خبرگزاری فارس: انتقاد به اطلاع‏رسانی ضعیف درباره هزینه خدمات و مسابقات پیامکی با استفاده از فونت ناخوانا برای اعلام هزینه پیامک در برنامه‏های تلویزیونی المپیک ریو سوژه کاربران فضای مجازی شده است. این عدم شفافیت روی بسیاری از خدمات اپراتورها نیز ادامه می‏یابد درحالی‌که چارچوب قانونی ارائه این خدمات مشخص است. خدمات و مسابقه‏های پیامکی روش‏های مختلفی برای تبلیغ و دیده‏شدن توسط مخاطب دارند که یکی از روش‏های جدید تبلیغ آنها، همکاری با برنامه‏ها و سریال‏های تلویزیونی است.

این خدمات که با مسابقات فوتبال و پخش سریال‏های مناسبتی با عنوان کمپین هواداری رواج یافت اکنون به یکی از اجزای ثابت برنامه‏های پرمخاطب تبدیل شده است. تا آنجا که حتی برخی از کوچک‌ترین مسابقات پیامکی ساده‏ترین برنامه‏های رادیویی و تلویزیونی که زمانی با هدف مشارکت رایگان مخاطبان برگزار شد، اکنون سرویس ارزش‏افزوده و هزینه‌ای است. همواره انتقاداتی نسبت به اطلاع‏رسانی درباره ماهیت این سرویس‏ها وجود داشته است. این موضوع با پخش مسابقات المپیک ریو که مخاطبان بیشتری در ساعات معینی پای تلویزیون می‌نشینند، نمود بیشتری یافته است و صدای گلایه مشترکان را بلند کرده است. تا آنجا که اخیرا فونتی که برای اطلاع‏رسانی درباره هزینه این سرویس در برنامه‏های تلویزیونی به‌کار می‌رود سوژه مخاطبان در فضای مجازی شده است. اما این آگاهی‏رسانی ناکافی به برنامه تلویزیونی ختم نمی‌شود، بلکه روی بسیاری از سرویس اپراتورهای موبایل نیز تلاش برای عدم شفافیت ادامه می‏یابد.

این در حالی است که مصوبه‏ای که در سال ۹۱ به تصویب رسیده چارچوب ارائه این خدمات را مشخص کرده است؛ مقرراتی که اکنون در بسیاری از این مسابقات رعایت نمی‏شود. مصوبه جلسه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورخ ۵/ ۶/ ۱۳۹۱ می‏گوید: اپراتورها باید برای ارائه خدمات پیامک انبوه در قالب اطلاع‌رسانی، خبری، تبلیغات، بازی و سرگرمی و موارد مشابه قبل از شروع ارائه خدمات این دستورالعمل را رعایت کنند. از جمله این دستورالعمل این است که اپراتور باید قبل از شروع ارائه خدمات، در خصوص شرایط ارائه از جمله تعرفه خدمات، نحوه ارائه خدمت (به صورت اشتراکی یا در ازای هر پیامک)، شرایط انصراف، حداکثر تعداد پیامک ارسالی در روز و مانند آن به مشترک اطلاع‌رسانی کرده و همچنین در پرتال رسمی اپراتور هزینه خدمات و توصیه‌های لازم را برای دریافت خدمت با جزئیات شرایط ارائه خدمات داشته باشد.

بند دیگری می‏گوید: اپراتور باید قبل از شروع ارائه خدمات، از طریق یک پیامک درخصوص ارائه خدمات از مشترک سوال کند و در صورتی‌که مشترک آن را تایید کرد، خدمات را به مشترک ارائه کند. در بند دیگری تاکید شده، درباره خدمات بازی و سرگرمی و مسابقه، درصورت درخواست مشترک برای شروع خدمت، اپراتور باید قبل از شروع، با اطلاع‌رسانی در خصوص نوع خدمت، تایید مجدد را از مشترک دریافت کند. همچنین در مورد خدمات مسابقه پیامکی، اپراتور فقط می‌تواند به ازای هر پاسخ ارسالی از سمت مشترک در خصوص مسابقه، مشترک را شارژ کند و ارسال سایر پیامک‌ها از طرف مشترک از جمله اعلام ورود به مسابقه، تایید مجدد و انصراف از مسابقه رایگان خواهد بود. در بند دیگری تاکید شده، اپراتور موظف است در خصوص خدمات ارزش افزوده پیامکی، کلیه پیامک‌های مربوط به ارائه خدمات را به زبان فارسی به مشترکان ارسال کند. اما ارسال کلمات کلیدی مربوط به خدمات مذکور به زبان لاتین بلامانع است. همچنین اپراتور موظف است در حین ارائه خدمت با ارسال پیام‌های اطلاع‌رسانی، مشترک را از مجموع هزینه‌های ایجاد شده آگاه کند و در تمام مراحل ارائه خدمت، امکان انصراف از دریافت آن را برای مشترک فراهم کند.

علاوه‌بر این، اپراتور تنها می‌تواند در ازای ارسال محتوای خدمت، تعرفه از مشترک دریافت کند و ارسال پیام‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی از سمت اپراتور و سایر پیام‌ها از جمله اعلام شروع اشتراک خدمت، تایید مجدد و انصراف از دریافت خدمات از سمت مشترک رایگان خواهد بود. شرایط فعال‌سازی و تعرفه این پیامک‏ها به شرح جدول است. اگرچه مر قانون تلاش کرده شرایط را برای ارائه این خدمات فراهم کند؛ اما گوشی موبایل در اختیار مردم بهترین شاهد مثال برای نقض صریح بسیاری از این قوانین است که در سایه عدم توجه کافی نهاد نظارتی هر روز تکرار می‏شود.

نقض مقررات مسابقات پیامکی و حقی که از مشترکان تضییع می‏شود