بازگشت شمار زیادی از مشترکان ترابرد شده

تسنیم: مدیر ترابردپذیری اپراتور اول با بیان اینکه پیش‏بینی‏ها از میزان ترابرد مشترکان فعلا غلط از آب در آمده است، گفت: در حال حاضر عده بسیاری از مشترکان اندکی که به شبکه اپراتورهای دیگر پورت شدند، در حال برگشتن هستند. محسن بهداری در ارتباط با میزان پیشرفت پروژه ترابردپذیری شماره‏های تلفن همراه از دیدگاه اپراتور اول گفت: ترابردپذیری پیچیدگی‏های خاص خود را دارد و برای پیاده‏سازی آن، تمامی اپراتورهای تلفن همراه از سوی رگولاتوری مکلف شده‏اند تا با پیمانکار این پروژه همکاری داشته باشند.وی عنوان کرد: پیچیدگی‏های این طرح ملی موجب شد تا مرحله تست طولانی شود؛ ابتدا قرار بود بهمن ماه سال گذشته اجرایی شود که به اردیبهشت سال جاری موکول شد و نهایتا هم آخر مرداد ماه شاهد پیاده‏سازی عملیاتی ترابردپذیری شماره‏های تلفن همراه بودیم.

مدیر پروژه ترابردپذیری اپراتور اول موبایل با بیان اینکه در زمان اجرای آزمایشی این پروژه مشخص شد که برخی مشترکان در زمان پورت کردن به شبکه اپراتورهای دیگر با مشکلاتی نظیر قطعی سیم‌کارت مواجه می‏شوند، درباره ترافیک درخواست ترابرد و مشکلات ناشی از آن عنوان کرد: تاکنون که در مرحله اجرای تجاری هستیم مشکلی از منظر بار سیستمی به وجود نیامده و هر تعداد تقاضا برای پورت شماره به اپراتورها رسیده، قابلیت پاسخگویی وجود داشته است.

او همچنین درباره رغبت مشترکان همراه اول برای رفتن به شبکه دیگر اپراتورها نیز خاطرنشان کرد: برخلاف نظرسنجی‏های جهانی و برخی پیش‏بینی‏های داخلی که انتظار می‏رفت با شروع تبلیغات اپراتورها، تعداد زیادی از مشترکان به شبکه اپراتورهای دیگر بروند، این اتفاق نیفتاد و کسانی هم که درخواست ترابرد شماره داشتند، اغلب برای تست این کار را کردند و سیم‌کارت اصلی‏شان را پورت نکردند.بهداری با تاکید بر اینکه خیلی‏ها امیدوار بودند ترابردپذیری در اذهان عمومی تاثیرگذار باشد و همین موضوع منجر به پورت بسیاری از مشترکان در هفته اول رونمایی تجاری ‏شود، گفت: تمام پیش‏بینی‏ها غلط از آب درآمد. در حال حاضر حتی عده بسیاری از اندک مشترکان همراه اول که به شبکه اپراتورهای دیگر پورت شدند، در حال برگشتن هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چطور می‏شود مشترکی از شبکه شما خارج شود و سریعا درخواست بازگشت دهد؟! این موضوع در تضاد با قوانین مصوب در این بخش که می‏گوید مشترک باید حداقل سه ماه در اپراتور جدید بماند تا بتواند دوباره بازگردد نیست، گفت: تا حال حاضر چند صد مشترکی که از همراه اول ترابرد کرده‏اند، حدود ۱۳۰ مشترک تقاضای برگشت دارند.

او ادامه داد: در ارتباط با سوال شما باید بگویم که برداشت اشتباهی از قوانین تجاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت گرفته است. طبق مصوبه‏ای که اشاره کردید، قانون می‏گوید مشترکان جدید قابلیت پورت تا حداقل سه ماه را ندارند اما اگر مشترکی که بیش از این زمان در یک اپراتور بوده و اکنون به اپراتور دیگری پورت کرده است، می‏تواند هر زمان خواست درخواست بازگشت دهد.

وی گفت: بازگشت به اپراتور اولیه پورت حساب نمی‏شود و با در نظر گرفتن این موضوع، تنها دو بار در سال قابلیت ترابرد برای مشترکان وجود دارد.وی افزود: طی یک هفته اخیر که دست اپراتورها برای تبلیغات ترابردپذیری باز شده است هم شاهد اتفاق خاصی نبودیم که البته هنوز زود است که عدم استقبال را به نداشتن دل خوشی به ترابردپذیری نسبت دهیم.

او خاطرنشان کرد: با این حال ما در اپراتور اول ترابردپذیری را یک فرصت می‏دانیم زیرا در حال حاضر حدود یک میلیون مشترک اپراتورهای دیگر از طریق رومینگ ملی وارد شبکه ما می‏شوند و ما به آنها خدمات می‏دهیم. بیشتر میزان ترابرد به همراه اول هم همین افراد بوده‏اند. مدیر ترابردپذیری همراه اول گفت: در حال حاضر حدود ۱۱۰۰ مشترک از اپراتورهای دیگر به همراه اول ترابرد کرده‏اند.