خبرگزاری مهر: به دنبال انتشار برخی اخبار در مورد برگزاری همایشی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با حضور مدیران ارشد ICT دنیا و با محوریت انگلستان در ایران، وزارت ارتباطات اطلاعیه‌ای داد.

برخی رسانه‌ها از برگزاری همایشی دو روزه تحت عنوان «ایران کانکت ۲۰۱۶» با مجوز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی روزهای آینده در تهران خبر داده‌اند که گفته شده بود بسیاری از شرکت‌های مخابراتی بزرگ دنیا در آن حضور دارند و دولت انگلیس نقش محوری در برگزاری این همایش دارد. در این زمینه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به برگزاری این همایش واکنش نشان داده و با بیان اینکه پذیرفتن برگزاری این همایش در خاک ایران به معنای پذیریش ظلم و تحریم‌های اروپا است، خواستار لغو هرچه سریع‌تر این همایش یا حذف شرط عدم ورود افراد حاضر در لیست تحریم‌های اروپایی که از سوی برگزارکنندگان آن عنوان شده بود، شدند.

در این زمینه و به دنبال انتشار برخی اخبار در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اطلاعیه‌ای صادر کرد:

۱- مجموعه کنفرانس‌هایی از ۱۰ سال پیش در کشورهای مختلف توسط یک شرکت مجری غیردولتی انگلستان (Euromoney) درحال برگزاری است و سالانه دوبار در آسیا برگزار می‌شود. در این اجلاس مدیران ارشد شرکت‌های فعال درحوزه ICT گرد هم آمده و آخرین اطلاعات پیرامون نوآوری‌ها و فناوری‌های نوین این حوزه و همچنین معرفی پتانسیل‌های موجود برای سرمایه‌گذاری درحوزه ICT مطرح می‌شود، باتوجه به اینکه نمایندگان کشورمان نیز در این اجلاس حضور داشته‌اند و امسال یکی از این کنفرانس‌ها برای کسب سهم از بازار منطقه‌ای و بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران به نام Iran connect در تهران برگزار خواهد
شد.

۲- با توجه به حضور کارشناسان و شرکت‌کنندگان بین‌المللی در این همایش، هماهنگی لازم با مبادی ذی‌ربط صورت گرفته و نهادهای مرتبط درجریان برگزاری این همایش هستند.

۳- این کنفرانس به‌عنوان فرصتی مناسب برای همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی درحوزه ICT و همچنین استفاده بهینه از ظرفیت ترانزیت دیتا و ایجاد درآمد ملی خواهد بود و حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به‌عنوان سخنران در این همایش مطرح شده و وزارت ارتباطات برگزارکننده این همایش نیست.

۴- این همایش صرفا رویکرد فنی اقتصادی داشته و به هیچ وجه همایش سیاسی نیست و بنابراین هیچ یک از مقامات سیاسی یا نظامی درخواست حضور در این همایش را نداشته‌اند. بنابراین طرح و ربط برگزاری این همایش به عدم امکان حضور برخی فرماندهان سرافراز کشورمان منطقی و اخلاقی نیست. البته به منظور رفع هرگونه شائبه ای، این شرط شرکت مذکور حذف شده است.

۵- قطعا همایش‌های فنی و اقتصادی بین‌المللی در جمهوری اسلامی ایران و معرفی توانمندی‌های کشور در شرایط فرصت‌های به‌دست آمده پس از برجام، مؤید رویکرد صحیح دولت برای دستیابی به ظرفیت‌های اقتصادی جدید بین‌المللی برای کشور در خلال پروژه‌های بزرگ تکنولوژیک است و سلیقه‌های مخالف دولت در رقابت‌های سیاسی باید به حفظ مصالح کشور توجه داشته باشد.