ایده‌هایی برای شرکت‌های بزرگ آینده

دنیای اقتصاد: شتاب‌دهنده استارت‌آپی Y Combinator را یکی از بهترین شتاب‌دهنده‌های دنیا می‌شناسند از این جهت که بسیاری از شرکت‌هایی که امروزه به موفقیت‌های بزرگی در حوزه تکنولوژی رسیده‌اند مانند دراپ باکس و Airbnb از دل این شتاب‌دهنده بیرون آمده‌اند. شتاب‌دهنده‌ها در مراحل اولیه رشد استارت‌آپ‌ها آنها را شناسایی کرده و روی آنها سرمایه‌گذاری اندکی می‌کنند و در طول یک دوره چند ماهه از یک ایده و چند کارآفرین یک شرکت نوپا می‌سازند که آماده حضور در فضای رقابت است. هر چند بسیاری از استارت‌آپ‌ها احتمالا به موفقیت نمی‌رسند، اما آن معدود استارت‌آپ‌های موفق آنقدر بزرگ می‌شوند که جبران‌کننده ناکامی‌های دیگرانند. از سوی دیگر کارآفرینانی که شکست می‌خورند نیز با تجربه‌ای بهتر به سمت یک ایده کسب و کار دیگر می‌روند. شتاب‌دهنده‌هایی مانند Y Combinator در هر دوره تعداد محدودی از استارت‌آپ‌ها را برای حمایت تحت پوشش قرار می‌دهند برای همین شناخت این استارت‌آپ‌ها و ایده‌ها و موضوعات آنها می‌تواند به کارآفرینان برای انتخاب ایده‌هایی که برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد یا فرصت‌های رشد بهتری در آن فراهم باشد کمک کند. در ادامه با تعدادی از این استارت‌آپ‌ها و زمینه فعالیت آنها آشنا می‌شویم. بسیاری از این ایده‌ها هم‌اکنون در برخی کشورها اجرا شده است.

JustRide

این استارت‌آپ هندی، سرویس به‌اشتراک‌گذاری سفر را در این کشور و با کاهش ۲۵ درصدی هزینه‌های کرایه تاکسی راه‌اندازی کرده است. استفاده از اینترنت اشیا نیز به این استارت‌آپ کمک کرده تا رفتار راننده‌ها را زیرنظر بگیرد و آنها را رد یا تایید صلاحیت کند.

Exponent

این استارت‌آپ، امکان توسعه آسان نسخه‌های اندرویدی و iOS برنامه‌های کدنویسی شده به زبان جاوا اسکریپت را امکان‌پذیر می‌کند. این استارت‌آپ از فریمورک React Native برای این کار استفاده می‌کند.

Airfordable

این استارت‌آپ که رشد ماه به ماه آن ۵۳ درصد اعلام شده، به‌کاربرانی که بودجه کمی برای سفر دارند امکان می‌دهد تا با پرداخت هزینه سفر به‌صورت هفتگی بتوانند به شهرهای دیگر سفر کنند.

GoGoGrandparent

موضوع سالمندان بسیار مورد توجه بخشی از استارت‌آپ است و این استارت‌آپ نیز، واسطه‌ای میان سالمندان و تکنولوژی‌های جدید است. با استفاده از سرویس‌های GoGoGrandparent امکان درخواست تاکسی یا حتی خرید مواد غذایی و دارو، با یک تماس برای فرد سالمند مهیا می‌شود.

ZeroDB

امنیت موضوعی است که همواره مشتریان خود را دارد. ZeroDB در قالب ارائه سرویس‌های رایانش ابری با قابلیت رمزگذاری، از داده‌های حساس شرکت‌ها یا کاربران به‌صورت کاملا امن محافظت می‌کند.

Fabric

بازهم یک ایده دیگر در زمینه سالمندان. در دنیای امروز که منابع زیادی صرف مبارزه با بیماری‌های مرتبط با کهولت سن نظیر از دست دادن حافظه می‌شود، Fabric با ایجاد پایگاه داده‌ای قابل جست‌وجو شامل تعاملات و موقعیت‌های مکانی افراد، حافظه قابل‌جست‌وجویی را برای سالمندان و افراد دارای اختلالات حافظه بازسازی می‌کند.

Skylights

هدست‌های واقعیت مجازی که طی یکی دو سال اخیر عرضه شده‌اند یا تا یکی دو سال آینده عرضه می‌شوند تحول بزرگی را در تجربه کار با کامپیوتر ایجاد خواهند کرد. این استارت‌آپ با تولید هدست‌های واقعیت‌ مجازی مخصوص، تجربه تماشای فیلم در سفرهای هوایی را برای مسافران دلچسب‌تر می‌کند.

HayWheel

سرویس‌های آنلاین مرتبط با غذا همواره از محبوب‌ترین ایده‌های استارت آپی برای سرمایه‌گذاری بوده‌اند. این استارت‌آپ، مواد اولیه کمیاب که با روش‌های دستی تهیه می‌شوند را برای طبخ غذا در اختیار رستوران‌ها قرار می‌دهد.

DevColor

این استارت‌آپ عام‌المنفعه، برای آموزش سیاه‌پوستان در جهت افزایش فرصت‌های شغلی و رفع تبعیض در استخدام راه‌ افتاده است.

Iris Automations

توسعه‌ و پیشرفت‌ها در زمینه پهپادها زمینه‌های جدیدی را برای کسب و کار ایجاد کرده است استارت آپ Iris امکان اضافه‌شدن سخت‌افزاری کوچک به هواپیماهای بدون سرنشین را فراهم کرده تا با استفاده از دید رایانه‌ای و Deep Learning، پهپادها نقشه‌های سه‌بعدی را در اطرافشان شبیه‌سازی کنند.

Techmate

بحث خانه‌های هوشمند و تجهیزات مرتبط با آن بازار فوق‌العاده جذابی برای شرکت‌های تکنولوژی در آینده خواهد بود. این استارت‌آپ، راه‌حل‌هایی را برای برطرف کردن مشکلاتی مانند قطعی برق در خانه‌های هوشمند دارد.

LookLive

شرکت‌هایی که در زمینه Fashion کا رمی‌کنند کم نیستند و اقبال مردم نیز به این موضوع بسیار بالاست. این استارت‌آپ با تحلیل عکس افراد سرشناس، مارک و مدل لباس‌های آنها را برای شما مشخص می‌کند تا خریدی مشابه با سلبریتی‌ها داشته باشید.

Luminostics

جهان پزشکی استقبال گسترده‌ای از شرکت‌های نوپایی که‌ایده‌های جذابی در حوزه پزشکی دارند انجام داده است به همین دلیل، تعداد استارت آپ‌های حوزه پزشکی روز به روز بالاتر می‌رود. این استارت‌آپ، کیت ویژه‌ای را برای اتصال به گوشی‌های هوشمند تولید کرده که با قرارگرفتن خون، ادرار یا بزاق کاربر در کارتریج آن، اطلاعات حیاتی وضعیت سلامتی را در مدت ۱۵ دقیقه، در خروجی به او نشان می‌دهد.

Airo Health

موضوع سنجش کالری یک کسب و کار بزرگ و پولساز در جهان است که ‌ایده‌های مرتبط با آ‌ن هم تمامی ندارد. این استارت‌آپ، کالری ورودی به بدن شما را در قالب یک‌ دستگاه الکترونیکی پوشیدنی به‌طور خودکار رصد می‌کند.

MessageBird

این استارت‌آپ، رابط کاربری نرم‌افزاری خود را برای ارسال پیامک و پیغام‌های صوتی برای شرکت‌هایی مثل اوبر، اسکایپ و حتی دومینوز پیتزا قرار داده است.

Burrow

این استارت‌آپ، مربوط به خرید و ارسال سرویس‌های مبلمان منازل است که در عرض یک هفته برای مشتری عرضه می‌شوند. ویژگی این مبلمان مونتاژ راحت آنها بدون استفاده از ابزار خاص و سریع است.

Miso

Miso سرویس‌های نظافت منزل را در قالب راهکارهای آنلاین در اختیار مشتریان می‌گذارد. این استارت‌آپ طی مدت فعالیتش در کره جنوبی، هر هفته با رشد ۱۳ درصدی تقاضا مواجه بوده است.

Multiply Labs

این استارت‌آپ امکان پرینت سه‌بعدی قرص‌هایی حاوی ویتامین و املاح مورد نیاز بدن را بسته به درخواست مشتریان فراهم می‌کند.

Sixa

استارت‌آپ Sixa راهکارهای ابری را در خدمت واقعیت مجازی قرارداده تا نیاز کاربران به استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند برای به‌کارگیری هدست‌های واقعیت مجازی مرتفع شود.

ConstructVR

بازهم واقعیت مجازی. این استارت‌آپ، پلت‌فرمی برای استفاده هر چه بیشتر از نرم‌افزارهای واقعیت مجازی را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها آماده کرده است.

Simbi

ایده ارائه خدمات متقابل به جای پرداخت پول یا به‌صورت تهاتری موضوع جدیدی نیست اما اجرای آن در دنیایی که به پول وابسته است می‌تواند جدید باشد. این استارت‌آپ، راهکاری را برای کاربرانی فراهم کرده که زمان زیادی برای ارائه خدمات دارند اما به همان اندازه، فاقد پول کافی هستند. به‌عنوان مثال، شما به دیگران یوگا یاد می‌دهید و فرد مقابل، منزل شما را تمیز می‌کند.

Aptonomy

این استارت‌آپ، هواپیماهای بدون سرنشین را برای محافظت از مکان‌های حساس عرضه کرده است. این پهپادها امکان فیلمبرداری از محیط یا حتی برخورد فیزیکی با افراد شرور حاضر در محل را دارند.

Mentat

تاثیرات فیلم Her بر جهان تکنولوژی کم نیست. این فیلم خود نمونه‌ای از آینده تکنولوژی را به تصویر می‌کشد و در آن کامپیوتر به جای خود انسان به ارائه رزومه به شرکت‌های مختلف می‌پردازد و صرفا در صورت موفقیت شما را مطلع می‌سازد. این استارت‌آپ نیز با مدلی مشابه تصمیم دارد فرآیند ارسال درخواست و رزومه برای موقعیت‌های شغلی را به‌طور کامل تغییر دهد. این روند از طریق خودکارسازی ارسال رزومه، ثبت نام برای فرصت‌های شغلی جدید و حتی زمان‌بندی مصاحبه برای فرد انجام می‌شود.

Women Who Code

موضوع عدم علاقه زنان به بحث‌های مربوط به برنامه‌نویسی و کامپیوتر حالا به بحث مهمی در شرکت‌های تکنولوژی تبدیل شده است و بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا با ارائه روش‌های مختلفی این فاصله جنسیتی زیاد را کاهش دهند. هدف از راه‌اندازی این استارت‌آپ عام‌المنفعه، ایجاد روش‌هایی برای فعالیت و حضور بیشتر زنان در حوزه برنامه‌نویسی است. این استارت‌آپ موقعیت‌های شغلی مناسب برای این افراد را نیز در اختیار آنها قرار می‌دهد.

Metapacket

این استارت‌آپ مدعی است اولین شرکت امنیتی است که جلوگیری از آلودگی سیستم‌ها توسط بدافزارها را با کنترل کامل ترافیک خروجی از رایانه‌ها انجام می‌دهد. این استارت‌آپ تشخیص می‌دهد که آیا ترافیک خروجی از رایانه توسط انسان‌ها ایجاد شده‌ یا عوامل دیگری در ایجاد آن دخالت دارند.

Raptor Maps

این استارت‌آپ با استفاده از سنسورها و پهپادها به کشاورزان خبر می‌دهد که چه قسمتی از زمین آنها محصول بیشتری می‌دهد یا استفاده از چه کود یا بذری نتیجه بهتری دارد.

Scale

Scale امکان استفاده از رابط کاربری نرم‌افزاری را به توسعه‌دهندگان می‌دهد تا بتوانند در محیط شرکت‌ها و سازمان‌ها، فرآیندهای تکراری مثل کنترل کیفیت را انجام دهند.

SimpleCitizen

حتی موضوعی مثل مهاجرت هم می‌تواند دستمایه یک کسب و کار نوپا قرار بگیرد. این استارت‌آپ به‌طور خاص، روی فرآیند بررسی و تنظیم مستندات ویژه مهاجران به ایالات متحده آمریکا تمرکز دارد.

Squire

این استارت‌آپ، امکان نوبت‌دهی به مشتریان آرایشگاه‌ها را از طریق گوشی‌های هوشمند ممکن ساخته تا راهکاری جدید را جایگزین تماس‌های تلفنی یا استفاده از نرم‌افزارهای قدیمی کند.

Coub

تخصص این استارت‌آپ تولید کلیپ‌های تصویری پشت سرهم و کوتاه برای تاثیرگذاری بیشتر در مخاطبانی است که حوصله تماشای ویدئوهای طولانی را ندارند و فقط منتظرند تا قسمت‌های مهم و حساس (مثلا لحظه‌های گل در مسابقه فوتبال) را ببینند.

Xberts

این استارت‌آپ، پلت‌فرمی را برای ایجاد رابطه کارآمد میان کاربران و تولیدکنندگان، بسته به نظرات مثبت صاحب‌نظران ایجاد کرده است.

Lollicam

استارت آپ Lollicam که سال گذشته در کره جنوبی راه‌اندازی شد امکان ایجاد محتویات ویدئویی با استفاده از استیکرها را فراهم می‌کند.

OMG Digital

OMG Digital محتویات ویژه با تمرکز روی گوشی‌های هوشمند را برای رشد هرچه بیشتر زیرساخت‌های ارتباطاتی در قاره آفریقا تولید می‌کند.

Wallarm

این استارت‌آپ، پیشینه‌ای را از استفاده روزانه کاربران از برنامه‌ها و رابط‌های کاربری نرم‌افزاری ایجاد می‌کند. پس از این، Wallarm از این پایگاه داده‌ای برای هوشمندسازی مقابله با حملات نفوذگران استفاده می‌کند.

The Athletic

این شبکه اجتماعی با به‌خدمت گرفتن تحلیلگران و نویسندگان برتر شبکه‌های مختلف محتویات ورزشی را در پلت‌فرم بدون تبلیغاتش به کاربران ارائه می‌کند.

Smartsite

این استارت‌آپ دستگاه ویژه‌ای را به‌منظور شناسایی و اندازه‌گیری ذرات آلوده معلق در هوا و تشعشعات ماوراء بنفش در کارگاه‌های تولیدی و ساختمانی تولید کرده است.

Suiteness

این استارت‌آپ اتاق‌های خاص و منحصر به‌فرد هتل‌ها را در اختیار مسافران خاص قرار می‌دهد. مسافرانی که به دنبال مکان استقرار مجلل در طول سفر خود هستند به کمک این استارت‌آپ سوئیت‌های مجلل را می‌یابند.

Mosaic

این استارت‌آپ شما را درخصوص خرید دستگاه‌های ویژه استفاده از اینترنت اشیا راهنمایی می‌کند. پس از این نیز فرد متخصصی را برای نصب تجهیزات به منزل شما می‌فرستد.