شبکه ملی اطلاعات امروز راه‌اندازی می‌شود

ایسنا: به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، فاز اول شبکه ملی اینترنت امروز راه‌اندازی می‌شود. محمود واعظی با اشاره به اینکه امروز (یکشنبه) فاز اول شبکه ملی اینترنت افتتاح می‌شود درباره مزایای استفاده از آن گفت: مردم به واسطه این شبکه می‌توانند از محتوای مورد نیاز با کیفیت خوب و سرعت بالا با تعرفه پایین استفاده کنند. وی اظهار کرد: خوشحالیم از اینکه اعلام کنیم با یک کار گسترده که حدود ۱۲ سال در جریان بوده مسوولان در وزارت ارتباطات به دنبال راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بوده‌اند. مشکل اصلی آماده نبودن زیرساخت بود که اکنون آماده شده و پهنای باند داخلی که ابتدای دولت ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه بود اکنون به ۴ هزار گیگابیت رسیده و تا پایان سال به ۱۰ هزار گیگابیت افزایش خواهد یافت.

واعظی ادامه داد: در این راستا در بخش دسترسی در بخش‌های مختلف درباره امنیت و محتوا کار شده و فاز اول امروز راه‌اندازی می‌شود. وی در ادامه درباره مزایای استفاده از این شبکه برای کاربران نهایی اظهار کرد: تا قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تفاوتی نمی‌کرد که محتوا داخلی یا خارجی باشد و سرعت کم و تعرفه استفاده بالا بود، اما می‌خواهیم کاری کنیم که به‌عنوان مثال اگر فیلمی را بخواهند در منزل مشاهده کنند، به جای پرداخت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان هزینه، با پرداخت مثلا ۱۵۰۰ تومان بتوانند نسبت به تماشای فیلم اقدام کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید مجدد بر اینکه در شبکه ملی اطلاعات کیفیت و سرعت بالا و تعرفه پایین می‌آید، ادامه داد: اکنون تولید محتوا در داخل به‌عنوان یک ثروت تلقی می‌شود که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. وی همچنین یادآور شد که برنامه‌های دیگری برای فازهای بعدی شبکه ملی اطلاعات وجود دارد. واعظی از امضای موافقت‌نامه ساخت ماهواره سنجش از دور خبر داد و گفت: ما در این حوزه‌ها نیازمند داشتن نقشه‌های فضایی دقیق هستیم، تا پیش از این مجبور به خرید از ماهواره دیگران بودیم اما این ماهواره که قرار است راه‌اندازی شود دارای ایستگاه فضایی در ایران است و در نتیجه مدیریت آن بر عهده خود ما خواهد بود.