ایسنا: دانشمندان ناسا و وزارت امنیت داخلی آمریکا یک سیستم هوش مصنوعی ساخته‏اند که می‏تواند اطلاعات را در مورد موقعیت‏های اورژانسی جمع‏آوری کرده و تیم امدادگران را هدایت کند. به نقل از گیزمگ، هرچه یک آتش‏نشان اطلاعات بیشتری در مورد محل حادثه داشته باشد، عملکرد بهتری را نمایش خواهد داد. اما متاسفانه کار رصد و پردازش سریع این اطلاعات به‌ویژه در شرایط پرفشار، کاری دلهره‏آور است.

اکنون محققان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و وزارت امنیت داخلی آمریکا به دنبال کاهش بخشی از وظایف سنگین امدادگران با ساخت یک سیستم یادگیری ماشینی جدید هستند که اطلاعات موقعیت را جمع‏آوری کرده و داده‏های مرتبط و توصیه‏ها را به تیم آتش‏نشانی ارائه می‏کند. تجهیزات به‌منظور کمک به امدادگران اولیه برای نجات ایمن و موثر جان افراد و کاهش آسیب‏ها به‌طور مستمر در حال ارتقا هستند که از آن جمله می‏توان به دستگاه‌هایی اشاره کرد که آتش‏نشان‏ها را به‌وسیله ارتعاش یا تصویربرداری حرارتی در ساختمان‌های آکنده از دود هدایت می‏کنند. سیستم هوش مصنوعی «دستیار درک داده از طریق استدلال، استخراج و ساخت» (AUDREY) که به عنوان بخشی از برنامه نسل آینده امدادگران اولیه ایجاد شده، به‌منظور هماهنگ کردن این نوع فناوری‏ها طراحی شده است. این سیستم که با اینترنت اشیا ادغام شده، برای اتصال به دستگاه‌های پوشیدنی و حسگرها در یونیفرم‏های امدادگران طراحی شده تا داده‏ها را تحلیل کرده و اطلاعات مربوطه را به اعضای تیم برای افزایش آگاهی موقعیتی ارسال کنند.

موقعیت هر امدادگر به‌وسیله جی‏.پی‏.اس یا دستگاه‌های دیگر مانند کفش موقعیت‏یاب دیجیتالی قابل پیگیری است و حسگرهای درون لباس امداگران می‏توانند تمرکز مواد شیمیایی خطرناک و گازهای موجود در هوا را به همراه دمای مناطق مختلف ساختمان تشخیص دهند. از سوی دیگر، تصاویر ماهواره‏ای موقعیت می‏توانند به تیم در شناسایی مسیرشان کمک کنند. در نهایت همه این اطلاعات از طریق تلفن همراه یا نمایشگرهای بالا سری به امدادگران انتقال می‏یابد. برای این کار، مقادیر زیادی از داده باید بی‏درنگ پردازش شوند که برای کاربر انسانی ممکن نیست اما سیستم مبتنی بر رایانش ابری AUDREY می‏تواند آن را انجام دهد. همچنین این سیستم می‏تواند با گذشت زمان به یادگیری پرداخته و با دقت بیشتری در مورد سوانح آینده پیش‏بینی و توصیه کند.