ارتفاع و حتی اجسامی را که سر راهش است تشخیص بدهد و بدون کوچک‌‌ترین مانع و مشکل وظیفه‌اش را به‌درستی انجام دهد. شما این دستگاه را هم مانند سایر برندها می‌توانید از راه دور کنترل کنید.

ال‌جی

کمپانی ال‌جی هم در این میان مدتی است به فکر تولید روبات جاروبرقی افتاده است. جدیدترین جاروبرقی هوشمند شرکت ال‌جی که سال گذشته معرفی شد از سه سنسور دوربین با هدف رهگیری و مشخص‌کردن موقعیت مکانی خود و مقصدی که باید به سمت آن حرکت کند بهره می‌برد. این جاروبرقی می‌تواند گزارش زنده‌ای از عملیات انجام شده توسط خود را به گوشی هوشمند مالک خود ارسال کند. این مدل قرار بود در نمایشگاه IFA امسال رونمایی شود که ظاهرا هنوز این اتفاق نیفتاده؛ ولی این شرکت روز گذشته اعلام کرد که می‌خواهد در این حوزه سرمایه‌گذاری جدی کند. ال‌جی می‌خواهد پا را از این فراتر بگذارد و به تمیز‌کردن کف خانه رضایت ندهد. این کمپانی می‌خواهد کاری کند که روبات نظافتچی‌اش همه فعالیت‌های روزمره را انجام دهد. ال‌جی این اقدام را در راستای رشد و توسعه خانه‌های هوشمند انجام می‌دهد و بر آن است که روبات‌ها عنصر کلیدی در این عرصه به شمار می‌روند.