این روزها همراه با رخداد سالانه «بازگشت به مدرسه و دانشگاه» تب خرید سیستم پرتابل نیز افزایش می‏یابد و تازه‏واردان به دانشگاه با این سوال بزرگ روبه‌رو می‏شوند که چه نوع لپ‏تاپی را برای تحصیل بخرند؟ به گزارش خبرآنلاین، در ادبیات کامپیوتر دو اصطلاح به نام‏های لپ‏تاپ تجاری (Business Laptop) و لپ‏تاپ همه‌پسند و رنگی (Consumer Laptop) داریم، هرچند درباره برگردان واژه‏های خارجی به فارسی همچنان دچار نقص هستیم اما بهتر است با ویژگی‏های لپ‏تاپ بیزینسی و صنعتی بیشتر آشنا شویم تا شاید فرق آن دو را بهتر درک کنیم. در وهله اول یک لپ‏تاپ بیزینسی به‌دلیل استفاده از سخت‏افزار «کاری‏تر» عمر بیشتری نسبت به لپ‏تاپ رنگی و مشتری‏پسند دارد.

سری تینک‏پد آی‌بی‌ام که بعدها به نام تینک‏پد لنوو تغییر نام یافت نمونه اعلای لپ‏تاپ‏های بیزینسی است که زنده ماندنشان بیشتر از بقیه است و معمولا سازنده یک سال بیشتر گارانتی به مشتری می‏دهد (به‌دلیل تضمین و اعتماد به ساخت باکیفیت خود). اغلب لپ‏تاپ‏های صنعتی جان‏سخت بوده و استانداردهای ضدضربه و افتادن از ارتفاع را دارند و از سوی دیگر اغلب دارای نمایشگر مات و نه شیشه‏ای هستند و ممکن است در وهله اول مشتری‏پسند نباشند (مشتریان معمولی دنبال محصول چشم‏نواز و رنگی هستند) اما برای استفاده در محیط بیرون رفلکس ندارند و کارهای Outdoor را هندل می‏کنند. داشتن و نداشتن نرم‏افزارهای اضافی از قبل نصب‏شده توسط کمپانی فرق دیگر این دو نوع لپ‏تاپ است. لپ‏تاپ صنعتی برای کسب‏وکار فاقد نرم‏افزارهای اضافی است که می‏تواند هارد و رم را اشغال کرده و موجبات دردسر برای کاربر را ایجاد کند. برعکس، لپ‏تاپ مشتری‏پسند و رنگی مملو از نرم‏افزارهای متنوع برای کارهای مختلفی است که ممکن است کاربر معمولی بخواهد از آن استفاده کند. نصب سیستم‏عامل پروفشنال تحت شبکه روی لپ‏تاپ‏های بیزینسی واجب است درحالی‌که اغلب لپ‏تاپ‏های مشتری‌پسند بدون سیستم‏عامل ارائه می‏شوند (البته نه همه آنها).

عمر باتری بالا و تعویض برخی قطعات برای افزایش رم روی لپ‏تاپ بیزینسی سهل‏الوصول‏تر است تا روی لپ‏تاپ مشتری‏پسند که معمولا کاربر برای دیدن فیلم و گوش دادن به موسیقی و مرور اینترنت از آن استفاده می‏کند. امنیت بالای لپ‏تاپ صنعتی در مقابل سیستم‏های رنگی و مشتری‌پسند با افزودن هویت بیومتریک و حسگر اثرانگشت و نرم‏افزارهای ضدسرقت داخل سیستم مشخص است و سازنده سرویس و خدمات پس از فروش گسترده‏تری هم برای لپ‏تاپ صنعتی در مقایسه با لپ‏تاپ مشتری‏پسند و رنگی در نظر می‏گیرد. طراحی اغلب لپ‏تاپ‏های همه‌پسند جذاب بوده و باهدف دل بردن از مشتری ساخته شده‏اند و اغلب پروفایل پایینی در بخش سخت‏افزار دارند و کسانی را که عاشق خرید از فروشگاه‏های لوکس هستند به‏سرعت به خود جذب می‏کند. جنس اغلب لپ‏تاپ‏های تجاری از فلز بوده ولی سیستم‏های مشتری‏پسند هرچند رنگی است اما اغلب پلاستیکی هستند. البته ممکن است لپ‏تاپ صنعتی و بیزینسی را گران‏تر از سیستم مشتری‏پسند بخرید اما مطمئنید که عمر بیشتری خواهد داشت و قطعا در درازمدت ضرر کمتری خواهید کرد.