خبرگزاری فارس: در روش‌‏های مرسوم دنیا برای باندلینگ، ابتدا با اخذ مبلغ اندکی در حد یک‌پنجم قیمت گوشی، سیم‌کارت به‌صورت رایگان به همراه گوشی به مشترک ارائه می‌شود. در ایران اقداماتی برای ارائه باندلینگ آغاز شده اما شرایط اجرای روش جهانی مهیا نیست. زمزمه باندلینگ (bundling) تلفن همراه از سوی اپراتورها از حدود پنج سال پیش به گوش می‌خورد. باندلینگ به مفهوم قیمت‌گذاری و فروش چند کالا به‌صورت یک بسته است. در واقع اپراتورها در قالب بسته‌هایی که در نظر گرفته‌اند گوشی‌های برخی برندها را با خدمات خود ترکیب کرده و عرضه می‌کنند که درنهایت به سود هر سه طرف یعنی تولید‌کننده تلفن همراه، اپراتور و مشترک تمام شود.

در این شرایط، بسته‌هایی شامل یک گوشی با سیم‌کارت به مشترک عرضه می‌شود و هزینه آن به‌صورت قسطی از مشترک دریافت می‌شود. مشترک در قبال این خدمات و خدمات دیگری از جمله اینترنت و مکالمه و پیامک، برای مدتی مشخص باید به تعهدات مربوط به آن بسته عمل کند و پس از طی مدت مشخص سیم‌کارت و گوشی به‌طور کامل در اختیار مشترک قرار می‌گیرد و به اصطلاح آنلاک می‌شود. تاکنون در ایران اقدامی جدی از سوی اپراتورها در زمینه فروش قسطی تلفن همراه دیده نشده بود. قدرت کم اپراتورهای موبایل برای کاهش قیمت‌ها و همچنین تعرفه گمرکی واردات قانونی در مقایسه با واردات قاچاق از مهم‌ترین علل پیش‌نرفتن سیستم باندلینگ در ایران بوده است. در روش‌‏های مرسوم دنیا در زمینه باندلینگ، مبلغ اندکی در حد یک‌پنجم قیمت گوشی در ابتدا از مشترک اخذ و سیم‌کارت به‌صورت رایگان به همراه گوشی به مشترک ارائه می‌شود درصورتی‌که در کشور ما هنوز شرایط برای چنین اقداماتی مهیا نیست. در ایران در حال حاضر اپراتور اول اخیرا برای اولین بار در کشور به‌طور جدی باندلینگ تلفن همراه را آغاز کرده است و سپس اپراتور دوم تلفن همراه نیز برای فروش گوشی‌های قسطی اقدام کرد.

شرایط باندلینگ همراه اول

بررسی شرایط فروش اقساطی تلفن‌های همراه که از سوی دو اپراتور اول و دوم عرضه‌ شده، نشان می‌‌دهد، همراه اول برای شروع، کار را با شیائومی آغاز کرده است. همراه اول گوشی‌های هوشمند شیائومی را با اقساط یکساله به همراه میزان مشخصی اعتبار (مکالمه، پیامک و دیتا) عرضه می‌کند. گوشی‌های قسطی همراه اول با گارانتی ۲۴ ماهه شرکت آسوشید تجارت عرضه می‌شوند. موضوع مهم در این میان، این است که این شرایط فقط مشمول مشترکان ساکن تهران و مالکان کدهای ۱ تا ۵ می‌شود. همراه اول براساس این منطق که سیم‌کارت‌ها و شماره‌هایش دارای ارزش مالی هستند در خرید قسطی به مشترکان خود اعتبار می‌دهد و به همین دلیل مشترکان همراه اول بدون چک می‌توانند نسبت به خرید قسطی گوشی اقدام کنند. همراه اول چهار گوشی شیائومی را برای فروش قسطی عرضه کرده است. خرید اقساطی گوشی‌ها گران‌تر از خرید نقدی تمام می‌شود و دلیل اپراتور این است که درصورت خرید قسطی، بسته‌های اینترنتی و مکالمه و پیامک به قیمت خود گوشی افزوده می‌شود. موضوع دیگر اینکه پس از اتمام حجم هر قسمت از بسته، قبل از اتمام دوره ماهانه، مصرف آن به‌صورت مصرف آزاد محاسبه خواهد شد و همچنین میزان حجم باقی‌مانده ماه پیش به ماه بعد منتقل نخواهد شد. این قوانین در همه گوشی‌هایی که اپراتور اول به‌صورت قسطی به فروش می‌رساند صدق می‌کند.

شرایط باندلینگ ایرانسل

ایرانسل برای طرح فروش اقساطی خود به سراغ پرچمداران سامسونگ رفته است و دو گوشی گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج را با دو تعرفه مختلف می‌فروشد. طرح ایرانسل مختص ساکنان شهر تهران است. چک‌ها باید به نام خریدار باشد و داشتن فیش حقوقی الزامی است. هر دو گوشی با گارانتی ۱۲ ماهه VIP سامسونگ، ۱۸ ماهه هماهنگ و هدست بی‌سیم عرضه می‌شود. اپراتور دوم تلفن همراه همچنین علاوه ‌بر موبایل، یک دستگاه مودم LTE را برای فروش اقساطی قرار داده است. این مودم را که قیمت نقد آن ۳۹۹ هزار و ۹۰۰ تومان است می‌توان با پیش‌پرداخت ۱۵۹ هزار و ۹۰۰ تومانی و دو فقره چک دوماهه نیز خریداری کرد. این مودم هم با یک سیم‌کارت هدیه ۱۵گیگابایتی تحویل می‌شود و اگر شناسه سفارش خود را به اینستاگرام ایرانسل بفرستید، می‌توانید ۵ گیگابایت دیگر هم اینترنت هدیه بگیرید.

در ادامه شرایط باندلینگ همراه اول و ایرانسل در جدولی ارائه می‌شود. 

شرایط فروش موبایل قسطی به همراه سیم‌کارت در ایران